Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za volantem i na stupátku. Splnili jsme si sen a prozkoumali popelářský vůz

Říkají mu autobus, to kvůli nízko položené hodně prosklené kabině, kterou je městský popelářský mercedes vhodnější k práci v ulicích. Prozkoumali jsme ho, a dokonce se svezli na stupátku.

Mercedes-Benz Econic je komunální vozidlo určené přímo pro městský provoz. Nastupování i posez v kabině je jako v autobusu, posádka sedí před přední nápravou. To také znamená odlišné najíždění do zatáček oproti klasickému náklaďáku. „Zatáčku projíždíme tak, že do ní vjedeme a až poté začínáme točit volantem,“ vysvětluje Jan Bezděka z českého zastoupení náklaďákové divize Mercedesu. Řízená kola má šofér až za zadkem. Econic má říditelnou zadní nápravu, takže manévrování v křivolakých úzkých ulicích je jednodušší. Poloměr otáčení je kolem skvělých 11 metrů, to je srovnatelné s vozy, které mají o nápravu míň, econic má jednu vpředu a vzadu dvě. Při řízení je třeba také počítat s tím, že dlouhý převis popelářské nástavby hodně vybočuje při zatáčení.

Popelářský vůz Mercedes-Benz Econic

Prostorná kabina má velké prosklené plochy a řidič sedí níž. „Má to tu výhodu, že řidič má oči ve stejné výšce jako chodci,“ vysvětluje Bezděka. Protože econic není klasický náklaďák, je dražší než klasický nákladní vůz, vyrobí se jich totiž míň. Kabina vytrčená dopředu před rám podvozku spočívá na pomocné konstrukci, má hliníkovou kostru, na které jsou nalepené plastové panely.

Pracoviště řidiče je podobné jako u osobáku, nechybí tempomat, omezovač rychlosti ani rádio. S 220 až 260 kW dieselového, případě plynového šestiválce pracuje automatická převodovka ovládaná tlačítky. Zpomaluje se nejen brzdami, ale také motorovou brzdou, v případě econicu je dvoustupňová. Je třeba říct, že kvůli neustálému rozjíždění a zastavování má popelářské vozidlo hodně vysokou spotřebu.

Kamery vidí všechno

Moderní popelářský vůz je dnes obsypán zrcátky a kamerami, které vidí do všech směrů, i podél pravého boku, který je nejproblematičtějším místem z hlediska ovládání kolosu v úzkých ulicích. „Dokonce si mohu páčkou pod volantem přepínat jednotlivé pohledy ze všech čtyř kamer,“ popisuje Jan Bezděka. Právě na tom problematickém pravém boku na odvrácené straně od řidiče je ještě radar, který hlídá odstup od překážek. Pracuje s ním asistent pro odbočování.

V městském provozu je ovšem podle Bezděky velmi důležitý přední pohled, na to se hodí ještě velké zrcátko, které se dívá těsně před příď vozu. Pohled vzad zas šofér popelářského vozu potřebuje, aby věděl, co se děje u výsypky.

Kamera také hlídá jízdu v pruhu a řidiče akusticky upozorní, když přejede čáru. „Systém nijak nezasahuje řízení,“ zdůrazňuje Bezděka. Radar vpředu využívá antikolizní systém, který dokáže vozidlo sám zabrzdit, pokud řidič zalelkuje, používá ho také adaptivní tempomat vozu.

Popelářský vůz Mercedes-Benz Econic

Na stupátku

K šoférovi si přisednou až tři parťáci, ti pak při sběru odpadu mají rozdělené role, jeden běhá s klíči, odemyká domy, vytahuje popelnice, další dva mají pozice na stupátkách, ovšem hlavně kmitají v ulicích, hemží se s popelnicemi a vysypávají odpad.

Pro to, aby bylo možné popelnici zdvihnout vzhůru a vysypat, je třeba zařadit neutrál. To je bezpečnostní funkce. Tím se zapne hydraulika systému a lis tlačící odpad uvnitř nástavby

V mechanismu stupaček jsou čidla, takže šofér díky kontrolkám na displeji vidí, zda někoho z parťáků neztratil. Maximální rychlost je v tu chvíli omezená na 30 km/h.

Důležitý je ovladač, kterým se přepíná, jaké kontejnery se budou vysypávat, zda klasické popelnice, nebo ty velké. „Podle toho hydraulický mechanismus uzpůsobí pracovní tlak v systému, aby uzvedl až sedmisetkilový kontejner naplněný odpadem,“ popisuje Jan Bezděka.

Celý mechanismus na zádi s popelnicí či kontejnerem v horní poloze sám zatřese, aby z ní vyklepal všechen odpad, zapomeňte na řinčení plechových popelnic, kterými popeláři lomcovali, aby z nich zaseknutý odpad vymanili. V útrobách popelářské nástavby pak odpad průběžně hutní lisem, jak takový mlýnek vypadá uvidíte zde.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...