Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Posouvá se čas. Řidiči musí dávat pozor na únavu a opilé srny

aktualizováno 
V noci ze soboty na neděli dojde ke změně zimního času na letní. Ve dvě hodiny ráno si tak posuneme hodinky o hodinu dopředu. Samo o sobě je to pro mnoho řidičů stresující. A víc než jindy je třeba dát po ránu i večer na silnicích pozor na zvěř.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří | foto: Volvo

Přechody ze zimního času na letní i naopak jsou pro značnou část české populace stresující a nepochopitelné. Mnoho lidí udává, že v souvislosti se změnou času trpí poruchami spánku, ospalostí během dne a častými bolestmi hlavy. Podle některých odborníků je pravděpodobné, že časový posun ovlivňuje i další funkce lidského těla a mysli.

Změna času

Letní čas:

 Poslední neděle v březnu +1 hodina 

Zimní čas:

 Poslední neděle v říjnu -1 hodina

Ale právě toto období je rizikové pro provoz na silnicích. Unavený nevyspalý řidič, případně s bolestí hlavy, se jen obtížně koncentruje na řízení a nedává dostatečně pozor.

"V následujících pěti dnech bezprostředně po změně času, což je průměrná doba, po kterou se organismus adaptuje, roste počet škod o 15 - 20 procent," uvádí tiskový mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek. "Někteří klienti Allianz sami v hlášení své škody přiznali, že se po změně času necítili ve své kůži," dodává.

Nyní se však zvyšuje i nebezpečí srážky se zvěří. Na vině je několik faktorů. "Zvířata nemají letní čas. Chodí na pastvu podle svých přírodních hodin. Jenže my teď budeme jezdit jinak, a tak můžeme stáda potkat tam, kde na ně nejsme zvyklí," varuje Radek Bureš z pojišťovny Generali. Její klienti nahlásili v loňském roce na 900 střetů vozidel se zvířaty za více než 20 milionů korun.

"Riziko střetu se zvěří se zvyšuje zejména v lesních úsecích a při průjezdu především těmito úseky by řidiči měli dbát zvýšené opatrnosti a být maximálně obezřetní s ohledem na riziko náhlého vběhnutí zvěře do vozovky," upozorňuje Jozef Bocán, tiskový mluvčí Policejního prezidia ČR.

Střety aut se zvěří jsou stále častější. Ročně na českých silnicích zahynou v souvislosti s provozem motorových vozidel tisíce zvířat. "Procento těch, které končí v policejních statistikách, je však poměrně nízké. Ještě méně případů se pak dostává přímo do pojišťoven," uvádí Jan Marek z České pojišťovny.

"Rok od roku však přibývá i těch, kteří mají sjednánu některou z variant povinného ručení automaticky kryjící i riziko střetu se zvěří," vysvětluje jeho kolega Pavel Martynek. Toto pojištění bývá často součástí povinného ručení.

Z dlouhodobých statistik České pojišťovny vyplývá, že počet sražených zvířat roste právě na jaře. Nejrizikovějším jarním měsícem byl v roce 2013 květen se 430 hlášenými případy. Mezi regiony, kde loni hrozily střety se zvěří nejčastěji, patří Středočeský kraj (725 případů) a dále tradičně také Moravskoslezský (290) a Jihomoravský kraj (284).

Pokud už se s lesní zvěří střetnete, nejpravděpodobněji se tak stane v pozdních nočních, či brzkých ranních hodinách. "Hned 40 procent ze všech loni nahlášených škod se totiž odehrálo mezi půlnocí a sedmou hodinou ranní. Přes 700 karambolů přitom připadá na první hodinu po půlnoci," varuje Jan Marek. Relativně klidné období nastává pro motoristy mezi polednem a šestnáctou hodinou.

Největší pozor by si podle statisiků pojišťovny měli motoristé dávat na silnicích první a nižších tříd, loni šlo o celkem 3 154 nehod. "Na dálnicích se naši klienti střetli se zvěří ve 192 případech," dodává Jan Marek.

Vysoká zvěř či divoká prasata obvykle chodí ve skupině více zvířat, která mají snahu těsně před projíždějícím autem následovat první zvíře. Spatříte-li přecházet zvířete přes silnici, výrazně snižte rychlost, zhasněte dálková světla a nestrhávejte volant. Je-li střet nevyhnutelný, držte pevně volant v přímém směru. Čelní náraz je výrazně bezpečnější varianta, než se snažit zvířeti vyhnout nebezpečným manévrem.

Navíc se zvířata mohou chovat jako opilá nebo zdrogovaná. "Na vině je řepka, první zelená pastva, nebezpečná pro zvěř a následně i pro silniční provoz. Vzhledem k tomu, že se řepka seje na podzim, bývá na jaře pro zvěř, především srnčí, často jedinou potravou. Problém je v tom, že řepka zvěři chutná, ale zároveň jí škodí," vysvětluje Jiří Cívka z pojišťovny Generali.

"Můžete se proto na silnicích setkat se srnci a srnami, které se chovají jako opilci. Ve skutečnosti je jim zle. Řepka je sladká, láká zvěř svou chutí, ale obsahuje látku, která u nich v konečném důsledku naruší fungování některých center v mozku a změní jejich reakce." Srnčí podle Cívky ztrácí plachost, nerozlišuje chuti, je malátná, postupně oslepne a ohluchne a může i uhynout.

Pokud srazíte na silnici zvíře, škodu vždy hned na místě zdokumentujte. Událost musíte nahlásit mysliveckému sdružení v dané honitbě, nejjednodušší postup je zavolat policii na linku 158. O srážce informujte myslivce i tehdy, pokud nedojde k poškození vozu nebo zvíře zůstane po střetu ležet mimo silnici. Policii rovněž volejte při velkém rozsahu škody.

Každoroční zavedení letního času u nás začalo již před 35 lety. Přes četné argumenty jeho odpůrců bude i letos trvat od 30. března do 26. října a naplánován je i na příští rok od 29. března do 25. října.





Nejčtenější

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku
Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.