Rolls-Royce Phantom Coupé

Rolls-Royce Phantom Coupé | foto: Rolls-Royce

Pouze pro řidiče s modrou krví: Rolls-Royce Phantom Coupé

  • 3
Na autosalonu v Ženevě představuje Rolls-Royce pravděpodobně největší a nejmajestátnější kupé, jaké kdy spatřilo světlo světa. Nový model však nebude ctít pouze tradiční hodnoty své značky − pohádkový luxus a pohodlí. Má řidiči nabídnout i nevšední jízdní zážitky.

Prastaré pravidlo říká, že majitel nikdy neřídí svůj rolls-royce sám. To je většinou pravda, ostatně ani my si nedovedeme představit důvod, kvůli kterému bychom preferovali sedět za volantem téměř šestimetrové limuzíny a neužívat si jejího luxusu a pohodlí na zadních sedadlech.

V historii automobilky ale existovalo a i existuje několik výjimek, které toto pravidlo porušují – vzpomeňme třeba na řadu kabrioletů Corniche. A jednu takovou výjimku představí Rolls-Royce na autosalonu v Ženevě. Přes všechny tradice ale půjde o model pro automobilku opravdu neobvyklý.

Dvoudveřový Rolls-Royce Phantom Coupé je totiž, pokud nepočítáme předválečnou výrobu a některé zakázkově karosované vozy, teprve druhým sériově vyráběným kupé od Rollsu. Tím prvním byl přesně v polovině sedmdesátých a osmdesátých let typ Camargue.

Ten byl jedním z mála Rolls-Royců se sportovním image. Phantom Coupé ale jde ještě dál – snad jako první rolls-royce v historii by měl nabídnou řidiči i sportovní jízdní zážitky. Svůj podíl by na tom měl mít třeba i fakt, že jde o vůz s nejvyšší torzní tuhostí karoserie, který kdy sjel z výrobních linek aristokratické automobilky. Za to částečně Phantom Coupé vděčí konstrukci dveří – otevírají se, podobně jako u Drophead Coupé, proti směru jízdy.

Phantom Coupé, jak již název napovídá, vychází z tradiční limuzíny Phantom. Z ní si bere nejen podvozkovou plošinu a základ designu. Přebírá beze zbytku i pohonnou jednotku – majestátní dvanáctiválec s tradičním objemem 6,75 litru, výkonem 338 kW (453 koní) a točivým momentem 720 Nm. I přesto, že je motor převzat beze změn, je Phantom Coupé nejdynamičtějším a nejrychlejším rolls-roycem dneška.

Dávno pryč jsou již doby, kdy výrobce označoval jízdní dynamiku za dostatečnou, a tak známe přesná čísla. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne kupé za 5,8 vteřin, tedy stejně jako kabriolet Drophead Coupé. Maximální rychlost je však vyšší o deset kilometrů v hodině – omezovač zastaví Phantom Coupé v rozletu při 250 km/h.

S Drophead Coupé toho má nový dvoudveřový phantom společného poměrně hodně. Stejně jako kabriolet i Phantom Coupé měl svůj předobraz v konceptu – ten byl označen 101EX. Kabriolet i kupé mají prakticky shodné rozměry – délka i šířka jsou navlas stejné (5 609 a 1 987 mm), kupé je jen o něco vyšší (1 592 mm).

Díky majestátním rozměrům budou v čtyřmístném interiéru cestující hýčkáni nejen dostatkem prostoru, ale také především přehršlí luxusu. Výrobce tvrdí, že i po mnohasetkilometrové cestě vystoupíte z vozu naprosto odpočati. Jinde bychom se při takovémto konstatování vysmívali marketingovému oddělení automobilky, ale tohle je trochu jiná liga.

V nekonečném cestování řidiče občas vyruší pouze nutnost navštívit benzinovou pumpu. Stolitrová nádrž se sice zdá dostatečná, ale při průměrné spotřebě 15,7 litru na 100 km a hlavně 23,2 litru ve městě bude majitel Phantom Coupé pumpařovým dobrým známým.

S plnou nádrží již ale nic nebude bránit tomu, aby si řidič jízdu pořádně užil. Phantom Coupé má o něco tvrdší naladění podvozku než stájoví kolegové, ale neočekávejte takový rozdíl, jako když přesednete z Mercedesu S do Audi A8. Jedenadvacetipalcová kola zajistí dostatečný kontakt s vozovkou i za poměrně extrémních situací, rozložení hmotnosti v poměru 48,3:51,7 pak umožní relativně lehce se k těmto extrémům přiblížit. Brzdit vás však bude předlouhý rozvor náprav – 3 320 mm. Obří kupé s hmotností 2 620 kilogramů je ale jednoduše nejsportovnějším rolls-roycem, který byl kdy vyroben.

Přitom se však majitel rozhodně nebude muset vzdát žádného luxusu, na který je zvyklý třeba z limuzíny. Vytříbený smysl pro detail a eleganci zůstává zachován, stejně jako čalounění tou nejjemnější kůží nebo špičková audioaparatura s výkonem až 420 Wattů.