Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pořádné kafe nakopne i auto. To pak frčí až 107 km/h

aktualizováno 
Parta nadšenců kolem projektu Coffee Car se rozhodně nenudí. Doslova na koleni si postavili vůz, který "jezdí na kávu". Od loňského podzimu dokonce drží v kategorii vozů poháněných použitou kávou i rychlostní rekord.

Auto, které jezdí na kávu | foto: coffeecar.org

Fanoušci alternativního pohonu z Velké Británie přestavěli starý Rover Sd1 tak, že vůz pohání plyn, který si vyrábí ve zplynovači z použité kávy.

Řadový šestiválec pod kapotou tak dostává namísto benzinu palivo, které si auto samo vyrábí na palubě. Coffe Car v podobě černého roveru je už vlastně druhou generací podomácku vyrobeného auta na alternativní pohon. Tentokrát se konstruktéři poloamatéři rozhodli vestavět celou jednotku pro výrobu paliva rovnou do automobilu.

U předchozího typu, který byl postaven pro pořad televize BBC Bang, Goes the Theory se totiž zplynovací zařízení do karoserie nevešlo a starý Volkswagen Scirocco tak jezdil s kotlem čouhajícím z kufru a trubkami na střeše.

Do podstatně většího roveru se ale vylepšený systém, který byl navržen tak, aby stíhal "nakrmit" poměrně velký šestiválec, už vešel. Stále ale jen za cenu toho, že je vůz pouze dvoumístný. V polovině září 2011 s ním autoři také dosáhli rychlostního rekordu – jejich výkon 107,02 km/h je zapsán v Guinessově knize rekordů.

Teď plánují stavbu nového auta; prozatím se rozhodují, který vůz na přestavbu použít. Na "kávoplyn" pak chtějí objet Británii.

Coffee Car není samozřejmě žádným technickým zázrakem ani kdovíjakou novinkou. Auta s pohonem na plyn s vlastním zplynovačem (především dřeva) se hojně používala například během druhé světové války. Benzin byl tehdy vzácností, protože ho bylo potřeba k pohonu vojenské techniky. A tak civilní obyvatelstvo hledalo alternativy.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.