Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejulítlejší nápad Ženevy: život v kapsli nesené dronem

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Nepoučený návštěvník autosalonu v Ženevě si musí při seznámení se sny o osobní mobilitě budoucnosti prezentované Italdesignem pomyslet cosi o ufonech a příliš bujné fantazii podpořené koňskou dávkou halucinogenů. Koncept Pop Up, na kterém věhlasné italské studio pracovalo s Airbusem, ovšem nemusí být úplným výmyslem choré mysli.

Je však otázka, zda o takovou mobilitu lidé opravdu stojí.

„Kdyby to měla být pravda, bylo by to šílené,“ komentuje jeden z návštěvníků koncept, který je velkým překvapením stánku veleslavného italského studia, jež kdysi zakládal jeden z největších autodesignérů všech dob Giorgetto Giugiaro a dnes patří Volkswagenu.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Jak to funguje? Na samostatný podvozek je nasazená kabina, kterou v případě potřeby uzvedne obří dron. Přes mobilní aplikaci si objednáte a zaplatíte dopravu na požadované místo, zadáte adresu a systém vymyslí, jak vás tam dostat. Usednete do jakési kapsle na podvozku, auto bez řidiče vás pak odveze třeba na heliport dronů. Tam zůstane stát podvozek a dron vás i s kabinkou odnese poblíž požadovaného místa, kde čeká další podvozek, aby vás dovezl do cíle. Anebo může být výhodnější cesta po zemi. Na vlakovém nádraží vás i s kapslí naloží na speciální vagon a rychlovlak odveze do cílové destinace.

Automobilismus, který se obejde bez řidičů, není jen fantazírování kreativců designérských studií. O autonomní mobilitě, kdy auta řídí roboti, se mluví stále hlasitěji a na ženevském výstavišti skoro neustále. Otázkou je, zda dlouhodobý pobyt v kapsli bez sociální interakce s okolím nepřivodí lidem újmu na duši. Kabinka uzpůsobená k použití v modulárním systému mobility v podání projektu Pop up však pojme dokonce dva lidi, takže úplně osamocené vaše cesty být nemusí.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus
Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Odpojitelný podvozek má v útrobách elektromotor a baterky. Po zemi má v představách tvůrců toto přibližovadlo uhánět nejvýš 130kilometrovou rychlostí, akumulátory mají vystačit na 100 kilometrů jízdy. Dron pak umí kapsli na lidi nést až stokilometrovou rychlostí, rotory živí baterky, které se mají dobít za čtvrthodinu, dolet je také 100 kilometrů.

Italdesign s Airbusem si malují, že první testovací jízdy a lety uskuteční v dohledné době a v roce 2030, kdy bude většina lidstva žít v obřích megapolích, budou podobné prostředky mobility běžně dostupné.

„Je to projekt reagující na výhled na konkrétní požadavky, které vyplynou z enormního nárůstu objemu dopravy očekávaného do roku 2030,“ uvádí firmy ve společném prohlášení.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Projekt Pop up má různé roviny: první je digitální platforma oplývající umělou inteligencí. Ta reaguje na požadavky uživatele a informace zvenčí a postará se o plánování cesty - vymyslí různé varianty tras v závislosti na provozu, počasí a dalších parametrech.

Druhá část je fyzická, jde především o kabinku pro pasažéry a moduly s pohonem. Kromě elektrického pohonu je samozřejmostí zvládnutí robotického řízení vozidla v provozu.

Fotogalerie

Kromě silničního modulu v podobě odpojitelného podvozku je tu také obří dron. Tvůrci připomínají, že kabinka na lidi může být propojena s dalšími způsoby dopravy, třeba vlak či dokonce hyperloop, o kterém už fantazírují i v Brně (čtěte zde).

Samotná kabinka je z karbonu, je 2,6 metru dlouhá, 1,4 m vysoká a 1,5 metru široká. Dron zabere prostor výměry 5 x 4,4 metru.



Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Čínu čeká vymírání automobilek, předpovídají experti

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Se 118 výrobci je Čína dost možná největší automobilovou velmocí současnosti, řada automobilek ale budou podle všeho...

Prodej elektroaut v Česku je 0,19 %, nejdůležitější jsou Čína a Norsko

Elektromobil BYD e6

Čína a Norsko zůstaly v prvním pololetí nejdůležitějšími trhy pro elektrické automobily. V Číně zůstala tato auta...

Najdete na iDNES.cz