Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potvrzeno: ženy řídí bezpečněji

  14:33aktualizováno  14:33
Mnoho mužů se stále ženám za volantem posmívá. Alespoň podle nejnovějších statistik jsou ženy-řidičky daleko menším postrachem silnic. Oproti mužům totiž nasbíraly za přestupky pouhý zlomek trestných bodů.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Na internetu ten záznam z bezpečnostní kamery vidělo už přes milion lidí. Žena ve voze Škoda Octavia pomalu vjíždí do vrat. Auto chvilku poskakuje, je vidět, že žena volant příliš "nemá v ruce“. Vůz najednou zrychlí, najede na sloupek u brány a převrátí se na střechu.

Najít se dají i jiné obdobné nahrávky, ve kterých hrají hlavní roli ženy-řidičky. Jsou takové záznamy nesporným důkazem, že ženy jezdí hůř než muži?

Soudě podle nově zveřejněných údajů je to spíš naopak. Jasně z nich vyplývá, že ženy za volantem řídí tak dobře, že je policisté nemusí trestat tak často jako muže-řidiče.

V přesných číslech to vypadá opravdu jednoznačně. Od loňského července, kdy začal platit nový silniční zákon a za většinu dopravních přestupků dostávají hříšníci kromě pokut i trestné body, získalo alespoň jeden bod téměř 356 tisíc řidičů. Ženy z toho tvoří pouze 15 procent.

Jsou opatrnější, nebo nejezdí tak často?
Z pohledu další statistiky je to ještě výraznější. Z celkového počtu šesti a půl milionu lidí, kteří ke konci loňského roku vlastnili řidičský průkaz, je 60 procent mužů a 40 procent žen.

Žen, které prošly autoškolou a mají řidičské oprávnění, navíc neustále přibývá.

Zdálo by se tedy, že ženy jezdí oproti mužům skutečně mnohem bezpečněji. Přesto však dopravní experti říkají, že statistiky klamou.

"Řidiček sice opravdu přibývá, velké množství žen však aktivně neřídí. Prostě mají papíry jen v šuplíku,“ řekl Kamil Pavlíček, který vyučuje dopravní bezpečnost na policejní akademii.

"To je také jedno z vysvětlení, proč je sice papírově řidiček poměrně dost, ale zároveň se nedopouštějí za volantem přestupků tak často jako muži,“ dodal.

Důvodů, proč ženy neřídí, přestože na to doklady mají, je několik. Některé z žen se prostě bojí jezdit v dnešním provozu a další prostě nemají k dispozici auto.

Ty, které ho mohou využívat často, jezdí velmi dobře. "Ženy, které mají své auto a jezdí často, řídí stejně dobře jako muži,“ míní dopravní psycholožka Dagmar Rehnová.

Expert Pavlíček uznává i to, že ženy se za volantem přece jen chovají obezřetněji.

"Nezávodí jako muži. Zbytečně nejezdí rychle a neriskují při předjíždění,“ vypočítává klady žen-řidiček.

Rozhodují zkušenosti
MF DNES oslovila několik žen, které auto vlastní a zároveň s ním i často jezdí. Všechny paradoxně odmítly hodnotit, zda řídí lépe muži, nebo ženy.

"Ty statistiky nejsou tak vypovídající. Ročně najezdím kolem 30 tisíc kilometrů, často jezdím třeba do Berlína. A ze zkušeností vím, že je úplně jedno, jestli řídí muž, nebo žena. Záleží jen na tom, jak je konkrétní řidič zkušený,“ řekla známá pražská právnička Dagmar Raupachová.

Podobně se hodnocení vyhnula i Jitka Čvančarová, herečka a moderátorka motoristického magazínu televize Prima.

"Přijde mi, že ženy jezdí bezpečněji. Na druhou stranu se mi často stává, že si ve zpětném zrcátku všimnu při řízení nějakého zmateného řidiče. A pak vidím, že je to žena,“ uvedla Čvančarová.

"Je to prostě o tom, jak kdo je vyježděný,“ míní moderátorka.

Jak jezdíme

V Česku vlastní řidičský průkaz víc než 6,5 milionu lidí. Z toho je 60 % mužů a 40 % žen. 355 408 řidičů a řidiček má alespoň jeden trestný bod – tedy 5,33 % ze všech řidičů.

85 procent z bodovaných tvoří muži. Nějaký bod si už "vykoledoval“ každý třináctý evidovaný muž-řidič. Ženy-řidičky jsou na tom mnohem lépe, nějaký bod má jen každá devětačtyřicátá.

Nejčastěji mají řidiči na svém kontě dva body, takových řidičů a řidiček je téměř 137 tisíc. Obě pohlaví se dopouštějí víceméně stejných, méně závažných přestupků – mírné překročení rychlosti, zhasnutá světla. Vážné přestupky (jízda v opilosti) mají na svědomí častěji muži.

658 řidičů už nasbíralo 12 trestných bodů a úřady jim odebraly na rok oprávnění řídit. V kolika případech jde o ženy, ministerstvo dopravy neuvedlo.

Nejvíc bodovaných řidičů jezdí v Karlovarském kraji (7 procent ze všech tam evidovaných) a nejméně na Pardubicku (necelá 4 procenta ze všech evidovaných).

Zdroj: ministerstvo dopravy

Jak nedostat body
Přestupky, které řidiči udělali nejčastěji

1. Nepřekračujte ani mírně (do 20 kilometrů nad limit) povolenou rychlost v obci. Za přestupek hrozí 2 body, dopustilo se ho 29 procent "bodovaných“ řidičů.

2. Neporušujte zákazové nebo příkazové značky (například přikázaný směr jízdy), jinak dostanete 2 body. Značek si nevšímá 22 procent řidičů.

3. Nezapomeňte za jízdy svítit. Za zhasnutá světla je 1 bod. Zapomnětlivých je 13 procent řidičů.

4. Nejezděte o víc než 20 kilometrů nad rychlostní limit po městě nebo obci. Za přestupek jsou 3 trestné body, přesto se ho dopouští 9 procent řidičů.

5. Zapínejte si bezpečnostní pás a při jízdě na motorce noste ochrannou helmu. Za zapomnětlivost vám hrozí 2 body. Doplácí na to 8 procent řidičů.

6. Dodržujte rychlost i mimo obec. Pokud jedete o méně než 30 kilometrů nad povolený limit, dostanete 2 trestné body. Příliš rychle jezdí 3 procenta řidičů.

7. Netelefonujte při řízení a ani v ruce nedržte telefon. Když vás policie přistihne, "vyfasujete“ 3 body. Přesto volají za volantem 3 procenta řidičů.

8. Respektujte přednost v jízdě, jinak vám hrozí 4 trestné body. Přestupek dělají 2 procenta řidičů.

9. Zastavujte na červenou. Pokud to neuděláte a natočí vás při tom kamera nebo chytí policisté, připíše se do vaší karty řidiče 5 trestných bodů. Znamení Stůj si i tak nevšímají 2 procenta řidičů.

10. Nezávoďte. Pokud jedete mimo obec o 30 kilometrů a víc rychleji, můžete "získat“ hned 7 trestných bodů. Jedno procento řidičů už za to body nasbíralo.

Pozn.: Na zbylých 8 % připadají ostatní přestupky.
Zdroj: Ministerstvo dopravy



Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.