Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejulítlejší nápad Ženevy: život v kapsli nesené dronem

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Nepoučený návštěvník autosalonu v Ženevě si musí při seznámení se sny o osobní mobilitě budoucnosti prezentované Italdesignem pomyslet cosi o ufonech a příliš bujné fantazii podpořené koňskou dávkou halucinogenů. Koncept Pop Up, na kterém věhlasné italské studio pracovalo s Airbusem, ovšem nemusí být úplným výmyslem choré mysli.

Je však otázka, zda o takovou mobilitu lidé opravdu stojí.

„Kdyby to měla být pravda, bylo by to šílené,“ komentuje jeden z návštěvníků koncept, který je velkým překvapením stánku veleslavného italského studia, jež kdysi zakládal jeden z největších autodesignérů všech dob Giorgetto Giugiaro a dnes patří Volkswagenu.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Jak to funguje? Na samostatný podvozek je nasazená kabina, kterou v případě potřeby uzvedne obří dron. Přes mobilní aplikaci si objednáte a zaplatíte dopravu na požadované místo, zadáte adresu a systém vymyslí, jak vás tam dostat. Usednete do jakési kapsle na podvozku, auto bez řidiče vás pak odveze třeba na heliport dronů. Tam zůstane stát podvozek a dron vás i s kabinkou odnese poblíž požadovaného místa, kde čeká další podvozek, aby vás dovezl do cíle. Anebo může být výhodnější cesta po zemi. Na vlakovém nádraží vás i s kapslí naloží na speciální vagon a rychlovlak odveze do cílové destinace.

Automobilismus, který se obejde bez řidičů, není jen fantazírování kreativců designérských studií. O autonomní mobilitě, kdy auta řídí roboti, se mluví stále hlasitěji a na ženevském výstavišti skoro neustále. Otázkou je, zda dlouhodobý pobyt v kapsli bez sociální interakce s okolím nepřivodí lidem újmu na duši. Kabinka uzpůsobená k použití v modulárním systému mobility v podání projektu Pop up však pojme dokonce dva lidi, takže úplně osamocené vaše cesty být nemusí.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus
Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Odpojitelný podvozek má v útrobách elektromotor a baterky. Po zemi má v představách tvůrců toto přibližovadlo uhánět nejvýš 130kilometrovou rychlostí, akumulátory mají vystačit na 100 kilometrů jízdy. Dron pak umí kapsli na lidi nést až stokilometrovou rychlostí, rotory živí baterky, které se mají dobít za čtvrthodinu, dolet je také 100 kilometrů.

Italdesign s Airbusem si malují, že první testovací jízdy a lety uskuteční v dohledné době a v roce 2030, kdy bude většina lidstva žít v obřích megapolích, budou podobné prostředky mobility běžně dostupné.

„Je to projekt reagující na výhled na konkrétní požadavky, které vyplynou z enormního nárůstu objemu dopravy očekávaného do roku 2030,“ uvádí firmy ve společném prohlášení.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Projekt Pop up má různé roviny: první je digitální platforma oplývající umělou inteligencí. Ta reaguje na požadavky uživatele a informace zvenčí a postará se o plánování cesty - vymyslí různé varianty tras v závislosti na provozu, počasí a dalších parametrech.

Druhá část je fyzická, jde především o kabinku pro pasažéry a moduly s pohonem. Kromě elektrického pohonu je samozřejmostí zvládnutí robotického řízení vozidla v provozu.

Fotogalerie

Kromě silničního modulu v podobě odpojitelného podvozku je tu také obří dron. Tvůrci připomínají, že kabinka na lidi může být propojena s dalšími způsoby dopravy, třeba vlak či dokonce hyperloop, o kterém už fantazírují i v Brně (čtěte zde).

Samotná kabinka je z karbonu, je 2,6 metru dlouhá, 1,4 m vysoká a 1,5 metru široká. Dron zabere prostor výměry 5 x 4,4 metru.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.