Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche Turbo a GT3: Dvakrát tolik radosti

  12:42aktualizováno  16:43
Závodní dráhy i silnice v milionářských oblastech se mají nač těšit! Nová modelová řada 997, která klasické devětsetjedenáctce vrátila oblé světlomety, se představila loni v Ženevě. Šestiválcový boxer za zadní nápravou opět pohání zadní kola, Carrera S znovu nabízí lepší svezení a tradicím bylo učiněno zadost na 100 %.

K těm novodobějším ovšem patří i brzké představení špičkové verze Turbo, takže v Zuffenhausenu znovu voperovali turbodmychadlo a stvořili skvost, přesně na čas pro ženevské podium.

Turbo 997 v. Turbo 996
Mezigenerační změny nejsou tentokrát nijak dramatické, v duchu hesla ''dokonalé nelze příliš vylepšit''. Takže zůstaly tradiční křivky, mírného přepracování se dočkala příď, která kromě návratu ztracených oválných světlometů (standardně bixenonových), dostala i nový nárazník s LED ukazateli směru a malými mlhovkami. Mohutná záď se ještě o kousek rozšířila, pochopitelně nechybí ani tradiční vysouvací spoiler.

Největší technickou inovací jsou nová turbodmychadla s plynule variabilní geometrií lopatek rotoru Borg Warner, použitá u zážehového motoru historicky teprve podruhé. S její pomocí se podařilo z šestiválce 3,6 l, převzatého od 996, vydolovat o 60 koní a 60 newtonmetrů více. Konečných 480 k a 620 Nm ustanovuje nové standardy ve své kategorii.

Výsledky měření jsou jako obvykle omračující – zrychlení na 100 km/h se odehraje za 3,9 s, dvoustovka naskočí za 12,8 s od pevného startu. Při pružném zrychlení 80 – 120 km/h na pětku ze sebe motor vydává to nejlepší a potřebuje pouhé 3,8 s. Odmítačům ručního řazení je k dispozici i šestistupňový Tiptronic S a jak už to v dnešní hi-tech době bývá, umí řadit rychleji než řidič a zkrátí akceleraci na stovku o dvě, na dvoustovku dokonce o šest desetin sekundy; v neposlední řadě poklesne i spotřeba.

Komu by to bylo málo, může si připlatit za Sport Chrono Package, jenž tlačítkem u řadící páky krátkodobě zvýší plnící tlak turbodmychadla o 0,2 bar; kroutící moment vyskočí na 680 Nm a Porsche Turbo potom vypálí z 80 na 120 km/h ještě o tři desetinky rychleji.

Strašlivou sílu přenáší na horký asfalt všechna čtyři devatenáctipalcová kola a pomáhá jim v tom vícelamelová elektronicky řízená viskózní spojka PTM (Porsche Traction Management). Když dojde na smutné zpomalování, dostanou práci třistapadesátimilimetrové brzdy, svírané pevnými monoblokovými třmeny Brembo, vpředu šesti- a vzadu čtyřpístkovými.

Nebylo by to Porsche, aby nepřipravilo i zde nějakou tu lahůdku; tou je v tomto případě možnost zvolit keramické brzdy PCCB (Porsche CeramicComposite Brake) s předními kotouči o průměru 380 mm. Ty zaručují konstantní účinnost při vrcholové zátěži a samozřejmě také absolutní odolnost vůči korozi.

GT3
Překvapením se ovšem stalo souběžné uvedení polozávodní varianty GT3, která znovu úspěšně útočí na pozici lídra 3,6litrových motorů, zároveň se ale stala o něco pohodlnější, takřka použitelnou pro každodenní provoz a ryzí sportovní zážitky přenechala do budoucna puristické verzi RS.

Šílící otáčkoměr
Motor byl opět s úpravami převzatý z minulé GT3 (996), ovšem prodělal další fitcentrum. Za vše hovoří těžko uvěřitelných 415 koní, dosahovaných při 7600 otáčkách; bez zajímavosti není ani hranice červeného pole otáčkoměru, začínající hodnotou 8400 ot./min., tedy o 200 nad dosavadní GT3 a především o 150 více, než dosavadní otáčkový král – BMW M5. Nová GT3 za to vděčí přepracovanému sání s větším průměrem škrtící klapky, nové hlavě válců a optimalizovanému výfuku s nízkým odporem.

Nová šestistupňová převodovka s ultrakrátkými řadícími drahami a zkrácenými převodovými poměry 2. až 6. stupně má na svědomí, že GT3 zvládne stovku jen o čtyři desetiny vteřiny pomaleji, než Turbo (4,3 s) a nejvyšší rychlost je dokonce stejná (310 km/h). S děsivým potenciálem pomáhá nový aktivní dvoumódový podvozek, v základním nastavení podobný původní GT3 a ve sportovním vhodný ryze na závodní tratě. Aby se prudké rozjezdy nestaly neustálým bojem s přetáčivými smyky, se stará diferenciál s omezenou svorností a také nová generace trakční kontroly, převzatá ze supersportu GT2.

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

Najdete na iDNES.cz