Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Porsche Turbo a GT3: Dvakrát tolik radosti

  12:42aktualizováno  16:43
Závodní dráhy i silnice v milionářských oblastech se mají nač těšit! Nová modelová řada 997, která klasické devětsetjedenáctce vrátila oblé světlomety, se představila loni v Ženevě. Šestiválcový boxer za zadní nápravou opět pohání zadní kola, Carrera S znovu nabízí lepší svezení a tradicím bylo učiněno zadost na 100 %.

K těm novodobějším ovšem patří i brzké představení špičkové verze Turbo, takže v Zuffenhausenu znovu voperovali turbodmychadlo a stvořili skvost, přesně na čas pro ženevské podium.

Turbo 997 v. Turbo 996
Mezigenerační změny nejsou tentokrát nijak dramatické, v duchu hesla ''dokonalé nelze příliš vylepšit''. Takže zůstaly tradiční křivky, mírného přepracování se dočkala příď, která kromě návratu ztracených oválných světlometů (standardně bixenonových), dostala i nový nárazník s LED ukazateli směru a malými mlhovkami. Mohutná záď se ještě o kousek rozšířila, pochopitelně nechybí ani tradiční vysouvací spoiler.

Největší technickou inovací jsou nová turbodmychadla s plynule variabilní geometrií lopatek rotoru Borg Warner, použitá u zážehového motoru historicky teprve podruhé. S její pomocí se podařilo z šestiválce 3,6 l, převzatého od 996, vydolovat o 60 koní a 60 newtonmetrů více. Konečných 480 k a 620 Nm ustanovuje nové standardy ve své kategorii.

Výsledky měření jsou jako obvykle omračující – zrychlení na 100 km/h se odehraje za 3,9 s, dvoustovka naskočí za 12,8 s od pevného startu. Při pružném zrychlení 80 – 120 km/h na pětku ze sebe motor vydává to nejlepší a potřebuje pouhé 3,8 s. Odmítačům ručního řazení je k dispozici i šestistupňový Tiptronic S a jak už to v dnešní hi-tech době bývá, umí řadit rychleji než řidič a zkrátí akceleraci na stovku o dvě, na dvoustovku dokonce o šest desetin sekundy; v neposlední řadě poklesne i spotřeba.

Komu by to bylo málo, může si připlatit za Sport Chrono Package, jenž tlačítkem u řadící páky krátkodobě zvýší plnící tlak turbodmychadla o 0,2 bar; kroutící moment vyskočí na 680 Nm a Porsche Turbo potom vypálí z 80 na 120 km/h ještě o tři desetinky rychleji.

Strašlivou sílu přenáší na horký asfalt všechna čtyři devatenáctipalcová kola a pomáhá jim v tom vícelamelová elektronicky řízená viskózní spojka PTM (Porsche Traction Management). Když dojde na smutné zpomalování, dostanou práci třistapadesátimilimetrové brzdy, svírané pevnými monoblokovými třmeny Brembo, vpředu šesti- a vzadu čtyřpístkovými.

Nebylo by to Porsche, aby nepřipravilo i zde nějakou tu lahůdku; tou je v tomto případě možnost zvolit keramické brzdy PCCB (Porsche CeramicComposite Brake) s předními kotouči o průměru 380 mm. Ty zaručují konstantní účinnost při vrcholové zátěži a samozřejmě také absolutní odolnost vůči korozi.

GT3
Překvapením se ovšem stalo souběžné uvedení polozávodní varianty GT3, která znovu úspěšně útočí na pozici lídra 3,6litrových motorů, zároveň se ale stala o něco pohodlnější, takřka použitelnou pro každodenní provoz a ryzí sportovní zážitky přenechala do budoucna puristické verzi RS.

Šílící otáčkoměr
Motor byl opět s úpravami převzatý z minulé GT3 (996), ovšem prodělal další fitcentrum. Za vše hovoří těžko uvěřitelných 415 koní, dosahovaných při 7600 otáčkách; bez zajímavosti není ani hranice červeného pole otáčkoměru, začínající hodnotou 8400 ot./min., tedy o 200 nad dosavadní GT3 a především o 150 více, než dosavadní otáčkový král – BMW M5. Nová GT3 za to vděčí přepracovanému sání s větším průměrem škrtící klapky, nové hlavě válců a optimalizovanému výfuku s nízkým odporem.

Nová šestistupňová převodovka s ultrakrátkými řadícími drahami a zkrácenými převodovými poměry 2. až 6. stupně má na svědomí, že GT3 zvládne stovku jen o čtyři desetiny vteřiny pomaleji, než Turbo (4,3 s) a nejvyšší rychlost je dokonce stejná (310 km/h). S děsivým potenciálem pomáhá nový aktivní dvoumódový podvozek, v základním nastavení podobný původní GT3 a ve sportovním vhodný ryze na závodní tratě. Aby se prudké rozjezdy nestaly neustálým bojem s přetáčivými smyky, se stará diferenciál s omezenou svorností a také nová generace trakční kontroly, převzatá ze supersportu GT2.

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...