První sportovní porsche zabilo Jamese Deana. Teď slaví 60 let v důchodu

  11:00aktualizováno  11:00
Ne vždy byla značka Porsche takovou legendou jako dnes. V padesátých letech se teprve pomalu prosazovala a jedním z důležitých milníků té doby byl sportovní model 550 Spyder. Od výroby posledního kusu uplynulo 60 let.

Porsche 550 Spyder na závodě Carrera Panamericana 1954, za volantem Jaroslav Juhan. | foto: Porsche

Ačkoliv geniální konstruktér českého původu Ferdinand Porsche začal svoji kariéru už v roce 1898, auta nesoucí přímo jeho jméno spatřila světlo světa až o půlstoletí později. První silniční vůz s logem Porsche, který byl především dílem Porscheho syna, vyjel v roce 1948. Tímto okamžikem teprve začíná historie slavné značky.

Počátky přitom měly daleko k tomu, co nabízí hlavní konkurent italského Ferrari dnes. První model 356 vycházel konstrukčně z Volkswagenu Brouk, který byl také Porscheho dílem, a měl motor 1,1 l o výkonu pouhých 40 koní, tedy 29 kW. V sezóně 1951 sice přibyly silnější motory 1,3 a 1,5 litru, které dosahovaly 44 a 55 koní, jen s nimi by se ale z Porsche kultovní legenda nestala.

Porsche 550 Spyder
Porsche 550 Spyder
Porsche 550 Spyder

James Dean a Porsche 550

Tragická událost stála za vznikem dvou legend: kultovní image Jamese Deana a značky Porsche. Nadějný herec měl zálibu v rychlých autech, která střídal jedno za druhým. Když končilo natáčení jeho posledního filmu Obr, dal své Porsche 356 Super Speedster na protiúčet a pořídil 550 Spyder. To bylo 21. září 1955. O dva dny později herec Alec Guinness označil spydera za hříšné auto a prohlásil: „pokud s ním budeš jezdit, do týdne se zabiješ.“

Shodou okolností právě dne 30. září 1955 jeli Dean a jeho mechanik Rolf Wütherich na místě spolujezdce z Hollywoodu na závody v 500 km vzdáleném Salinas. Dean řídil svižně, hodně předjížděl a dokonce dostal pokutu za rychlost. Do cíle ale nedorazil – po čtyřech a půl hodinách jízdy a 320 ujetých kilometrech se vyboural. Na hlavní silnici vedoucí na západ se zrovna otáčel Ford Tudor. Mladý řidič za jeho volantem nízké Deanovo porsche přehlédl, Dean zase spatřil ford v zapadajícím slunci na poslední chvíli a nedokázal se vyhnout.

Obě auta se čelně srazila, porsche jelo zhruba 90kilometrovou rychlostí. Dean i Wütherich byli těžce zraněni. Spolujezdec s mnohočetnými zlomeninami nehodu přežil a zemřel až o 26 let později při jiné autonehodě. Herec za volantem měl zranění vážnější a bezprostředně po převozu do nemocnice jim čtyřiadvacetiletá superstar své doby podlehla. O měsíc později měl premiéru jeho nejslavnější film Rebel bez příčiny. Souběh s náhlou a nečekanou smrtí Deanovi zajistil věčnou slávu.

James Dean a jeho osudový vůz

James Dean a jeho osudový vůz

Bodem zlomu byl příchod sportovního typu 550. Inspirací pro jeho vznik bylo několik závodních prototypů, které s využitím dílů od Porsche postavil amatérský závodník Walter Glöckler. Právě on dodal automobilce odvahu, aby sama postavila závodní stroj lehké konstrukce s motorem před zadní nápravou. Práce postupovaly rychle – od spuštění vývoje v závěru roku 1952 uplynulo jen pár měsíců a na jaře 1953 existovaly už čtyři plně funkční prototypy.

Tento spěch způsobil, že neměly ještě motor určený pro typ 550. Konstruktéři se tím ale nenechali zdržovat: jednoduše vzali celou zadní nápravu i s pohonným ústrojím ze silničního Porsche 356 1500 S a do závodního vozu ji nainstalovali opačně, aby měl řidič motor hned za zády. Výkon 70 koní byl stále i při hmotnosti pouhých šest metráků poměrně chabý, přesto začalo Porsche sbírat první závodní úspěchy – celkové vítězství na Nürburgringu a první dvě místa ve své třídě na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Motor z šuplíku

Všechny následující 550 měly motor vyvinutý speciálně pro tento model. Se sériovými porsche měl společný jen objem 1,5 litru a čtyřválcovou konfiguraci s protiběžnými písty (boxer). Místo z litiny byly blok i hlava odlity z hliníku a ventilový rozvod OHV nahradila soustava hřídelí a korunových kol pohánějící u každé řady dvojici vačkových hřídelí. Vzhledem k určení pro závody bylo samozřejmostí i mazání se suchou skříní a chladičem na olej.¨

Motor pro Porsche 550 Spyder je dílem Ernsta Fuhrmanna, vyvíjel ho potajmu.
Porsche 550 Spyder v Sebringz 1956, za volantem Hans Herrmann

Název vzniklý náhodou

I když můžete narazit na zmínky, že číselné označení Porsche 550 značí hmotnost 550 kg, tato shoda nebyla záměrem. Název modelu je pořadovým číslem projektu v konstrukční kanceláři Porsche – předcházela mu převodovka pro nákladní vůz č. 549 a dalším projektem byla třístupňová převodovka č. 551. Motor v Porsche 550 má mimochodem interní označení 547.

Slovní pojmenování Spyder vymyslel americký importér Max Hofmann jako slovní hříčku, která měla přitáhnout pozornost. Toho nakonec nebylo třeba, a tak se štítek s tímto slovem objevil jen na prvním zákaznickém autě. Oficiálním označením bylo vedle typového kódu 550 prosté „1500 RS“.

Tomuto motoru se přezdívalo šuplíkový motor. O jeho návrh se postaral Ernst Fuhrmann, pozdější předseda představenstva Porsche, který jeho výkresy rychle schovával do šuplíku kdykoliv, když šel okolo tehdejší vládce firmy Ferdinand Porsche mladší. Za výsledek se nicméně stydět nemusel, patnáctistovka dosahovala působivých 110 koní při 7800 otáčkách. Ve spojení s hmotností okolo 550 kg to stačilo k dosažení maximální rychlosti 225 km/h. V roce 1953 se tak Porsche 550 zařadilo mezi nejrychlejší auta planety.

Supersport v pravém slova smyslu

Prvních patnáct kusů vyrobila automobilka pro své vlastní závodní aktivity. Výrazně se mezi sebou lišily vzhledem i technikou a často procházely rozsáhlými modernizacemi. Porsche 550 Spyder, jak ho zná celý svět, spatřilo světlo světa až v říjnu 1953 na autosalonu v Paříži.

Hliníková karoserie dostala standardizovanou podobu vyráběnou firmou Wendler. Na autosalonu se ale paradoxně předvedl upravený závodní vůz se sériovým číslem 05, který dostal novou karoserii a také stěrače, boční okna a schránku před spolujezdcem. Poslední tři jmenované „drobnosti“ se ale už na žádné další 550 neobjevily. Tento konkrétní kus po výstavě zamířil na závody do Brazílie a následně rychle střídal majitele. Mezitím však už automobilka sbírala objednávky od zákazníků – majitelů soukromých závodních týmů, amatérských závodníků i obyčejných nadšenců.

V padesátých letech bylo ještě normální, že se závodní auta směla pohybovat v silničním provozu. Porsche 550 tak mohlo vyhrát na okruhu a jeho majitel s ním přitom mohl na závody dorazit po vlastní ose. To byl ostatně i případ nejslavnějšího majitele, herce Jamese Deana, kterému Porsche 550 zajistilo posmrtnou slávu a jenž značku Porsche výrazně proslavil.

Porsche 550 Spyder v tisícikilometrovém závodě na  Nürburgringu v roce 1956

Do roku 1956 celkem vzniklo 90 kusů první série (včetně prvních 15 a následných tří továrních vozů). Poté automobilka přišla s výrazným přepracováním vozu, který dostal nové označení 550A. Rozvor 2100 mm, převzatý ze silničního typu 356, se nezměnil. Vůz ale dostal novou karoserii a pod ní trubkový prostorový rám, který nahradil předchozí žebřinový. Výsledkem bylo snížení hmotnosti o 10 kg, ačkoliv se délka natáhla o 10 cm. Výčet vylepšení je ale mnohem delší: nasazení pětistupňové převodovky, použití zdvojených bubnových brzd na přední nápravě a především zvýšení výkonu hliníkové patnáctistovky na 135 koní. Najednou mohlo porsche jezdit až 240 km/h.

Výroba byla ukončena v závěru roku 1957, v provedení 550A vzniklo pět továrních vozů a okolo 35 zákaznických. Po jenom exempláři neúspěšného typu 645 následovalo mnoho variací Porsche 718, kterým se značka definitivně prosadila v okruhových závodech. To je ale už jiná historie.

Fotogalerie

Vzhledem k bohaté závodní historii a častým změnám majitelů je osud mnoha aut neznámý. Z původních 90 kusů Porsche 550 se do dnešních dnů zřejmě dochovalo jen sedm továrních a dvacítka zákaznických. I proto se tržní hodnota Porsche 550 v posledních letech pohybuje okolo 70 milionů korun.

Návraty ke kořenům

K uspořádání s motorem před zadními koly se značka Porsche vrátila v roce 1969 s typem 914. Opravdovým navázáním na 550 Spyder ale byl až model Boxster, představený v roce 1996. Dvoumístný roadster vznikl na podobných principech jako původní model, i když byl samozřejmě výrazně větší a těžší. Inspirace šla tak daleko, že si v Porsche pohlídali i to, aby boxster v základním provedení dosahoval podobných jízdních výkonů jako slavný předchůdce.

Do té doby vznikla i celá řada cílených odkazů na 550 Spyder: v roce 2003 speciální edice boxsteru 50th Anniversary v počtu 1953 kusů nebo dvě generace puristického Boxster Spyder. Na slavného předchůdce se názvem odvolává i supersport 918 Spyder – tak jako byla „pětsetpadesátka“ nejrychlejším porsche své doby, je on nejrychlejším porsche současnosti.

Průkopník v marketingu i sponzoringu

Po prvním vítězství na Nürburgringu v roce 1953 následovaly další závodní úspěchy. Ke slavným momentům patří šesté místo celkově, které vybojoval Hans Hermann na italské Mille Miglia v roce 1954 – mimo jiné díky tomu, že údajně s nizoučkým porsche dokázal v tomto závodu na otevřených silnicích podjet spuštěné závory.

Ještě legendárnější jsou výkony z mexické obdoby „mille“, vytrvalostního závodu Carrera Panamericana. V roce 1953 zde Porsche nasadilo dva vozy, jeden vyhrál svoji třídu, druhý s Čechem Jaroslavem Juhanem za volantem bohužel nedokončil. V následujícím ročníku, který byl zároveň pro tento závod posledním, vybojoval Hans Hermann pro Porsche třetí místo celkově a Juhan dokončil 3070 km dlouhý závod s odstupem pouhé půlminuty na čtvrtém místě.

Neméně významným byl první z celkových jedenácti triumfů Porsche v italském závodě Targa Florio, který za volantem 550 Spyder v roce 1956 vybojoval Umberto Maglioli. Slova Carrera, Targa a nejnověji i Panamera následně Porsche marketingově využilo při pojmenování svých silničních modelů.

Kromě toho bylo Porsche 550 Spyder prvním autem, které vyrazilo do závodů s nálepkami sponzorů. Ve spolupráci s firmami Flechter Aviation, Telefunken a Castrol tak Porsche nastartovalo fenomén, který se o dvacet let později stal naprostou samozřejmostí.

Porsche 550 Spyder jak jelo závod Carrera Panamericana
Porsche 550 Spyder po závodě Carrera Panamericana 1954. Zleva: Herbert Linge,...
Autoři:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

V Česku je v nabídce přes sto tisíc ojetin. Průměrná cena je 130 tisíc

Ilustrační snímek

Nabídka ojetých aut v tuzemských bazarech a v inzerci za tři čtvrtletí letošního roku stoupla o 12 procent na 687 277...

Autofotka týdne: Extraligu nejdražších auta světa ovládá Ferrari

Ferrari 250 GTO

Stará auta nejsou jen pro zlost, protože jejich údržba leze do peněz. Naopak se ukazuje, že auta je umí zhodnotit lépe...

První auto sériově vyrobené na Slovensku je sporťák značky Škoda

První Škoda Garde vyrobená v Bratislavských automobilových závodech

Dnes se na Slovensku dělá nejvíc aut na jednoho člověka v celé Evropské unii. Před šestatřiceti roky to byla čistá...



Najdete na iDNES.cz