Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche Turbo a GT3: Dvakrát tolik radosti

  12:42aktualizováno  16:43
Závodní dráhy i silnice v milionářských oblastech se mají nač těšit! Nová modelová řada 997, která klasické devětsetjedenáctce vrátila oblé světlomety, se představila loni v Ženevě. Šestiválcový boxer za zadní nápravou opět pohání zadní kola, Carrera S znovu nabízí lepší svezení a tradicím bylo učiněno zadost na 100 %.

K těm novodobějším ovšem patří i brzké představení špičkové verze Turbo, takže v Zuffenhausenu znovu voperovali turbodmychadlo a stvořili skvost, přesně na čas pro ženevské podium.

Turbo 997 v. Turbo 996
Mezigenerační změny nejsou tentokrát nijak dramatické, v duchu hesla ''dokonalé nelze příliš vylepšit''. Takže zůstaly tradiční křivky, mírného přepracování se dočkala příď, která kromě návratu ztracených oválných světlometů (standardně bixenonových), dostala i nový nárazník s LED ukazateli směru a malými mlhovkami. Mohutná záď se ještě o kousek rozšířila, pochopitelně nechybí ani tradiční vysouvací spoiler.

Největší technickou inovací jsou nová turbodmychadla s plynule variabilní geometrií lopatek rotoru Borg Warner, použitá u zážehového motoru historicky teprve podruhé. S její pomocí se podařilo z šestiválce 3,6 l, převzatého od 996, vydolovat o 60 koní a 60 newtonmetrů více. Konečných 480 k a 620 Nm ustanovuje nové standardy ve své kategorii.

Výsledky měření jsou jako obvykle omračující – zrychlení na 100 km/h se odehraje za 3,9 s, dvoustovka naskočí za 12,8 s od pevného startu. Při pružném zrychlení 80 – 120 km/h na pětku ze sebe motor vydává to nejlepší a potřebuje pouhé 3,8 s. Odmítačům ručního řazení je k dispozici i šestistupňový Tiptronic S a jak už to v dnešní hi-tech době bývá, umí řadit rychleji než řidič a zkrátí akceleraci na stovku o dvě, na dvoustovku dokonce o šest desetin sekundy; v neposlední řadě poklesne i spotřeba.

Komu by to bylo málo, může si připlatit za Sport Chrono Package, jenž tlačítkem u řadící páky krátkodobě zvýší plnící tlak turbodmychadla o 0,2 bar; kroutící moment vyskočí na 680 Nm a Porsche Turbo potom vypálí z 80 na 120 km/h ještě o tři desetinky rychleji.

Strašlivou sílu přenáší na horký asfalt všechna čtyři devatenáctipalcová kola a pomáhá jim v tom vícelamelová elektronicky řízená viskózní spojka PTM (Porsche Traction Management). Když dojde na smutné zpomalování, dostanou práci třistapadesátimilimetrové brzdy, svírané pevnými monoblokovými třmeny Brembo, vpředu šesti- a vzadu čtyřpístkovými.

Nebylo by to Porsche, aby nepřipravilo i zde nějakou tu lahůdku; tou je v tomto případě možnost zvolit keramické brzdy PCCB (Porsche CeramicComposite Brake) s předními kotouči o průměru 380 mm. Ty zaručují konstantní účinnost při vrcholové zátěži a samozřejmě také absolutní odolnost vůči korozi.

GT3
Překvapením se ovšem stalo souběžné uvedení polozávodní varianty GT3, která znovu úspěšně útočí na pozici lídra 3,6litrových motorů, zároveň se ale stala o něco pohodlnější, takřka použitelnou pro každodenní provoz a ryzí sportovní zážitky přenechala do budoucna puristické verzi RS.

Šílící otáčkoměr
Motor byl opět s úpravami převzatý z minulé GT3 (996), ovšem prodělal další fitcentrum. Za vše hovoří těžko uvěřitelných 415 koní, dosahovaných při 7600 otáčkách; bez zajímavosti není ani hranice červeného pole otáčkoměru, začínající hodnotou 8400 ot./min., tedy o 200 nad dosavadní GT3 a především o 150 více, než dosavadní otáčkový král – BMW M5. Nová GT3 za to vděčí přepracovanému sání s větším průměrem škrtící klapky, nové hlavě válců a optimalizovanému výfuku s nízkým odporem.

Nová šestistupňová převodovka s ultrakrátkými řadícími drahami a zkrácenými převodovými poměry 2. až 6. stupně má na svědomí, že GT3 zvládne stovku jen o čtyři desetiny vteřiny pomaleji, než Turbo (4,3 s) a nejvyšší rychlost je dokonce stejná (310 km/h). S děsivým potenciálem pomáhá nový aktivní dvoumódový podvozek, v základním nastavení podobný původní GT3 a ve sportovním vhodný ryze na závodní tratě. Aby se prudké rozjezdy nestaly neustálým bojem s přetáčivými smyky, se stará diferenciál s omezenou svorností a také nová generace trakční kontroly, převzatá ze supersportu GT2.

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.