Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche chce ukončit honbu za výkonem. Auta mají být zábavnější

  12:03aktualizováno  12:03
Nová auta jsou čím dál výkonnější a veškerý ten výkon vlastně řidiči využijí čím dál méně. Obzvlášť to platí pro rychlé sportovní vozy, jejichž potenciál už mnozí majitelé nedovedou využít ani na okruzích. A výkon přitom dál roste. Porsche přemýšlí nad tím, že honbu za čísly ukončí.

Výstava „V zajetí Porsche“ | foto: Lukáš Hron, Mobil

Potřeba většího výkonu je především psychickou záležitostí, každý nový vůz musí být lepší, než ten předchozí a na papíře se toho dá snadno docílit právě opět o něco lepšími technickými parametry. Jenže ne vždy znamená vyšší výkon také větší zábavu, ovladatelnost nebo celkově lepší řidičské zážitky. Kvůli rostoucímu výkonu často auta tloustnou a to navzdory tomu, že jsou v módě moderní lehké materiály. Víc výkonu totiž znamená, že auto musí mít třeba větší brzdy, robustnější podvozek, větší kola a tak dále.

Výsledkem pak může být, že nový moderní a výkonnější sporťák je vlastně méně zábavný než jeho předchozí verze. A to navzdory tomu, že je podle precizní časomíry na okruhu o něco rychlejší. Moderní sportovní a supersportovní auta se stala rychlými střelami, se kterými může opravdu rychle jezdit každý. Ale zrovna tak se vlastně málokdo vůbec kdy přiblíží limitům auta a vyzkouší si všechny možnosti jeho ovladatelnosti.

Může vás zajímat

Porsche Panamera

Porsche Panamera

Cena 1 350.000,- Kč.

Více na Automodul.cz.

U běžného rodinného kombi nebo hatchbacku je to samozřejmě dobře, auto je v důsledku bezpečnější a i když to řidič v nějaké zatáčce přežene, většinou zjistí, že limit auta leží mnohem dál. Navíc pomůže všudypřítomná elektronika a situaci přinejhorším na poslední chvíli zachrání. Jenže u sporťáku, který by měl přinášet radost z jízdy a vyloudit úsměv na tváři, je pro opravdové fanoušky motorismu takové chování přítěží.

Automobilka Porsche, zdá se, hledá cestu ven z tohoto bludného kruhu, kdy auta nabírají výkon, tloustnou a jsou méně zábavná. Onou cestou ven by podle slov šéfa divize GT vozů značky Porsche Andrease Preuningera měl být konec honbě za co nejvyšším výkonem. „Nevěřím v toto monstrum výkonu, nahoru, nahoru, nahoru, víc, víc, víc...,“ rozohnil se v rozhovoru pro britský magazín Car.

Rychlost a ovladatelnost vozů by měla zlepšit nižší hmotnost a další snahy inženýrů v jiných oblastech, než je dolování hory koňských sil , navíc z motorů čím dál přísněji škrcených emisními normami. Porsche jako jedna z předních automobilek vyrábějící sportovní vozy by v tomto ohledu mohlo přinést novou módu do automobilového světa. Je to poprvé, co vedoucí představitel takové automobilky připustil, že honba za výkonem není tou pravou cestou do budoucna.

Samozřejmě existuje stále spousta automobilek, které se i v současnosti věnují výrobě lehkých a skvěle ovladatelných sportovních vozů, ale ve třídě těch opravdových superaut nabrala honba za výkonem v posledních letech až absurdní obrátky: 1001 koní deset let starého Bugatti Veyron najednou dnes nezní tak šíleně. Jsou auta, která tuto metu překonávají, brutální hybridní supersporty od Ferrari, Porsche a McLarenu se takovému výkonu blíží a i díky moderní elektronice jsou mnohem rychlejší než Veyron. Výkony motorů v Mercedesech AMG také narostly do stratosférických hodnot a v USA si můžete koupit třeba rodinný sedan s výkonem 707 koní.

Tato honba za absurdními čísly musí jednou skončit a Porsche se možná může stát v tomto ohledu průkopníkem.





Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.