Technologické centrum Škoda

Technologické centrum Škoda - Šéf Volkswagenu Martin Winterkom v Mladé Boleslavi otevřel vývojové centrum, v němž by měly vznikat návrhy aut blízké budoucnosti nejen pro Škodu, ale pro celý koncern VW. | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Potvrzeno: Škoda Yeti vyjede nejpozději v polovině roku 2009

  • 46
Škoda Yeti vyrazí už brzy na silnice, slíbil to šéf koncernu VW při otevření nového technologického centra. Do českého automobilového průmyslu zpomaleného finanční krizí s ním včera připlula miliardová investice. Se štěstím, a takto velká na nějaký čas zřejmě poslední.

Ve včera otevřeném centru bude Škoda vyvíjet mimo jiné i motory pro celý koncern Volkswagen. Půjde hlavně o slabší tříválcové agregáty, které "jezdí" například ve VW Polo nebo Seatu Ibiza.

Podle šéfa Škody Auto Reinharda Junga nejsou vyhlídky na příští rok zatím příliš optimistické. "Zlepšení není na obzoru," řekl Jung. Podle něj je potřeba nejen šetřit, ale také inovovat nabídku. Jung proto připustil, že terénní vůz Yeti vyjede na trh dříve než v polovině roku, jak byl jeho start plánován. "Nemá smysl ho opožďovat," dodal.

Stavba nového technologického centra na vývoj vozů začala už před dvěma lety, v časech, kdy ještě prodeje škodovek rostly dvojciferným tempem. Teď by podobně obrovská investice, díky které se budou v Česku vyvíjet i části aut pro celý koncern VW, prošla jen stěží. Nové vývojové centrum otevírá škodovka v době, kdy automobilky žádají jedna za druhou o pomoc a prodeje automobilů v Evropě zažívají rekordní pád, otevřela včera Škoda Auto nové technologické centrum na vývoj vozů.

"Výzkum a vývoj jsou v této krizi důležitější než jindy," řekl šéf Volkswagenu Martin Winterkorn, který nebývá v Mladé Boleslavi nejčastějším hostem. Včera škodováky uklidňoval. "Škoda je a zůstane silnou značkou. My ve Wolfsburgu jsme rádi, že patří k rodině VW," dodal Winterkorn.

Technologické centrum Škoda 

S novým centrem se rozrostly škodovácké vývojové prostory o 70 procent a dají práci dalším třem stovkám lidí. Vývoj aut tak bude zaměstnávat v Mladé Boleslavi už 1 500 lidí. Další nábor bude podle šéfa vývoje Eckharda Scholze záležet hlavně na průběhu krize. Na plný provoz centrum najede během příštího roku. V nových prostorech jsou především laboratoře, kde zkoumají například ve světelných tunelech rozložení světla při jízdě tmou nebo simulují zatížení interiéru.

Škoda, stejně jako jiné automobilky, nezažívá nejlepší časy. Kvůli odstávkám za letošek vyrobí o 31 tisíc vozů méně a příští rok sníží výrobu o čtvrtinu. Jung také potvrdil, že výroba octavií zůstane v Bratislavě i přes protesty odborů.

"O výrobě vozů nelze rozhodovat ze dne na den," uvedl. Skutečným důvodem je pak nejspíš to, že VW potřebuje na Slovensku udržet výrobu do doby, než tam začne vyrábět malé vozy.

Technologické centrum Škoda