Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pořádné kafe nakopne i auto. To pak frčí až 107 km/h

aktualizováno 
Parta nadšenců kolem projektu Coffee Car se rozhodně nenudí. Doslova na koleni si postavili vůz, který "jezdí na kávu". Od loňského podzimu dokonce drží v kategorii vozů poháněných použitou kávou i rychlostní rekord.

Auto, které jezdí na kávu | foto: coffeecar.org

Fanoušci alternativního pohonu z Velké Británie přestavěli starý Rover Sd1 tak, že vůz pohání plyn, který si vyrábí ve zplynovači z použité kávy.

Řadový šestiválec pod kapotou tak dostává namísto benzinu palivo, které si auto samo vyrábí na palubě. Coffe Car v podobě černého roveru je už vlastně druhou generací podomácku vyrobeného auta na alternativní pohon. Tentokrát se konstruktéři poloamatéři rozhodli vestavět celou jednotku pro výrobu paliva rovnou do automobilu.

U předchozího typu, který byl postaven pro pořad televize BBC Bang, Goes the Theory se totiž zplynovací zařízení do karoserie nevešlo a starý Volkswagen Scirocco tak jezdil s kotlem čouhajícím z kufru a trubkami na střeše.

Do podstatně většího roveru se ale vylepšený systém, který byl navržen tak, aby stíhal "nakrmit" poměrně velký šestiválec, už vešel. Stále ale jen za cenu toho, že je vůz pouze dvoumístný. V polovině září 2011 s ním autoři také dosáhli rychlostního rekordu – jejich výkon 107,02 km/h je zapsán v Guinessově knize rekordů.

Teď plánují stavbu nového auta; prozatím se rozhodují, který vůz na přestavbu použít. Na "kávoplyn" pak chtějí objet Británii.

Coffee Car není samozřejmě žádným technickým zázrakem ani kdovíjakou novinkou. Auta s pohonem na plyn s vlastním zplynovačem (především dřeva) se hojně používala například během druhé světové války. Benzin byl tehdy vzácností, protože ho bylo potřeba k pohonu vojenské techniky. A tak civilní obyvatelstvo hledalo alternativy.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Najdete na iDNES.cz