V ČR je přes 300 stanic technické kontroly.

V ČR je přes 300 stanic technické kontroly. | foto: Jakub Stehlík, iDNES.cz

Evropa chce STK každý rok, ohání se statistikami, které však nesedí

  • 113
Evropská komise chce zavést každoroční technické prohlídky automobilů. Nová směrnice by se měla vztahovat také na motocykly a skútry.

Pokud by takový návrh prošel, museli by řidiči s auty staršími šesti let na STK každý rok místo současného dvouletého intervalu. Rádiu Impuls to potvrdila europoslankyně Olga Sehnalová. Právě ona je zpravodajkou Evropského parlamentu v této věci, s návrhem však nesouhlasí.

"V téhle situaci, kdy lidi obracejí každou korunu, si myslím, že by to byla poměrně zbytečná zátěž. Přece jenom, ti větší zabijáci na silnicích jsou alkohol, rychlost, bezpečnostní pásy a podobně," řekla Impulsu Sehnalová.

Návrh už letos v červenci představil eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. Platit má podle návrhu od roku 2016.

Podle europoslankyně by existoval jediný subjekt, který by na zpřísnění kontrol vydělal, a to právě stanice technické kontroly.

Podle návrhu má jet auto na první technickou kontrolu po čtyřech letech, na další po dvou a pak každý rok.

Europoslankyně Sehnalová je přesvědčena, že tlak středo- a východoevropských členských zemí Unie tuto novinku nakonec zablokuje. K návrhu se už letos v létě vyjadřovalo zdrženlivě i české ministerstvo dopravy.

Každý má jinou statistiku

Obhájci nové regule argumentují statistikami, podle kterých kvůli technické závadě zahynou při nehodách v Unii ročně dva tisíce lidí. Kallas uvedl, že jsou příčinou šesti procent všech vážných nehod u aut. Podle Komise právě po šesti letech provozu narůstá počet nehod zapříčiněných závadou na vozidle.

Podle statistik českého policejního prezidia se ovšem za deset měsíců letošního roku dá připsat technické závadě na vozidle 404 nehod, při kterých nebyl žádný mrtvý, to je 0,6 procenta z letošních celkem 67 163 nehod šetřených policií.

Paradoxně zrovna český vozový park s průměrným stářím aut přes 14 let je kritizován za špatný technický stav. Povinná každoroční kontrola by se podle České televize týkala více než 75 procent aut v Česku.

Nová norma také počítá s povinností zaznamenávat při kontrole počet ujetých kilometrů. To má omezit stáčení tachometrů, se kterým Česko neúspěšně bojuje už několik let.