Dne 8. června 1948 dostal první sériový vůz značky Porsche, roadster 356 označovaný jednoduše „No. 1“, silniční registraci. Přesně o 70 let později automobilka ve svém sídle u příležitosti oslav představila koncept odkazující na originální model – stříbrnou dvoumístnou 911 Speedster ozdobenou speciálními polepy.
Tiskové prohlášení tehdy uvádělo: „Koncepční studie je předobrazem případného sériového vozu, který se však nepředstaví dříve než v roce 2019. Rozhodnutí o výrobě padne v následujících měsících.“ O čtyři měsíce později situace dramaticky pokročila, Porsche na pařížském autosalonu prezentuje sériové provedení, které se navíc ve srovnání s původním konceptem poměrně výrazně proměnilo.
Zatímco obvykle je sériová verze „očesanou“ verzí studie, v případě 911 Speedster byl postup přesně opačný. Designéři vzhled ještě přiostřili nárazníky a nástavci prahů, které se inspirují vrcholným modelem 911 GT3 RS. Sériový speedster dostal specifický design 21palcových kol inspirovaný závodními 911 a má také specifickou optiku předních světel. Karoserie přišla o zbytečně manýristické zlaté znáčky a naopak dostala pár kontrastních detailů v černé barvě.
Naopak zůstala kuželovitá zpětná retro zrcátka „talbotky“, a chromované víčko nádrže uprostřed přední kapoty. Tyto detaily Porsche doplňuje informací, že 911 Speedster je prvním modelem značky, který se objeví v novém programu individualizace Heritage Design.
Základem speedsteru je karoserie kabrioletu 911 Carrera 4, což navzdory použití pohonu zadních kol znamená rozšířený rozchod zadní nápravy. Hlavní změnou je zkrácení čelního skla a jeho naklonění směrem vzad. Speedster také postrádá klasickou střechu, její funkci nouzově zastane plátěný, ručně upínaný kryt. V zájmu snížení hmotnosti (a nepochybně i zvýšení exkluzivity) má speedster karbonovou přední a zadní kapotu i panel za zadními sedadly. Karbonové díly doplňují hliníková blatníky a titanový výfuk.
Zavěšení kol pochází z 911 GT3, stejný původ má i atmosférický čtyřlitr, který má být naladěn na více než 500 koní a bude točit až 9000 otáček. Z 911 GT3 bude nepochybně pocházet i šestistupňová manuální převodovka (slabší verze 911 mají totiž manuál sedmistupňový), speedster se tak stane nejsilnějším porsche s ručním řazením.
Výroba je limitována symbolickým počtem 1948 kusů – toto číslo připomíná rok vzniku automobilky. Vzhledem k omezenému počtu a rozsahu provedených úprav bude speedster určitě dražší než 911 GT3, která stojí od 152 tisíc eur (3,9 milionu korun), dost možná cenou překoná i vrcholný model 911 GT3 RS nabízený od 195 tisíc eur (5 milionů korun). Celá série se bude vyrábět až v roce 2019, což znamená, že speedster bude labutí písní současné generace 911. Veřejnost totiž už netrpělivě vyhlíží nástupce osm let vyráběného typu 991.
Ke speedsteru se Porsche pravidelně vracíNa počátku byl typ 356, z něhož v roce 1952 vznikl takzvaný 356 1500 America Roadster. Tento model nastavil základní pravidla všem dalším speedsterům: měl odlehčenou karoserii, spartánský interiér s nízkým čelním sklem a jen nouzové zastřešení. S počtem 16 vyrobených kusů jde dnes o jeden z nejcennějších vozů z počátků značky Porsche. Po vzoru America Roadsteru automobilka připravila v roce 1957 model 356 A 1500GS Carrera GT Speedster. Na něj se pak po 30 letech odkázala studií 911 Speedster, která se pro velký zájem nakonec i vyráběla a vznikla v počtu 2102 kusů. Na rozdíl od ní je série 930 kusů 911 Speedster další generace dnes téměř zapomenuta. Zatím poslední 911 Speedster se představila před osmi lety také na autosalonu v Paříži, a to u příležitosti výročí 25 let programu Porsche Exclusive. Výroba byla omezena na 356 kusů, všechny měly na rozdíl od současného speedsteru automatickou převodovku PDK. |