Vad, které odhalí jen v servisu, je mnoho: souměrnost brzd, seřízení světel, vady podvozku či karoserie...

Vad, které odhalí jen v servisu, je mnoho: souměrnost brzd, seřízení světel, vady podvozku či karoserie... | foto: Radek Miča, MAFRA

Policie může posílat auta na technickou, dělá to sporadicky

  • 37
Policisté mohou od loňského dubna posílat auta ke kontrole jejich technického stavu na stanice technické kontroly, svého oprávnění však v praxi téměř nevyužívají. Nové ustanovení zákona přitom mělo policistům usnadnit boj proti vrakům na silnici.

Novela zákona přitom umožňuje posílat auta na technikou kontrolu již od srpna 2011. Prováděcí předpis, díky kterému mohli policisté ustanovení začít fakticky používat, ale vešel v platnost až v březnu následujícího roku. Prohlídka pro vozy s více než devíti místy a také pro auta nad 3,5 tuny stojí paušálně tisíc korun. U ostatních vozidel pak pět set.

Pokud technik na STK zjistí, že vůz netrpí vážnou nebo nebezpečnou závadou, hradí náklady prohlídky policie nebo celní správa podle toho, který z příslušníků ji nařídí. Zákon také stanovuje, že zajížďka včetně cesty zpět na silnici, kterou řidič musí kvůli kontrole strpět, nesmí být delší než osm kilometrů.

Policejní prezidium souhrnné statistiky počtu nařízených kontrol nevede, podle mluvčích pražské, středočeské a brněnské policie ale policisté oprávnění zatím nepoužili ani jednou. Celkem třikrát jej pak využili policisté v Jihočeském kraji. "Platbu si ve všech případech hradil sám přestupce," uvedl tamní policejní mluvčí Milan Bajcura.

Mapa STK v Česku - ZDE

Jasno však ohledně kontrol nemají ani samotné stanice. Ministerstvo dopravy totiž stále nevydalo metodiku, jak mají při prohlídce nařízené policií postupovat. Podle předsedy Profesní komory STK Jiřího Rejmona přitom ministerstvo slíbilo její vydání do června loňského roku.

"Zákon nešťastně řeší platby, podle nás se to týká mobilních stanic na silnici. Policie chce údajně platit fakturou, ale zde není vůbec jasné, komu se má účtovat, protože příkaz policie k nařízené technické prohlídce neobsahuje žádná data objednávky," uvedl předseda komory. Ministerstvo chce instrukci dokončit a vydat podle svého mluvčího Zdeňka Neusara do konce února.

Podle předsedy komory je velkým problémem také čtyřkilometrová dojezdová vzdálenost od stanic, kterou zákon maximálně povoluje. S tím souhlasí i šéf dopravní policie Leoš Tržil. "Nemyslím si, že bychom ten institut využívali dennodenně v návaznosti na vzdálenosti, které u toho jsou z hlediska legislativy," uvedl Tržil. Podle něho navíc nejsou v blízkosti stanic mnohdy ani vhodná místa pro provádění silničních kontrol.

MF DNES loni při uvedení vyhlášky zjistila, že například na hradecké D11 není v dosahu ani jedna STK a na plzeňské D5 jsou v dostatečné vzdálenosti od exitu pouze čtyři. Zato míříte-li z Prahy do Ostravy klasickou trasou přes Olomouc (po dálnici D1 a rychlostní silnici R46), je na trase takových míst sedmnáct.

,