Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pouze pro řidiče s modrou krví: Rolls-Royce Phantom Coupé

aktualizováno 
Na autosalonu v Ženevě představuje Rolls-Royce pravděpodobně největší a nejmajestátnější kupé, jaké kdy spatřilo světlo světa. Nový model však nebude ctít pouze tradiční hodnoty své značky − pohádkový luxus a pohodlí. Má řidiči nabídnout i nevšední jízdní zážitky.

Rolls-Royce Phantom Coupé | foto: Rolls-Royce

Prastaré pravidlo říká, že majitel nikdy neřídí svůj rolls-royce sám. To je většinou pravda, ostatně ani my si nedovedeme představit důvod, kvůli kterému bychom preferovali sedět za volantem téměř šestimetrové limuzíny a neužívat si jejího luxusu a pohodlí na zadních sedadlech.

V historii automobilky ale existovalo a i existuje několik výjimek, které toto pravidlo porušují – vzpomeňme třeba na řadu kabrioletů Corniche. A jednu takovou výjimku představí Rolls-Royce na autosalonu v Ženevě. Přes všechny tradice ale půjde o model pro automobilku opravdu neobvyklý.

Dvoudveřový Rolls-Royce Phantom Coupé je totiž, pokud nepočítáme předválečnou výrobu a některé zakázkově karosované vozy, teprve druhým sériově vyráběným kupé od Rollsu. Tím prvním byl přesně v polovině sedmdesátých a osmdesátých let typ Camargue.

Ten byl jedním z mála Rolls-Royců se sportovním image. Phantom Coupé ale jde ještě dál – snad jako první rolls-royce v historii by měl nabídnou řidiči i sportovní jízdní zážitky. Svůj podíl by na tom měl mít třeba i fakt, že jde o vůz s nejvyšší torzní tuhostí karoserie, který kdy sjel z výrobních linek aristokratické automobilky. Za to částečně Phantom Coupé vděčí konstrukci dveří – otevírají se, podobně jako u Drophead Coupé, proti směru jízdy.

Phantom Coupé, jak již název napovídá, vychází z tradiční limuzíny Phantom. Z ní si bere nejen podvozkovou plošinu a základ designu. Přebírá beze zbytku i pohonnou jednotku – majestátní dvanáctiválec s tradičním objemem 6,75 litru, výkonem 338 kW (453 koní) a točivým momentem 720 Nm. I přesto, že je motor převzat beze změn, je Phantom Coupé nejdynamičtějším a nejrychlejším rolls-roycem dneška.

Dávno pryč jsou již doby, kdy výrobce označoval jízdní dynamiku za dostatečnou, a tak známe přesná čísla. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne kupé za 5,8 vteřin, tedy stejně jako kabriolet Drophead Coupé. Maximální rychlost je však vyšší o deset kilometrů v hodině – omezovač zastaví Phantom Coupé v rozletu při 250 km/h.

S Drophead Coupé toho má nový dvoudveřový phantom společného poměrně hodně. Stejně jako kabriolet i Phantom Coupé měl svůj předobraz v konceptu – ten byl označen 101EX. Kabriolet i kupé mají prakticky shodné rozměry – délka i šířka jsou navlas stejné (5 609 a 1 987 mm), kupé je jen o něco vyšší (1 592 mm).

Díky majestátním rozměrům budou v čtyřmístném interiéru cestující hýčkáni nejen dostatkem prostoru, ale také především přehršlí luxusu. Výrobce tvrdí, že i po mnohasetkilometrové cestě vystoupíte z vozu naprosto odpočati. Jinde bychom se při takovémto konstatování vysmívali marketingovému oddělení automobilky, ale tohle je trochu jiná liga.

V nekonečném cestování řidiče občas vyruší pouze nutnost navštívit benzinovou pumpu. Stolitrová nádrž se sice zdá dostatečná, ale při průměrné spotřebě 15,7 litru na 100 km a hlavně 23,2 litru ve městě bude majitel Phantom Coupé pumpařovým dobrým známým.

S plnou nádrží již ale nic nebude bránit tomu, aby si řidič jízdu pořádně užil. Phantom Coupé má o něco tvrdší naladění podvozku než stájoví kolegové, ale neočekávejte takový rozdíl, jako když přesednete z Mercedesu S do Audi A8. Jedenadvacetipalcová kola zajistí dostatečný kontakt s vozovkou i za poměrně extrémních situací, rozložení hmotnosti v poměru 48,3:51,7 pak umožní relativně lehce se k těmto extrémům přiblížit. Brzdit vás však bude předlouhý rozvor náprav – 3 320 mm. Obří kupé s hmotností 2 620 kilogramů je ale jednoduše nejsportovnějším rolls-roycem, který byl kdy vyroben.

Přitom se však majitel rozhodně nebude muset vzdát žádného luxusu, na který je zvyklý třeba z limuzíny. Vytříbený smysl pro detail a eleganci zůstává zachován, stejně jako čalounění tou nejjemnější kůží nebo špičková audioaparatura s výkonem až 420 Wattů.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz