Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche vítězný speciál 910/8 Bergspyder pro závody do vrchu doslova mumifikují. Vědkyně Gundula Tuttová popisuje, jak na to.

Přes půl století bez jediné úpravy či změny. Lehce zrezivělá červeň na přední kapotě, jejíž pošramocený lak kdysi zářil signální barvou. Opotřebovaný potah sedačky, který jen v náznacích dává tušit původní vzhled. Bezzubý ozubený řemen, jehož drátěná žebra se jen bezmocně napínají přes kladku vstřikovací pumpy. A takhle to zůstane, protože jen takto je to autentické. Přesně tak zní poselství vozu 910/8 Bergspyder: Autenticita. Originalita. Čas, který se zastavil.

Porsche 910/8 Bergspyder
Porsche 910/8 Bergspyder

„Vůz a jeho stav jsou pro nás nedotknutelné,“ vysvětluje Alexander Klein, vedoucí managementu vozidel v Muzeu Porsche. „Protože každý zásah by byl narušením této absolutní originality.“ To se týká i veškerých funkcí. „Status tohoto vozu není dán jeho schopností jízdy,“ definuje Alexander Klein. „Bergspyder svou funkci už splnil. Dokázal, že umí jezdit. A vyhrávat.“

Konzervovat, nikoli restaurovat

Zvolit místo restaurování konzervaci není úplně všední postup. Muzeum Porsche chce tento klasický vůz, který je od dob svého aktivního fungování kompletní a dodnes zůstal nezměněný, poprvé ukázat veřejnosti. Jde o naprostou raritu. Jen tři závodní vozy z pokladnice muzea, která skrývá šest set čtyřicet vozů Porsche, zůstaly od konce svého provozu nedotčené. „Postoj ke klasickým vozům a k zacházení s nimi se během posledních deseti let výrazně změnil,“ vysvětluje Achim Stejskal, ředitel Muzea Porsche. „V popředí již vždy nestojí restaurování a znovuuvedení do původního stavu.“

Historikové automobilismu stále častěji kladou důraz na klasický aspekt kulturního dědictví, kam historická auta jednoznačně patří. Jde o filozofii, která je sepsána v „Turínské chartě“, což je název mezinárodní úmluvy, jež od roku 2012 upravuje pravidla, základní návody a postupy pro používání, údržbu, uchování, renovaci a opravy historických vozidel.

Porsche 910/8 Bergspyder
Porsche 910/8 Bergspyder

Definice konzervace v uvedeném dokumentu zní: „Konzervace zahrnuje veškeré činnosti, sloužící k zabezpečení a stabilizaci vozidla nebo předmětu, které nezmění jeho součásti, materiály a historickou podstatu. Konzervace nesmí vystavit předmět historické a dokumentační hodnoty žádnému riziku. Slouží výhradně k zabránění nebo minimálně zpomalení chátrání předmětu. Obvykle nesmí být vliv konzervačních postupů zvenku viditelný.“

910/8 Bergspyder dřímá už od roku 1967

„Už dlouho přemýšlíme o podobném projektu,“ vysvětluje Alexander Klein. Nyní uzrál ten správný čas. 910/8 Bergspyder má pro záměr ideální předpoklady. Cílovou čáru přejel naposledy v roce 1967. Tehdy byly z vozu vypuštěny všechny kapaliny (benzín, olej i brzdová kapalina), byla vyndána baterie a vůz byl převeden do depozitáře muzea, kde od té doby odpočívá, jen čas od času je přesunut na jinou výstavní pozici v muzeu. 

Sláva ho ale nikdy neopustila. Vůz s výrobním číslem  910 031 byl oblíbeným vozem Gerharda Mittera, který s ním v roce 1967 vyhrál populární evropské závody do vrchu. Berspyder je dodnes skvělým příkladem syntézy výkonu a lehké stavby. Což je pro Porsche dodnes typické.

Porsche 910/8 Bergspyder

Závodní deník uvádí jako datum dohotovení vozu sobotu 13. května 1967. Před zadní nápravou je umístěn osmiválcový boxer o výkonu 202 kW (275 koňských sil) osazený vstřikováním. Konvenční materiály byly nahrazeny titanem, hořčíkem, hliníkem a umělými hmotami. Palivovou nádrž o objemu dvaceti šesti litrů tvořil elektron, později ji inženýři vyměnili za hliníkovou. Schází alternátor, proud pro tranzistorem řízené dvojité zapalování pochází z baterie, která napájí i klakson a blinkry, což je ústupek možnému připuštění vozu do silničního provozu. Pod karoserií ze skleněných vláken je ocelový příhradový trubkový rám. Vozidlo odpovídá tehdejším formulím 1, 13palcová kola byla mimořádně vhodná pro krátké sprinty do vrchu. Na přední nápravě zmenšují celkovou hmotnost dvě vinuté pružiny.

Karoserie, kapota a podlaha jsou vytvořena z mimořádně lehounkého plastu vyztuženého skelnými vlákny, 910/8 Bergspyder díky tomu váží necelých čtyři sta padesát kilogramů. Téměř přes celou šíři zádi se táhne integrovaný spoiler, který je aretován třemi pásy děrovaného plechu a lze jej přenastavit podle konkrétní závodní trati, aerodynamika a přítlak už tehdy představovaly rozhodující desetiny sekundy k vítězství. Rychlosti z nuly na sto kilometrů v hodině dosáhne závodní speciál zhruba za tři sekundy.

Týden po dokončení výroby stál 910 031 na startu zahajovacího závodu ve španělském Mentsery. Když Gerhard Mitter se startovním číslem 86 končil závod, měl všechny své soupeře za sebou. Zbrusu nový Bergspyder měl najeto sotva dvě stě kilometrů a už měl za sebou první vítězství. Tři další čelní místa v celkem osmi závodech mu zajistily v roce 1967 celkové vítězství v sérii evropských závodů do vrchu.

Mumifikace

Na vrcholu své kariéry byl vůz 3. října 1967 po účasti na závodu Gaisbergrennen v Rakousku se startovním číslem 1 odstaven. Spánek šípkové Růženky sice nezahrnuje žádnou spotřebu, projevy stárnutí se však ani tomuto vozu nevyhnuly. Doktorka Gundula Tuttová, specialistka na konzervování a vyhlášená odbornice na problematiku lakování, tak má před sebou náročný úkol, který podrobně popisuje. „Navázali jsme skvělou spolupráci,“ pochvaluje si Kuno Werner, vedoucí muzejní dílny. Právě tam, na dohled návštěvníků muzea, Gundula Tuttová Berspyder odborně prozkoumává a konzervuje. Zvenčí i zevnitř. Nejde o snadnou, ani rychlou práci. Začíná čištěním, což je věda sama o sobě: Pryč musí prach a špína, pod nimiž by se mohla tvořit rez. Při čištění ovšem nesmí být porušen podklad, který je mnohovrstevnatý, jak ukazuje mix použitých látek. „Používáme paprsek vlhkého vzduchu a štětec,“ vysvětluje odbornice. Voda se rychle odpaří, aniž by jakýkoli z materiálů reagoval. Pohon, podvozek, karoserie a interiér se opatrně čistí kousek po kousku.

Ve stavu z roku 1967

Nalepený znak Porsche na přední části vozu se malinko odlupuje. Odbornice ho nejprve zahřeje, poté jej klidnou rukou připevní speciálním lepidlem. Pochopitelně tak, aby to vůbec nebylo vidět. Jde o jeden z mála restaurátorských zásahů, k nimž se Gundula Tuttová uchyluje. Lepicí páska na zadní straně sedadla, která zakrývá okraj potahu, rovněž už nedrží. I tento pásek se pomocí moderní reverzibilní lepicí techniky vrátí zase na správné místo. 

Za pomoci speciální pájky se zahřejí odstávající kousíčky laku, aby bylo možné je opatrně přitisknout ke karoserii. Ve starých lacích a krycích vrstvách se nikdo nevyzná lépe než diplomovaná restaurátorka. Během dva roky trvajícího výzkumu vyvinula postup, jak opravit a zrestaurovat nitrolaky i laky na bázi umělé pryskyřice, za což od umělecké akademie ve Stuttgartu obdržela doktorský titul. „I to je péče o kulturní dědictví,“ říká spoluautorka Turínské charty.

Žádné trvalé změny

Teprve poté, co je všechno čisté, jsou mechanické části ošetřeny speciálním ochranným zbrojním olejem. Lak a umělé části karoserie jsou zakonzervovány vrstvou vosku. Na závodním voze z roku 1967 se nic neupravuje tak, aby to vydrželo věčně. „Všechny substance, které používám, lze zase odstranit,“ zní pravidlo, které je pro Gundulu Tuttovou velmi důležité. Dnes má být 930 031 uveden do stavu, v němž byl v roce 1967 ukončen jeho provoz. „Ale kdo ví,“ dodává vědkyně, zda někdy v budoucnu nebude toto auto znovu uvedeno do provozu.“ Takové přání jistě ledaskoho při pohledu na záznam první jízdy Bergspydera před dvaapadesáti lety určitě napadne.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...