Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche pro chytrou horákyni: Targa zastřešeně nezastřešená

aktualizováno 
Na půl cesty mezi uzavřeným kupé a kabrioletem. V šedesátých letech vymysleli u porsche novou verzi karoserie pro právě narozenou 911. Nový druh v říši automobilů dostal označení Targa. Jméno si v Züffenhausenu vypůjčili od závodu Targa Florio, jednoho z nejtěžších své doby, který porsche vyhrály jedenáctkrát. Pátá generace Porsche Targa dostává revoluční novinku - pohon všech kol.

Porsche 911 Targa | foto: Porsche

Pojem Porsche Targa
vznikl v roce 1967, kdy na základě tehdy teprve tříletého modelu Porsche 911 vznikla verze s odnímatelným střešním panelem a zadním plastovým oknem (o rok později i alternativně pevným skleněným).

Vytvořila kompromis mezi požadavky zákazníků na otevřený model a obavou ze zpřísnění bezpečnostních norem na klíčovém americkém trhu, které hrozily brzkým zakázáním klasických kabrioletů. Výběr jména byl nasnadě – Porsche nenápadně připomnělo svých šest dosavadních vítězství na slavném italském závodě Targa Florio, kterých potom do roku 1973 přihodilo dalších pět.

Původní Targa skončila v roce 1989 s celou původní řadou 911. Zmodernizovaná řada 964 (někdy nazývaná nesprávně 989) z téhož roku se spokojila jen s kabrioletem. Již za čtyři roky však v Zuffenhausenu zareagovali na množící se nespokojené hlasy a uvedli zcela novou, zásadně zmodernizovanou řadu 993.

Kromě přepracovaného štíhlého designu, připomínajícího legendární model 959, přinesla i zcela novou víceprvkovou zadní nápravu a především návrat Targy. Ta se ale změnila – místo demontovatelných střešních dílů nabídla elektricky odsuvnou skleněnou střechu a výklopné zadní okno. Stejný koncept zůstal i novější Tarze 996 s vodou chlazeným motorem z roku 1998.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O PORSCHE 

Porsche Targa 997
přichází opět se zásuvným střešním dílem pomocí dvou elektromotorků, schopných přesunout jej do opačné krajní polohy za 7 vteřin, nezávisle na momentální rychlosti.

Skleněný střešní o nezanedbatelných 0,45 m² váží o 2 kilogramy méně než u předchůdce a díky přepracovanému těsnění lépe izoluje před hlukem i vodou. Nové deflektory zase lépe eliminují turbulence a na střeše nezávislá polopropustná roletka chrání před ostrým sluncem, aniž by bránila přístupu vzduchu.

V nataženém stavu střecha opticky splyne s čelním i zadním sklem a promění Porsche ve futuristickou studii. Zadní okno lze zvenčí vyklopit a dostat se skrz něj k zavazadlovému prostoru o objemu 230 litrů, který vznikne po sklopení dvojice nouzových zadních sedadel. O jeho opětné dovření se postará elektromotor, majitel se tedy nemusí bát, že bouchnutím velké sklo rozbije.

Pohon
dostal na starosti opět šestiválcový boxer, chlazený kapalinou, s variabilním časováním čtyřventilového rozvodu VarioCam Plus, díky němuž z tradičního zdvihového objemu snadno dostává 239 kW a 370 Nm. S tímto motorem dosahuje Porsche 911 Targa 4 280 km/h a stovku zvládne za 5,3 s.

Komu by to nestačilo, může si připlatit za verzi Porsche 911 Targa 4S, která z šestiválce, převrtaného na 3,8 l, vyvíjí 261 kW a 400 Nm, což jí stačí k 288 km/h a stovce za 4,9 s.

Výkon přenáší buď proslule precizní manuální šestistupňová převodovka, nebo dosud pouze pětirychlostní automat Tiptronic S. Podle nejnovějších zpráv se vozy 911 zanedlouho dočkají i sedmistupňové nové verze volkswagenovské převodovky DSG.

Komu se 355 koní zdá málo
může si za 12.064 € přikoupit tovární tuningový kit X51, který jich s pomocí upravené hlavy válců, přepracovaného sání i výfuku, přepracované schránky na vzduchový filtr z karbonu, přeprogramované řídicí elektroniky motoru a nových chladičů poskytuje 381, díky čemuž se o zvýší maximální rychlost o cca 6 km/h a zrychlení na 100 km/h se zkrátí o 0,4 s.

Revoluční novinka
ale není na první pohled vidět. Historicky poprvé totiž kompromisní Targa nabídne pohon všech kol, zatímco kabriolet i kupé jej již nějakou dobu používají. Prostřednictvím vícelamelové viskózní spojky se přenáší na přední kola 5 – 40 % síly podle momentální potřeby.

Podle názoru konstruktérů (se kterým část puristů ohnivě nesouhlasí) zlepšuje pohon všech kol zejména chování při výjezdech z rychlých zatáček, podobně jako za snížené adheze.

Ceny začínají na 79 tisících eur bez DPH (tzv. euro-cena) za Targu 4, výkonnější Targa 4S vyjde 87.900 eur bez DPH. K tomu samozřejmě několikastránkový seznam příplatkové výbavy, kterým se dá cena zvýšit na dvojnásobek. Ovšem peníze zde nehrají hlavní roli, aspoň u zamýšlené cílové skupiny to platí na 100 %.


Pět generací Porsche 911 Targa

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Najdete na iDNES.cz