Porsche 911 Targa

Porsche 911 Targa | foto: Porsche

Porsche pro chytrou horákyni: Targa zastřešeně nezastřešená

  • 20
Na půl cesty mezi uzavřeným kupé a kabrioletem. V šedesátých letech vymysleli u porsche novou verzi karoserie pro právě narozenou 911. Nový druh v říši automobilů dostal označení Targa. Jméno si v Züffenhausenu vypůjčili od závodu Targa Florio, jednoho z nejtěžších své doby, který porsche vyhrály jedenáctkrát. Pátá generace Porsche Targa dostává revoluční novinku - pohon všech kol.

Pojem Porsche Targa
vznikl v roce 1967, kdy na základě tehdy teprve tříletého modelu Porsche 911 vznikla verze s odnímatelným střešním panelem a zadním plastovým oknem (o rok později i alternativně pevným skleněným).

Vytvořila kompromis mezi požadavky zákazníků na otevřený model a obavou ze zpřísnění bezpečnostních norem na klíčovém americkém trhu, které hrozily brzkým zakázáním klasických kabrioletů. Výběr jména byl nasnadě – Porsche nenápadně připomnělo svých šest dosavadních vítězství na slavném italském závodě Targa Florio, kterých potom do roku 1973 přihodilo dalších pět.

Původní Targa skončila v roce 1989 s celou původní řadou 911. Zmodernizovaná řada 964 (někdy nazývaná nesprávně 989) z téhož roku se spokojila jen s kabrioletem. Již za čtyři roky však v Zuffenhausenu zareagovali na množící se nespokojené hlasy a uvedli zcela novou, zásadně zmodernizovanou řadu 993.

Kromě přepracovaného štíhlého designu, připomínajícího legendární model 959, přinesla i zcela novou víceprvkovou zadní nápravu a především návrat Targy. Ta se ale změnila – místo demontovatelných střešních dílů nabídla elektricky odsuvnou skleněnou střechu a výklopné zadní okno. Stejný koncept zůstal i novější Tarze 996 s vodou chlazeným motorem z roku 1998.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O PORSCHE 

Porsche Targa 997
přichází opět se zásuvným střešním dílem pomocí dvou elektromotorků, schopných přesunout jej do opačné krajní polohy za 7 vteřin, nezávisle na momentální rychlosti.

Skleněný střešní o nezanedbatelných 0,45 m² váží o 2 kilogramy méně než u předchůdce a díky přepracovanému těsnění lépe izoluje před hlukem i vodou. Nové deflektory zase lépe eliminují turbulence a na střeše nezávislá polopropustná roletka chrání před ostrým sluncem, aniž by bránila přístupu vzduchu.

V nataženém stavu střecha opticky splyne s čelním i zadním sklem a promění Porsche ve futuristickou studii. Zadní okno lze zvenčí vyklopit a dostat se skrz něj k zavazadlovému prostoru o objemu 230 litrů, který vznikne po sklopení dvojice nouzových zadních sedadel. O jeho opětné dovření se postará elektromotor, majitel se tedy nemusí bát, že bouchnutím velké sklo rozbije.

Pohon
dostal na starosti opět šestiválcový boxer, chlazený kapalinou, s variabilním časováním čtyřventilového rozvodu VarioCam Plus, díky němuž z tradičního zdvihového objemu snadno dostává 239 kW a 370 Nm. S tímto motorem dosahuje Porsche 911 Targa 4 280 km/h a stovku zvládne za 5,3 s.

Komu by to nestačilo, může si připlatit za verzi Porsche 911 Targa 4S, která z šestiválce, převrtaného na 3,8 l, vyvíjí 261 kW a 400 Nm, což jí stačí k 288 km/h a stovce za 4,9 s.

Výkon přenáší buď proslule precizní manuální šestistupňová převodovka, nebo dosud pouze pětirychlostní automat Tiptronic S. Podle nejnovějších zpráv se vozy 911 zanedlouho dočkají i sedmistupňové nové verze volkswagenovské převodovky DSG.

Komu se 355 koní zdá málo
může si za 12.064 € přikoupit tovární tuningový kit X51, který jich s pomocí upravené hlavy válců, přepracovaného sání i výfuku, přepracované schránky na vzduchový filtr z karbonu, přeprogramované řídicí elektroniky motoru a nových chladičů poskytuje 381, díky čemuž se o zvýší maximální rychlost o cca 6 km/h a zrychlení na 100 km/h se zkrátí o 0,4 s.

Revoluční novinka
ale není na první pohled vidět. Historicky poprvé totiž kompromisní Targa nabídne pohon všech kol, zatímco kabriolet i kupé jej již nějakou dobu používají. Prostřednictvím vícelamelové viskózní spojky se přenáší na přední kola 5 – 40 % síly podle momentální potřeby.

Podle názoru konstruktérů (se kterým část puristů ohnivě nesouhlasí) zlepšuje pohon všech kol zejména chování při výjezdech z rychlých zatáček, podobně jako za snížené adheze.

Ceny začínají na 79 tisících eur bez DPH (tzv. euro-cena) za Targu 4, výkonnější Targa 4S vyjde 87.900 eur bez DPH. K tomu samozřejmě několikastránkový seznam příplatkové výbavy, kterým se dá cena zvýšit na dvojnásobek. Ovšem peníze zde nehrají hlavní roli, aspoň u zamýšlené cílové skupiny to platí na 100 %.


Pět generací Porsche 911 Targa