Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT | foto: Porsche

Rychlé a zběsilé Porsche Carrera GT asi doplatilo na nádrž za sedadly

  • 33
Hvězda filmové série Rychle a zběsile Paul Walker zahynul při autonehodě. Obrázky a videa rozbitého Porsche Carrera GT obletěly celý svět. Média, Walkerovi fanoušci i porschisté teď řeší, proč k nehodě došlo a proč měla tak fatální následky.

To výjimečné porsche je v učebnicích supersportů, vyžaduje ovšem také výjimečného řidiče.

O samotné nehodě se toho napsalo už hodně, čtěte zde. Takže jen stručně připomeňme, že k nehodě došlo 30. listopadu severně od Los Angeles. Známý herec Paul Walker neřídil, za volantem seděl Roger Rodas, majitel firmy Always Evolving, která se specializuje na sportovní auta, upravuje je a prodává výjimečné kusy.

Hašení vraku Porsche Carrera GT, ve kterém zemřel Paul Walker.

Rodas byl zkušený řidič, zúčastňoval se i automobilových závodů. Červené Porsche Carrera GT, v kterém oba zahynuli, bylo vyrobeno v roce 2005. Auto při nehodě začalo hořet, náraz pravděpodobně přišel na pravý bok vozu. A právě požár byl podle předběžných výsledků vyšetřování hlavním důvodem, proč Walker a Rodas zahynuli. Oheň zničil téměř celé auto vyjma přední části.

Americká média spekulují, že příčinou mohlo být rozpůlení či výrazné narušení karbonového kokpitu auta v místech, kde je umístěná nádrž. U Carrery GT je schovaná přímo za sedadly a před motorem, tedy přesně v polovině auta. Při nehodě pravděpodobně nádrž praskla a palivo vystříklo na pasažéry a na horký motor.

Zajímavostí je, že nádrž je vyrobena z hliníkového plechu a je zavařená, takže vnitřní palivové čerpadlo nelze v případě poruchy vyměnit. Musí se měnit celá nádrž, která stojí okolo 300 000 korun.

Často bourá

Přestože je Porsche Carrera GT velmi výjimečné auto, kterého se vyrobilo méně 1 279 kusů, lze na odborných serverech najít fotografie mnoha nehod tohoto vozu. A to včetně případu, kdy se auto rozpůlilo podobně jako v případě losangeleské nehody (prý bez vážnějších zranění) a nebo kdy Carrera GT skončila v plamenech. Fotografie nabouraných Carrer GT najdete zde.

Není jasné, co bylo příčinou samotné havárie, kdy auto narazilo do stromu. Jak bylo řečeno, Rodas byl zkušený řidič, a to i v kontextu auta jakým je Carrera GT. Tu totiž odborníci považují za opravdovou bestii, která nepatří do ruky nováčkům a která neodpouští žádné jezdecké chyby.

Auto nemá kontrolu stability, naopak jeho jízdní vlastnosti se za optimálních podmínek podobají spíš závodním monopostům než obyčejným autům. Populární a často velmi kritický Jeremy Clarkson z motoristického magazínu Top Gear testoval Carreru GT v roce 2004 a prohlásil, že to byla jedna z jeho nejkrásnějších, nejvíc vzrušujících a nejrychlejších jízd v jeho životě. Ale zároveň poznamenal, že za řidičskou chybu zaplatíte.

zdroj: www.youtube.com

Prostě to není auto pro každého a vyžaduje řízení z rozmyslem. Mimochodem, další mediální automobilový nadšenec komentátor Jay Leno roztočil Porsche Carreru GT do několika piruet na závodní dráze a skončil v zábranách mimo trať (video zde).

Jen lehce zkrocený závoďák

Carrera GT je sportovní speciál produkovaný v letech 2004 až 2007 v lipské továrně Porsche. Model byl původně konstruován jako speciál pro závody v Le Mans, čtěte více.

Na Carreru GT vydělal Porschi SUV cayenne, kvůli kterému se vývoj superporsche a jednomu z nejceněnějších supersportů všech dob zpozdil.

Je to otevřený dvoumístný roadster s motorem před zadní nápravou a pohonem zadních kol, právě tato konfigurace dává superporschi tak kousavé jízdní vlastnosti.

Auto má velmi pevný karbonový monokok vyráběný v Itálii. Pohání ho vidlicový desetiválec s objemem 5,7 litru, který původně značka vyvíjela pro formuli 1. Pro zajímavost: chladič je pětkrát větší než v soudobé 911 Turbo.

Převodovka Carrery GT je šestistupňová manuální, podvozek má zavěšení pushrod a  kotouče brzd i spojka jsou keramické. Zadní spoiler se pak automaticky vytáhne po překročení 110kilometrové rychlosti (více zde).

Raritní porsche bylo ve své době extrémně drahým supersportem, cena se na americkém trhu v době produkce blížila částce půl milionu dolarů (aktuálně asi 10 milionů korun) bez lokální daně, v Evropě bylo toto porsche ještě dražší. Dnes se ojeté vozy v Německu prodávají od 250 000 eur, tedy za téměř sedm milionů korun. Auto dokáže jet rychlostí až 330 kilometrů za hodinu a sprint na stovku zvládne za 3,8 sekundy. V Česku auto vlastnil například hokejový brankář Roman Čechmánek a kanárkově žluté proháněl Radovan Krejčíř.