Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pontiac Trans Sport: žíznivý silák s řadou rizik

aktualizováno 
19. 1. 2000 - Pontiac Trans Sport se jako dítko z amerického rodu General Motors představil v roce 1989 s tvary na svou dobu dost futuristickými a motoristé se dodnes v názoru na jeho kabát výrazně vymezují: jedněm se líbí, druhým nikoliv. Ale nelze mu upřít, že patřil k podněcovatelům zájmu o velkoprostorové vozy na zdejším trhu, na který se dostal v drtivé většině jako ojetina ze Spojených států a v menší míře z Německa.
Právě v původu vozů tkví jejich zásadní problém: mnohý se v zemi objevil jako skutečný vysloužilec. Tachometr o tom sice často přičiněním šikovných překupníků nesvědčí, leč auta mívají na kontě přes 100 tisíc perných mil a jejich technický stav tomu odpovídá. Potíže bývají s automatickými převodovkami, pokud neměly správnou péči. Na karoserii je hodně laminátu, který praská a hlavně z něj zvlášť u starších exemplářů odpadává vrchní část laku, což na kráse nepřidá. Také se uvolňuje čalounění ze stropu, z klimatizace se někdy táhne nepříjemný zápach. Zlobí elektroinstalace a náhradní díly přitom celkově patří k drahým. Pravdou zůstává, že mnohé provozní závady velkoprostorového pontiaku mají na svědomí už jeho zdejší majitelé, kteří buď při opravách chtějí techniku mimoevropského ražení po česku ošálit, či vozu ublížili z neznalosti. Příkladem jsou nákladně opravitelné automatické převodovky: nesrovnatelně dřív vypovědí službu, když nemají předepsaný olej, a také v ovládání jsou složitější než evropské automaty, technicky lépe zajištěné proti necitlivostem. S ohledem na zmíněná a další rizika by u koupě staršího pontiaku měl asistovat odborník na americké vozy. K přednostem naopak patří značný komfort a pohodlí pro pět až sedm cestujících. Solidní jsou i výkony automobilů s 3,1litrovými benzinovými šestiválci, které jsou v Česku nejrozšířenější. Šestiválcové jsou i 3,4 a 3,8litrové verze, v nabídce byl rovněž 2,3litrový čtyřválec. Trans Sport volí hlavně vyznavači extravagantnějších vozů či rodiny. Všichni musí počítat s vyšší - až patnáctilitrovou - spotřebou. Zachovalý vůz z roku 1990 stojí zhruba 110 tisíc korun, zatímco auto z roku 1994 nachází kupce za 190 tisíc korun.

MINUSY
- riziko koupě vysloužilého vozu
- riziko koupě neodborně opraveného vozu
- při špatné péči poruchové automatické převodovky
- drahé náhradní díly
- vysoká spotřeba
- praskají laminátové díly, méně trvanlivý lak
- má reputaci poruchového auta
PLUSY
- nevšední design
- komfort, pohodlí, prostor
- silné a bezproblémové motory
- bohatá výbava
- nižší pořizovací cena ojetin

Největší konkurenti

Pontiac Trans Sport ročníku výroby například 1991 stojí na zdejším trhu ojetin zhruba 120 tisíc korun a stejně starou konkurenci mu tvoří hlavně Chrysler Voyager (je podle názoru odborníků populárnější a robustnější) za 130 tisíc, Ford Aerostar (hodně poruchový) za 90 tisíc, Renault Espace (evropský klasik mezi vany, velmi oblíbený) v hranaté verzi za 110 tisíc a od roku 1991 vyráběný modernější typ (o dost lepší a bezpečnější) za 180 tisíc, Nissan Prairie (spolehlivý) za 90 tisíc a Mitsubishi Space Wagon (méně variabilní, lepší až po modernizaci v roce 1992) za 80 tisíc korun.

Pontiac Trans Sport

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.