Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche chce ukončit honbu za výkonem. Auta mají být zábavnější

  12:03aktualizováno  12:03
Nová auta jsou čím dál výkonnější a veškerý ten výkon vlastně řidiči využijí čím dál méně. Obzvlášť to platí pro rychlé sportovní vozy, jejichž potenciál už mnozí majitelé nedovedou využít ani na okruzích. A výkon přitom dál roste. Porsche přemýšlí nad tím, že honbu za čísly ukončí.

Výstava „V zajetí Porsche“ | foto: Lukáš Hron, Mobil

Potřeba většího výkonu je především psychickou záležitostí, každý nový vůz musí být lepší, než ten předchozí a na papíře se toho dá snadno docílit právě opět o něco lepšími technickými parametry. Jenže ne vždy znamená vyšší výkon také větší zábavu, ovladatelnost nebo celkově lepší řidičské zážitky. Kvůli rostoucímu výkonu často auta tloustnou a to navzdory tomu, že jsou v módě moderní lehké materiály. Víc výkonu totiž znamená, že auto musí mít třeba větší brzdy, robustnější podvozek, větší kola a tak dále.

Výsledkem pak může být, že nový moderní a výkonnější sporťák je vlastně méně zábavný než jeho předchozí verze. A to navzdory tomu, že je podle precizní časomíry na okruhu o něco rychlejší. Moderní sportovní a supersportovní auta se stala rychlými střelami, se kterými může opravdu rychle jezdit každý. Ale zrovna tak se vlastně málokdo vůbec kdy přiblíží limitům auta a vyzkouší si všechny možnosti jeho ovladatelnosti.

Může vás zajímat

Porsche Panamera

Porsche Panamera

Cena 1 350.000,- Kč.

Více na Automodul.cz.

U běžného rodinného kombi nebo hatchbacku je to samozřejmě dobře, auto je v důsledku bezpečnější a i když to řidič v nějaké zatáčce přežene, většinou zjistí, že limit auta leží mnohem dál. Navíc pomůže všudypřítomná elektronika a situaci přinejhorším na poslední chvíli zachrání. Jenže u sporťáku, který by měl přinášet radost z jízdy a vyloudit úsměv na tváři, je pro opravdové fanoušky motorismu takové chování přítěží.

Automobilka Porsche, zdá se, hledá cestu ven z tohoto bludného kruhu, kdy auta nabírají výkon, tloustnou a jsou méně zábavná. Onou cestou ven by podle slov šéfa divize GT vozů značky Porsche Andrease Preuningera měl být konec honbě za co nejvyšším výkonem. „Nevěřím v toto monstrum výkonu, nahoru, nahoru, nahoru, víc, víc, víc...,“ rozohnil se v rozhovoru pro britský magazín Car.

Rychlost a ovladatelnost vozů by měla zlepšit nižší hmotnost a další snahy inženýrů v jiných oblastech, než je dolování hory koňských sil , navíc z motorů čím dál přísněji škrcených emisními normami. Porsche jako jedna z předních automobilek vyrábějící sportovní vozy by v tomto ohledu mohlo přinést novou módu do automobilového světa. Je to poprvé, co vedoucí představitel takové automobilky připustil, že honba za výkonem není tou pravou cestou do budoucna.

Samozřejmě existuje stále spousta automobilek, které se i v současnosti věnují výrobě lehkých a skvěle ovladatelných sportovních vozů, ale ve třídě těch opravdových superaut nabrala honba za výkonem v posledních letech až absurdní obrátky: 1001 koní deset let starého Bugatti Veyron najednou dnes nezní tak šíleně. Jsou auta, která tuto metu překonávají, brutální hybridní supersporty od Ferrari, Porsche a McLarenu se takovému výkonu blíží a i díky moderní elektronice jsou mnohem rychlejší než Veyron. Výkony motorů v Mercedesech AMG také narostly do stratosférických hodnot a v USA si můžete koupit třeba rodinný sedan s výkonem 707 koní.

Tato honba za absurdními čísly musí jednou skončit a Porsche se možná může stát v tomto ohledu průkopníkem.




Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Do Česka zamíří ve velkém ojeté diesely ze západní Evropy

(Ilustrační snímek)

Stejně jako roste poptávka po nových autech, zvyšuje se i prodej ojetin. Klesá však prodej nových aut s dieselovými...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Další z rubriky

Dálniční policie přebírá nové stíhačky, jsou to neoznačené superby

Dálniční policie převzala 23. ledna v Mladé Boleslavi 19 nových služebních vozů...

Policejní prezident Tomáš Tuhý a ředitel dopravní policie Tomáš Lerch přebrali od ředitele českého zastoupení Škody...

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Najdete na iDNES.cz