Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche Carrera GT3: vítěz nad boeingem a nové ostré verze

  10:00aktualizováno  10:00
Zuffenhausenský výrobce exkluzivních sporťáků připsal do kroniky s titulem 911 několik odstavců kapitoly GT3. Kromě technických novinek došlo i na závod s letadlem.

Kdo stále ještě používá své porsche i k jiným účelům než k odpoledním vyjížďkám na golf a večernímu zevlování po bulvárech, může již léta volit odlehčenou a rychlejší verzi GT3, případně polozávodní GT3 RS. 

A protože po aktuálním faceliftu modelové řady 997 byl zásadně modernizován plochý šestiválec (přímé vstřikování paliva aj.), po krátké přestávce logicky přišla na řadu i tato modelová řada. Za několik dní se ve Frankfurtu představí hned dva abonenti modernizačních změn.

Porsche 911 GT3 RS

Hrdý nositel zkratky RS a nejsportovnější porsche pro každodenní provoz dostává motor se zvětšeným zdvihovým objemem z 3,6 na 3,8 l. Kromě přechodu na přímý vstřik a dalších optimalizací se vývojáři zaměřili i na přísnou dietu. O péči, věnované odlehčení, svědčí lehčí titanový výfuk a lithium-iontový akumulátor (lehčí o 10 kg proti olověnému). Vylepšení se dočkalo i adaptivní pérování PASM, kola mají nyní větší rozchod, krytý rozšířenými blatníky, a mamutí rozměry 245/35 a 325/30 ZR19.

Porsche 911 GT3 RS

Charakteristické je obří karbonové křídlo a velice nápadně provedený exteriér s přepracovanými aerodynamickými prvky a kontrastní barevné provedení. Převodovka má zkrácené převody a přepákované řazení s velmi krátkými drahami.

Motor nabízí o 15 koní více než dříve, nyní jich vyvíjí plných 450 při neuvěřitelných 8 500 otáčkách za minutu. SpecifickýM výkonEM 118 k na litr zdvihového objemu patří tento motor ke světové špičce mezi atmosféricky plněnými jednotkami. Na rozdíl od jiných ale zůstává plně použitelný pro každodenní provoz. Svědčí o tom i pokročilé detaily, jakými jsou například aktivní silentbloky motoru, které při sportovní jízdě samočinně ztvrdnou a zlepší kontakt motoru s karoserií. Novinka se dostane v Německu do prodeje v únoru 2010 se startovní cenou 122 400 eur bez daně.

Porsche GT3 Cup

Tam kde RS končí, začíná prostor pro další novinku; Porsche GT3 Cup. Nejprodávanější závodní automobil současné doby nově vychází taktéž z modelu GT3. S ním sdílí řadu technických komponentů, v první řadě motor shodného objemu a výkonu. Má ale okruhový výfuk s průchodnějším závodním katalyzátorem, který omezuje emise, méně už výsledný hluk, a proto není, stejně jako řada dalších prvků, homologován pro silniční provoz.

Převodovka je opět šestistupňová, ovšem tentokrát se sekvenčním řazením. Důslednými škrty se hmotnost dostala až k hodnotě 1 200 kg. Verze pro Porsche Mobil1 Supercup má standardně keramické brzdy PCCB, šetřící neodpružené hmoty a dalších 20 kg hmotnosti.

Exteriérové prvky se též značně podobají svému vzoru, avšak přibyly další spoilery a ten na zádi je širší (1,7 místo 1,46 m) a vyšší. Nástavec předního spoileru je o 15 mm blíže k silnici, čímž výrazně zlepšuje přítlak přední nápravy. Nová třídílná kola 9,5 J a 12 J x 18 se závodními pneumatikami Michelin rozměrů 24/64 – 18 a 27/68 – 18 spočívají na nových nápravách se sedmipolohově nastavitelnými stabilizátory.

Verze Cup se také představí ve Frankfurtu a v příští sezoně se zúčastní plných sedmi okruhových seriálů. Kromě Porsche Mobil1 Supercup to bude mj. i Porsche Carrera Cup a GT3 Cup Challenge. Vůz bude dodáván výhradně v bílé barvě Carrara a cena bude začínat na 149 850 eur bez daně.

Vítězství nad letadlem

Může být porsche rychlejší než letadlo? Ano, alespoň při přímém akceleračním souboji. V něm se vedle sebe na ranvej singapurského letiště Changi postavil nákladní Boeing 747 Freight společnosti Jett8 Cargo Airlines, pilotovaný kapitánem Peterem Leem Chinem Fangem, a okruhová verze Porsche GT3, řízená Yuey Tanem.

Po nepovedeném startu došlo na velmi těsný souboj, po němž proletěly oba stroje cílem v závěsu těsně před tím, než se Jumbo Jet následně vznesl do vzduchu. O malý kousek rychlejší však bylo porsche a Yuey Tan si může do svých úspěchů připsat porážku letadla. Cenu mu předala ministryně financí a dopravy Lim Hwee Hua. Akce byla součástí slavnosti k uvedení nového GT3 RS v pacifickém regionu a předznamenala pořádání druhé Grand Prix Singapuru formule 1.


Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Najdete na iDNES.cz