Tradicionalisté nemohou velkému SUV Porsche Cayenne přijít na jméno, ale značka si mne ruce. Auto je jejím stěžejním modelem, v loňském roce představovalo víc než polovinu produkce značky. Pro porovnání: cayennů se vyrobilo přes 83 000, kultovních 911 bylo vyrobeno 28 000. I z tohoto pohledu je jasné, že menší SUV může být pro Porsche dalším zlatým dolem.
A macan pro to má dobré předpoklady. Klasický vzhled, rozumné rozměry a hlavně opět výborné jízdní parametry. Macan se začne prodávat na jaře příštího roku a u v současnosti představených modelů bude cena startovat zhruba od 1,5 milionu korun. Je však pravděpodobné, že později Porsche představí i levnější verze.
Stejně jako má příbuzné v koncernu Volkswagen cayenne, tak má svého "brášku" v koncernu i macan. U cayennu to jsou Volkswagen Touareg a Audi Q7, macan si některé díly vypůjčil u Audi Q5. Macan je však delší, širší i nižší a má také větší rozchod kol. Rozvor je však stejný. Rozměry novinky jsou 4,7 x 1,92 x 1,62 metru. Cayenne druhé generace je na délku o 14 centimetrů delší a je i o fous širší a vyšší.
Design hraje na tradiční notu. Nic nového a výjimečného nešlo očekávat (navíc vzhled už byl známý před premiérou, více zde) a přesně tak to i dopadlo. Předku dominují tradiční světla a mohutná maska s výdechy, které zabírají celý nárazník. Oproti cayennu má macan sportovněji střiženou záď. Je víc zaoblená, což spolu se svažující se střechou přidává designu macanu na dynamice. Zajímavé jsou i koncové svítilny. Jsou úzké a hodně dlouhé.
Interiér zatím Porsche prozradilo na jediné fotografii. Z té je patrné, že i uvnitř na žádné extravagantnosti nedošlo. Palubní deska má základní rysy stejné jako u většího cayennu, jednotlivé prvky jsou však menší. Což platí o středovém displeji nebo o vertikálních výdeších ventilace. Horní hranu palubní desky zakončuje průběžná hrana přes celou její šířku. A na středovém tunelu nejsou stylizovaná madla jako u cayennu.
Zpočátku produkce bude macan dostupný ve třech verzích, všechny motory mají zatím šest válců. Výkonově nejslabším je dieselový Macan S Diesel, ten z šestiválcového třílitru nabídne 190 kW, které stačí na maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu. Na stovku se rozjede za 6,3 sekundy, případně o dvě desetinky rychleji to zvládne se Sport Chrono paketem. Papírová spotřeba by se měla pohybovat okolo 6,3 litru nafty na sto kilometrů.
Macan S má pod kapotou třílitrový zážehový šestiválec dopovaný dvojicí turbodmychadel. Výkon 250 kW dostane auto na stovku za 5,4 sekundy (s paketem opět o dvě desetiny rychleji) a maximální rychlost je 250 kilometrů za hodinu. Papírová spotřeba je okolo devíti litrů benzinu na sto kilometrů.
Nejsilnější varianta macanu nese označení Turbo. Zážehový dvakrát přeplňovaný šestiválec má objem 3,6 litru a výkon 294 kW. Sprint na stovku zvládne za 4,8 sekundy, s paketem pak za 4,6 sekundy. Maximální rychlost je 266 kilometrů za hodinu a zjevně velmi optimistická papírová spotřeba se pohybuje okolo devíti litrů na sto kilometrů. Při využití dynamických vlastností auta to jistě bude výrazně víc.
Kola budou v základu osmnáctipalcová, respektive o palce větší pro model Turbo. Na výběr bude ze tří typů odpružení. Základní představují ocelové pružiny, turbo bude mít v základu jejich kombinaci s aktivním odpružením PASM (pro verze S za příplatek) a vždy za příplatek bude vzduchové odpružení. Brzdy mají vpředu průměr kotoučů 350 nebo 360 mm pro verzi Turbo, vzadu mají průměr 330 nebo 356 mm. Obyčejné Macany S budou mít v základu projektorové halogenové světlomety včetně denního svícení, turbo dostane bixenony a LED denní světla.
Ceny v Německu startují v přepočtu na 1,6 milionu korun za dieselové provedení, model Turbo bude stát zhruba 2,2 milionu korun. Příbuzné Audi Q5 má slabší třílitrové motory, cena pak začíná na 1,3 milionu korun u benzinové i dieselové verze.