Připoutaní přeživší: jizvy od bezpečnostních pásů jsou pro statečné

Řidiči na Novém Zélandu se zdráhají jezdit v autě se zapnutými bezpečnostními pásy. Reklamní kampaň státní dopravní agentury jim teď velmi názorně ukazuje, že pásy nejsou zbytečnost. Potvrzují to i drastické obrázky Připoutaných přeživších.

Na 4,8 milionu obyvatel tu připadá 3,9 milionu osobních automobilů. A tato masa vozů se pohybuje po méně než jedenácti tisících kilometrech zpevněných silnic, z nichž jen desetina se pyšně nazývá státními dálnicemi. Zbylé lokální cesty jsou často jen nepříliš udržované klikaté a kostrbaté asfaltové přílepky na kamenem vykládaných cestních tělesech, které pamatují v průměru 150 let.

Ani to, že aut je tu víc než dost a nepřehledné jednoproudé silnice si ještě pamatují staré dobré koloniální časy, však není hlavním důvodem, proč tu autonehody v nepříjemně vysokém procentu případů končí smrtí. Na Novém Zélandu řidiči neberou moc vážně bezpečnostní pásy a považují je spíš za zbytečně přehnanou opatrnost.

Každý, kdo tu usedne za volant, prý na sebe bere jisté riziko. Nehoda může a nemusí přijít. Ale to, jestli případnou srážku přežijete, je prostě věcí osudu, náhody, se kterou nemají pásy co do činění. Tento svérázný pohled na věc je podle průzkumu státní dopravní agentury vlastní většině řidičů - mužů ve věku mezi dvaceti až čtyřiceti lety. A jistě není náhodou, že nejvíc, tedy kolem devadesáti smrtelných nehod ročně, najdeme na novozélandských silnicích mezi touto věkovou skupinou nepřipoutaných řidičů.

NZ Transport Agency (NZTA) se proto rozhodla proti laxnímu postoji řidičů nasadit radikální reklamní kampaň. Její tváří jsou mladí řidiči, jenž nedávno absolvovali nehodu, která by byla jistě smrtící. Oni ji však přežili díky bezpečnostním pásům. Jizvy, které teď na tělech nesou, jsou v rámci kampaně prezentovány jako odznak statečných a silných.

Možná to u nás v Evropě zavání zbytečným patosem, ale nezapomínejme, že tady jsme na Novém Zélandu. Pořád tu necelou pětinu populace tvoří Maoři, kteří odkazu na jizvy utržené v boji moc dobře rozumí. A tak představa řádně připásaných zjizvených přeživších lichotí zdejším mužům víc než zmínka o těch, kteří se před jízdou nepřipoutali a skončili pak nejspíš bez jizev, ale rovnou na kaši.

Ostatně, NZTA na svých stránkách vysvětluje pozadí celé kampaně (na státní agenturu) velmi srozumitelně: „Nepoužívají pásy. Myslí si, že je to zbytečnost, prostě něco navíc. Něco, co opravdoví muži nepoužívají, co je vhodné jen pro děti a příliš ustrašené jedince. Chceme to změnit. Bezpečnostní pásy nejsou jen součást povinné výbavy, je to nástroj, který je opravdu schopný zachraňovat životy.“

Přežili jsme vlastní smrt

Přístup, kteří pracovníci NZTA zvolili, je neotřelý. Vybraných deset mladých mužů, kteří za sebou měli bouračku, nechali promluvit na kameru. Ti vlastními slovy popsali svůj stav po nehodě. Většina z nich se probudila až po zákroku nebo na jednotce intenzivní péče, s přelámanými končetinami, rozbitou lebkou, hadičkou v krku. 

Ale všichni dnes shodně zdůrazňují, že za zázrakem jejich procitnutí stál především fakt, že byli před nehodou připoutáni. Jinak by skončili v okresní márnici. A je podle nich velký rozdíl mezi tím vybourat se v autě bez pásů, nebo se zapnutými pásy. Podstatná je tu hlavně vizuální stránka bezpečnostní kampaně.

Bezpečnostní pás

Nejdůležitější bezpečnostní prvek aut dnes slaví šedesát let.

Bezpečnostní pásy v autech zachránily při nehodách přes milion lidských životů. Na povinnost se připoutat myslí naštěstí většina českých řidičů, ale ne všichni to umí správně. Čtěte více

Tým profesionálních filmových maskérů totiž upravil vzhled těchto šťastných připoutaných řidičů do takové podoby, v jaké se nacházeli hned po srážce. A není to zrovna hezký pohled. Jenže i podlitiny a krvavé šrámy, včetně nezbytného vypáleného pruhu po bezpečnostním pásu, jsou vlastně nic ve srovnání s tím, jak by mohli vypadat, kdyby se před jízdou nepřipoutali.

NZTA si od názorné kampaně hodně slibuje: cílové skupině totiž nepředstavuje nažehlené nasvalené modely, ale reálné muže každodenního života. Zranění jsou sice kašírovaná, ale přesně odpovídají konkrétním lékařským záznamům. A drastické výpovědi Připoutaných přeživších jsou rozhodně autentické.

Jejich snímky teď zamíří na internet a ve formě plakátů i do novozélandských hospod. NZTA k nim doplňuje: „Ano, je to opravdu tak prosté. Bezpečnostní pásy zachraňují životy. Při nárazu působí na pás často síla až dvacetinásobku vaší váhy. Pokud nejste připoutaní, právě takový úder můžete dostat. Šance, že přežijete autonehodu, je se zapnutým bezpečnostním pásem vyšší o čtyřicet procent.“

Připoutaní přeživší. Tváře kampaně na podporu používání bezpečnostních pásů v autech.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...