Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Downsizing za každou cenu. Porsche 718 dostane po 20 letech čtyřválec

aktualizováno 
Modely Boxster a Cayman dostaly pro modelový rok 2016 nové jméno, před jejich označení se vměstnalo číselné označení 718. Důležitější jsou však technické změny, kdy po dlouhých letech dostane sériové porsche čtyřválec. V rámci aktuální módy samozřejmě přeplňovaný.

Porsche Boxster a Cayman se od modelového ročníku 2016 jmenují 718 Boxster a 718 Cayman. A pod kapotou mají čtyřválce. | foto: Porsche

Pro modelový rok se modely Boxster a Cayman přejmenovávají na 718 Boxster a 718 Cayman. Ono číslo v názvu odkazuje na závodní speciál z let 1957 – 1962, který vycházel ze závodní verze 550A. O novém motoru toho zatím víme jen pramálo. Jisté je, že to bude čtyřválec, že bude mít turbodmychadlo a že má plochou konstrukci, tedy že jde o motor typu boxer. A nejspíš to bude dvoulitr.

Fotogalerie

Porsche tedy nepřivede do sériové výroby techniku z Le Mans, kde použil dnes exotický vidlicový čtyřválec. Vznik nového čtyřválce je velmi prozaický. Nová 911 má výhradně přeplňované šestiválce, v základním provedení s objemem 3 litry. Uberme z toho dva válce a je tu rázem přeplňovaný dvoulitr. Konstrukční základ těchto jednotek bude s největší pravděpodobností stejný, byť to zatím Porsche nepotvrdilo. Stejně tak zůstává otázkou, jestli třeba silnější verze malých sportovních modelů nezůstanou u šestiválců.

Nicméně je jisté, že se Porsche tak nějak zbavilo dvou much jednou ranou. Úspornější čtyřválec v praxi nakonec nabídne, ale ne v novém modelu. Flotilové emise CO2 klesnou, marže na sporťácích nikoli. I to je prazvláštní důsledek současné emisní legislativy pro auta.

Cesta ke čtyřem válcům

U Porsche připravovali veřejnost na příchod novodobého čtyřválcového modelu poměrně dlouho. Nejdřív se začaly rojit spekulace o tom, že firma chystá nástupce legendárního modelu 550 Spyder, který by byl menší a levnější než současné modely Boxster a Cayman.

Čtyřválcová historie

U automobilky Porsche nejsou čtyřválce pro zákazníky z dlouhodobého hlediska nic nepředstavitelného. Vždyť první auta značky měla plochý, vzduchem chlazený čtyřválec z brouka. Postupem času motor sílil a teprve časem firma připravila svůj šestiválec stejné koncepce. Takže teď se s modely 718 tak trochu vrací ke kořenům.

Čtyřválce se u Porsche objevovaly i později v historii. Dnešní doba lačníci po youngtimerech znamená například obnovení zájmu o modely 924, 944 nebo poslední z řady 968, který se vyráběl do roku 1995. Ale také po kdysi zatracovaném „VW-Porsche“, modelu 914, který má se současným Boxsterem a Caymanem společnou koncepci s motorem uprostřed. A teď tedy i počet válců.

Ostatně i samotná legendární 911 už vlastně v útrobách čtyřválec měla. Když se v roce 1964 představila a nahradila model 365, dostala sice rovnou nové ploché šestiválce, ale o rok později přišel na trh i model 912. Ten měl karoserii 911, ale pod kapotou čtyřválec 1,6 litru s výkonem 90 koní. Tento model vznikal do roku 1969 a pak ještě jednou v roce 1976 obživl coby 912E s dvoulitrovým čtyřválcem od VW, který později dostal právě typ 914.

Chvíli byl projekt téměř „tutovka“, pak zase vyšlo najevo, že firma si tímto modelem nechce pokazit marže u svých sportovních kousků. Ale jestliže byly úvahy o takovém autě alespoň trochu reálné, museli u Porsche alespoň koketovat s vývojem odpovídajícího motoru. A čtyřválec se jasně nabízel.

Malé porsche by totiž šestiválec nepotřebovalo, legendární 550 měla také čtyři válce. Při dnešní honbě za nízkými emisemi CO2 by navíc menší model s menším motorem znamenal snížení flotilového průměru. Jenže nakonec novodobá 550 v nejbližší době nejspíš nebude, možná definitivní hřebíček do rakve projektu zasadila aféra Dieselgate, byť důležitá rozhodnutí padla nejspíš už před jejím vypuknutím.

Další příprava přišla loni, když se Porsche vrátilo do legendární čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Speciál 919 Hybrid dostal možná poněkud překvapivě dvoulitrový čtyřválec, navíc s netradičním vidlicovým uspořádáním. A letos tato koncepce v jednom z nejdrsnějších motoristických závodů zvítězila. Cesta ke čtyřválcovému Porsche byla připravena.

Nabízejí se otázky, jak to bude s motory Porsche do budoucna. Teď firma používá motory boxer a zároveň vidlicové šesti a osmiválce. Ale nová koncepce boxerů by se možná mohla hodit i do těch modelů, které teď mají motory V6 a V8. Jaká bude konkrétní budoucnost Porsche, to ukáže jen čas. Jisté je, že automobilka, která svou ziskovost staví na SUV, se nebojí téměř ničeho. A vychází jí to.





Nejčtenější

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.