Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa chce STK každý rok, ohání se statistikami, které však nesedí

  14:22aktualizováno  14:22
Evropská komise chce zavést každoroční technické prohlídky automobilů. Nová směrnice by se měla vztahovat také na motocykly a skútry.

V ČR je přes 300 stanic technické kontroly. | foto: Jakub StehlíkiDNES.cz

Pokud by takový návrh prošel, museli by řidiči s auty staršími šesti let na STK každý rok místo současného dvouletého intervalu. Rádiu Impuls to potvrdila europoslankyně Olga Sehnalová. Právě ona je zpravodajkou Evropského parlamentu v této věci, s návrhem však nesouhlasí.

"V téhle situaci, kdy lidi obracejí každou korunu, si myslím, že by to byla poměrně zbytečná zátěž. Přece jenom, ti větší zabijáci na silnicích jsou alkohol, rychlost, bezpečnostní pásy a podobně," řekla Impulsu Sehnalová.

Návrh už letos v červenci představil eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. Platit má podle návrhu od roku 2016.

Podle europoslankyně by existoval jediný subjekt, který by na zpřísnění kontrol vydělal, a to právě stanice technické kontroly.

Podle návrhu má jet auto na první technickou kontrolu po čtyřech letech, na další po dvou a pak každý rok.

Europoslankyně Sehnalová je přesvědčena, že tlak středo- a východoevropských členských zemí Unie tuto novinku nakonec zablokuje. K návrhu se už letos v létě vyjadřovalo zdrženlivě i české ministerstvo dopravy.

Každý má jinou statistiku

Obhájci nové regule argumentují statistikami, podle kterých kvůli technické závadě zahynou při nehodách v Unii ročně dva tisíce lidí. Kallas uvedl, že jsou příčinou šesti procent všech vážných nehod u aut. Podle Komise právě po šesti letech provozu narůstá počet nehod zapříčiněných závadou na vozidle.

Podle statistik českého policejního prezidia se ovšem za deset měsíců letošního roku dá připsat technické závadě na vozidle 404 nehod, při kterých nebyl žádný mrtvý, to je 0,6 procenta z letošních celkem 67 163 nehod šetřených policií.

Paradoxně zrovna český vozový park s průměrným stářím aut přes 14 let je kritizován za špatný technický stav. Povinná každoroční kontrola by se podle České televize týkala více než 75 procent aut v Česku.

Nová norma také počítá s povinností zaznamenávat při kontrole počet ujetých kilometrů. To má omezit stáčení tachometrů, se kterým Česko neúspěšně bojuje už několik let.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz