Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Porsche do terénu: pracayenne je starší než 911

Obří SUV Porsche Cayenne se po pěti letech dožilo faceliftu. Vypadá lépe a sportovněji, skalní asfaltomilní porschisté si možná stále rvou vlasy. Měli by si ale uvědomit, že terénní Porsche se vyrábělo už v roce 1953, tedy plných 11 let před zrozením nejzářivější zuffenhausenské hvězdy – 911.
Porsche Jagdwagen

Porsche Jagdwagen | foto: Porsche

Risk, který automobilce Porsche zachránil kůži – tak by se dalo nazvat uvedení projektu Cayenne do sériové výroby.

Mastodont s koncernovou technikou a znáčky Porsche zahrál na tu správnou snobskou strunu a prodává se jak dosud žádný jiný model. Velkoobjemové olbřímí modely dávají pocítit svým majitelům po letech napjatého krocení divokých koní v devětsetejedenáctce opravdový komfort a nadřazenost nad okolním světem.

Co může být lepšího, než řídit a zejména viditelně vlastnit porsche, s uklidňujícím vědomím, že případnou srážku odnese posádka druhého auta?

Dvaačtrvttunovou vlajkovou loď posune facelift a mírná modernizace na žebříčku technické i designové prestiže ještě o kousek výš. Příď dostala nový, agresivnější výraz díky užším světlometům a přepracovanému nárazníku, opticky maskujícímu své impozantní rozměry.

Vzadu se také překresloval nárazník, dynamičtěji působí nové koncové svítilny, více se podobající ostatním zuffenhausenským ořům. V nabídce samozřejmě nechybí nové barvy a tvary litých kol, Porsche samo vydává zmodernizované cayenne za novou generaci.

Technika také prošla obnovou, všechny tři zážehové motory mají větší zdvihový objem, z toho plynoucí lepší výkonové parametry a zejména až o 15 % nižší spotřebu. Právě žíznivost vysokovýkonných SUV totiž byla hlavní příčinou klesajícího odbytu cayenne na rozhodujícím americkém trhu v posledních měsících.

Základní šestiválec povyrostl z 3,2 na 3,6 l (tentýž bude v superrychlém Passatu R36), výkon vyskočil z 250 na 290 koní, důležitý kroutící moment o 75 na výsledných 385 Nm a stovku s pevným startem dosáhne základní cayenne za 8,1 s, tedy o celou vteřinu dříve.

Střední motor v nabídce, zážehový osmiválec pro Cayenne S, byl převrtán na 4,8 l (dříve 4,5) a posílen na 385 koní a 500 Nm (dříve 340 k/420 Nm), díky čemuž se zlepšila akcelerace na 100 km/h o 0,2 na výsledných 6,6 s a maximálka na 252 km/h, tedy o 10 km/h více.

Vrcholný osmiválec biturbo pro Cayenne Turbo také dostal tři deci navíc, vyvíjí nyní symbolicky rovných 500 koní a především 700 Nm (dříve 450 k/620 Nm), díky čemuž vysprintuje na stovku za skvělých 5,1 s a pokračuje až k 275 km/h (dříve 5,6 s/266 km/h).

Tyto hodnoty jsou na úrovni dnešního Cayenne Turbo S (o jeho modernizaci se zatím nemluvilo), Cayenne Turbo se tedy může honit se špičkovými sportovně laděnými limuzínami a většině z nich ukáže záda na dálnici, protože jej nesvazuje elektronické omezení na 250 km/h.

Cayenne není první terénní porsche
Ačkoliv po uvedení megamodelu Cayenne byla většina motoristické veřejnosti v hlubokém šoku, terénní porsche není žádnou novinkou. Již v roce 1953 vznikla 71kusová série vozů 597 Jagdwagen, která se neúspěšně ucházela o velkosériové dodávky Bundeswehru.

Ultralehký vozík, zjevně inspirovaný legendárním kübelwagenem, měl sloužit jako vysoce mobilní štábní vozidlo té nejlehčí kategorie; sám vážil pouhých 870 kg a uvezl čtrvt tuny. Neměl žádné dveře, jen čelní sklo a natahovací plátěnou střechu. Vzadu uložený boxer 1,5 l z Porsche 356A poháněl všechna kola.

Vyvíjel pouze 50 koní, ovšem lehoulinký stroj se i tak rozjel na solidní stokilometrovou rychlost, což z něj dělalo na svou dobu velmi obratný automobil. Všechno přesně naopak, než u velkého, drahého a luxusního Cayenne.

Cayenne kupé? Žádný problém.
Indická společnost DC Design osvědčila naprostý nedostatek respektu k veličinám a vzala si takříkajíc pořádně do prádla největší a nejsilnější Porsche. Model Cayenne přišel o zadní pár dveří a změnil se v originálně tvarované, obrovské kupé, svou naléhavostí daleko bližší filozofii Porsche, než původní Cayenne.

Kromě přepracované, zúžené zádě s extrémně zvýrazněným bočním prolisem, dostal model CD Star také zcela novou příď, při vší úctě k mateřské automobilce, o stovky procent povedenější.

Zcela nový, a pokud možno ještě luxusnější, je také interiér, kterému ale zůstal značný vnitřní prostor. Kreaci, postavenou na nezměněné technice Porsche Cayenne Turbo S (520 k, 720 Nm, 0-100 km/h za 5,2 s), lze mít za kulatých 300.000 €, tedy zhruba za dvaapůlkrát tolik, než originál. Brunejský sultán má o čem přemýšlet.

Porsche Cayenne ve třídveřové úpravě

Porsche Cayenne ve třídveřové úpravě


Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...