Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa chce STK každý rok, ohání se statistikami, které však nesedí

  14:22aktualizováno  14:22
Evropská komise chce zavést každoroční technické prohlídky automobilů. Nová směrnice by se měla vztahovat také na motocykly a skútry.

V ČR je přes 300 stanic technické kontroly. | foto: Jakub StehlíkiDNES.cz

Pokud by takový návrh prošel, museli by řidiči s auty staršími šesti let na STK každý rok místo současného dvouletého intervalu. Rádiu Impuls to potvrdila europoslankyně Olga Sehnalová. Právě ona je zpravodajkou Evropského parlamentu v této věci, s návrhem však nesouhlasí.

"V téhle situaci, kdy lidi obracejí každou korunu, si myslím, že by to byla poměrně zbytečná zátěž. Přece jenom, ti větší zabijáci na silnicích jsou alkohol, rychlost, bezpečnostní pásy a podobně," řekla Impulsu Sehnalová.

Návrh už letos v červenci představil eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. Platit má podle návrhu od roku 2016.

Podle europoslankyně by existoval jediný subjekt, který by na zpřísnění kontrol vydělal, a to právě stanice technické kontroly.

Podle návrhu má jet auto na první technickou kontrolu po čtyřech letech, na další po dvou a pak každý rok.

Europoslankyně Sehnalová je přesvědčena, že tlak středo- a východoevropských členských zemí Unie tuto novinku nakonec zablokuje. K návrhu se už letos v létě vyjadřovalo zdrženlivě i české ministerstvo dopravy.

Každý má jinou statistiku

Obhájci nové regule argumentují statistikami, podle kterých kvůli technické závadě zahynou při nehodách v Unii ročně dva tisíce lidí. Kallas uvedl, že jsou příčinou šesti procent všech vážných nehod u aut. Podle Komise právě po šesti letech provozu narůstá počet nehod zapříčiněných závadou na vozidle.

Podle statistik českého policejního prezidia se ovšem za deset měsíců letošního roku dá připsat technické závadě na vozidle 404 nehod, při kterých nebyl žádný mrtvý, to je 0,6 procenta z letošních celkem 67 163 nehod šetřených policií.

Paradoxně zrovna český vozový park s průměrným stářím aut přes 14 let je kritizován za špatný technický stav. Povinná každoroční kontrola by se podle České televize týkala více než 75 procent aut v Česku.

Nová norma také počítá s povinností zaznamenávat při kontrole počet ujetých kilometrů. To má omezit stáčení tachometrů, se kterým Česko neúspěšně bojuje už několik let.







Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.