Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche na baterky: první svezení s hybridním Cayennem S

Exkluzivně aktualizováno 
Porsche, to už nejsou jen puristické sporťáky. Velký terénní cayenne je nejprodávanější porsche dneška a už netankuje výhradně benzin. Komu nevoní nafta, těší se na příští rok, kdy se představí hybridní verze.

Porsche Cayenne S Hybrid | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Jako vůbec jedni z prvních novinářů na světě jsme se mohli svézt s připravovaným hybridním Porsche Cayenne. Prototyp auta, které se chystá na trh v příštím roce, jsme krátce okusili na testovacím polygonu firmy Bosch v německém Boxbergu.

Hybridní Cayenne v číslech

  • motor V6, 3.0 litru, přímé vstřikování paliva, přeplňování turobdmychadlem
  • výkon 245 kW, Točivý moment 440 Nm
  • elektromotor, 38kW, 300 Nm
  • napětí baterií: 288V
  • zrychlení z 0-100 km/h: 6,8 sekund
  • maximální rychlost: 245 km/h
  • automatická převodovka Tiptronic S, 8 rychlostí, poslední dvě rychloběžné

Porsche svůj záměr postavit hybridní Cayenne prezentovalo již před několika lety a dokonce tehdy nechalo několik novinářů otestovat úplně první prototypy, které používaly ještě původní motor V6 3,6 litru, který známe z běžného Cayenne.

Hybrid ale nakonec dostane podstatně modernější pohonnou jednotku. Pod přední kapotu se přestěhoval zážehový třílitrový přeplňovaný šestiválec Audi s přímým vstřikováním paliva. Tento motor poskytuje výkon 333 koní (245 kW) a maximální točivý moment 440 Nm. K němu pak Porsche přidává ještě elektromotor o výkonu 38 kW (52 koní) s točivým momentem 300 Nm.

Uspořádání pohonu je jiné, než jaké nabízí třeba Toyota či Lexus u svých vlastních hybridů. Porsche zvolilo řešení, které pomůže co nejvíce zachovat charakter sportovních vozů této značky. Elektromotor je tak umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou. Spojení s motorem zajišťuje samostatná spojka.

Porsche Cayenne S Hybrid

Převodovka je automatická typu Tiptronic S, nově s osmi převody. Poslední dva převody slouží pro jízdu po dálnici, maximální rychlosti dosahuje Cayenne Hybrid na šestku. Přes převodovku jsou poháněna všechna čtyři kola. Cayenne tak třeba na rozdíl od Lexusu RX450h nabídne klasický pohon všech kol. Lexus pohání zadní nápravu výhradně elektricky.

Porsche Cayenne S Hybrid

Hybridní cayenne může jezdit v plně elektrickém módu. V tom případě je spojka mezi elektromotorem a spalovacím motorem rozpojena. Druhou variantou je možnost, kdy se připojí spalovací motor. V tu chvíli může elektromotor nadále pomáhat s pohonem automobilu, a nebo se naopak může přepnout do režimu generátoru. Elektronika totiž v každou chvíli vyhodnocuje zatížení spalovacího motoru, a pokud ten není zcela vytížen a baterie nejsou plně nabité, zapne elektromotor právě do režimu generátoru.

Jezdí jako běžné cayenne

Důsledkem uspořádání pohonu hybridního cayenne je fakt, že s vozem se vlastně jezdí jako s naprosto běžným automobilem. Jen se občas vypíná spalovací motor, což ale řidič pozná prakticky jen po sluchu nebo pohledem na otáčkoměr, jehož ručička zamíří nekompromisně k nule. Cayenne se na elektřinu téměř vždy rozjíždí a spalovací motor startuje až při potřebě prudší akcelerace nebo v rychlostech nad 50 km/h. V plně elektrickém módu je cayenne schopno ujet na baterky až tři kilometry.

Hybridní konkurence

Lexus RX450h

Jediným relevantním konkurentem hybridního cayennu je nový Lexus RX450h. To je ale vůz zcela odlišného charakteru a koncepce. Jeho pohonné ústrojí nabízí výkon 300 koní a z nuly na 100 zrychluje vůz za 7,8 sekundy. Lexus se chlubí kombinovanou spotřebou 6,3 litru. Přenos výkonu zajišťuje planetová převodovka s plynule měnitelným převodem. RX450h má celkem tři elektromotory na rozdíl od jednoho u porsche. Zadní kola RX pohání pouze elektromotor.

Jízda s lexusem je tak trochu sci-fi a často si  při ní vzpomenete na počítačové hry. Pro běžného řidiče je hodně nezvyklé právě chování plynulé převodovky a její odezvy na dávkování výkonu.

Po rozjezdu se tedy připojí spalovací motor a dále vlastně jedete jako s běžným autem. Při akceleraci si ale vůz občas vypomůže energií z baterií a naopak, pokud povolíte plynový pedál, elektronika vypne motor a dobíjí baterie.

Takto můžete téměř neslyšně především z kopce plachtit až rychlostí asi 135 km/h. Jakmile sešlápnete plynový pedál, okamžitě se nastartuje spalovací motor a je připraven podávat plné výkony.

Porsche Cayenne S Hybrid

Hybridní cayenne by podle všeho mělo mít téměř stejnou dynamiku jako současná verze Cayenne S s automatickou převodovkou. Tu ale podle našich dojmů jasně překoná v případě pružného zrychlení.

Pokud mají baterie dostatečnou zásobu energie, je kombinace elektromotoru a spalovacího motoru schopna při potřebě náhlého zvýšení rychlosti opravdu slušně zabrat.

Nečekejte sice, že by vás Cayenne S Hybrid doslova přimáčklo do sedačky, ale především prvotní zrychlení po kick-downu je na dvou a čtvrt tunový kolos opravdu úctyhodné.

Pak uberete plyn a ručička otáčkoměru opět zamíří k nule. Cayenne se přitom všem stále chová jako naprosto běžný vůz. Jde ochotně "za plynem", a to i v případě elektrického pohonu. Výkon lze dávkovat naprosto přesně.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Porsche Cayenne  můžete koupit na www.automodul.cz

To, že motor občas částí svého výkonu i dobíjí baterie, řidič vůbec na jeho reakcích a odezvách nepostřehne. Při zrychlování automatická převodovka zcela normálně řadí, a to i v elektrickém módu. Naopak při zpomalování si převodovka hezky podřazuje a přitom je většinou spalovací motor zcela odpojen. V tu chvíli se energie rekuperuje do baterií.

Porsche Cayenne S Hybrid

To, jak je momentálně vůz poháněn, může řidič sledovat na malém barevném displeji mezi budíky. Zobrazeny jsou tu ikony motoru, baterií a kola, šipky ukazují, kudy momentálně teče energie.  Detailnější přehled pak poskytuje velký barevný displej na středové konzole. Jeho sledování za jízdy ale řidiči nedoporučujeme.

Ekologická a ekonomická jízda

Hybridní Cayenne nabídne silné jízdní zážitky při přiměřené spotřebě paliva. Tu sice ještě nemá Porsche oficiálně potvrzenou, ale podle všeho by měla kombinovaná spotřeba dosahovat hodnoty 8,9 litru na 100 kilometrů. To je výrazná změna již oproti základnímu modelu Cayenne. Ten totiž spotřebuje 12,4 l/100km. A Cayenne S, jemuž se hybridní varianta výkonově vyrovná, je ještě žíznivější a řekne si průměrně o 14,9 litru.

Také Touareg a Panamera

Hybridní Porsche Cayenne by mělo přijít na trh někdy v polovině roku 2010. Již ke konci letošního roku započnou továrny s výrobou některých komponent. Hybridní pohonné ústrojí se prakticky ve stejné podobě objeví i v čtyřdvéřovém sedanu-kupé Panamera a také v nejbližším příbuzném Cayenne, v terénním Volkswagenu Touareg. Touareg by se na trh měl dostat zhruba ve stejné době jako Porsche, Panamera bude následovat s asi půlročním odstupem. Porsche očekává, že hybridní Cayenne zvolí 10 – 15% zákazníků. Největší překážkou ve výrazném rozšíření hybridu bude jeho cena, která téměř jistě překročí dva a čtvrt milionu korun.





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.