Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Světla pro denní svícení musí mít všechna nově prodávaná auta

aktualizováno 
Všechny modely aut, které nově vstoupí do prodeje v Evropské unii po 7. únoru 2011, musí být vybaveny systémem denního svícení. Ten automaticky zapne přední světla ve chvíli, kdy nastartujete. Světla pro denní svícení výrazným způsobem zlepšují viditelnost automobilů.

Audi A6 | foto: Audi

Starší auta ani nové vozy, které se začaly vyrábět před rokem 2011, nový systém mít nemusí. Není tedy nutné, aby jej majitelé starších aut dodatečně domontovávali.

Bezpečí a ekologie

Povinné svícení v Evropě

Stále: ČR, Dánsko, Estonsko, Finsko, 
Lotyšsko, Slovinsko, Slovensko, Švédsko, Norsko

V zimě: Litva, Polsko

Celoročně mimo obec: Maďarsko, Itálie

Celoročně pouze na označených komunikacích: Portugalsko

Nový předpis Evropské komise má za úkol zvýšit bezpečnost na silnicích a zároveň snížit emise CO2. Speciální světla pro denní svícení spotřebují o 25 až 30 procent energie míň než tradiční světla. Když se pro denní svícení použijí LED diody, klesne spotřeba energie na desetinu.

Nový předpis platí pro homologaci aut a dodávek, pro autobusy, nákladní automobily a dodávky bude směrnice platit od srpna 2012.

Cílem je být viděn

Světla pro denní svícení napomáhají ostatním účastníkům silničního provozu zahlédnout vozidlo včas. Osvětlené auto je i za dne vidět dříve než to se zhasnutými světly.

Podle studie, kterou si nechala Evropská komise vypracovat, dokáží řidiči, cyklisté i chodci zaregistrovat denní světla rychleji a jasněji než klasická tlumená světla.

Denní svícení

"Komise očekává, že počet obětí dopravních nehod klesne o 3–5 % ročně," uvedl po schválení směrnice o povinných denních světlech v roce 2008 Wolfgang Schneider, který se dopravou v Komisi zabývá.

"Komise od zavedení denních světel také očekává pokles čelních srážek aut, a to až o 15 procent ročně," uvádí český informační portál o dění v Evropské unii Euractiv. Náklady na zavedení světel Schneider vyčíslil v roce 2008 nejvýše na 150 eur na auto s tím, že cena pravděpodobně s jejich masovým rozšířením klesne.

V České republice platí povinnost celodenního svícení bez ohledu na roční dobu od 1. července 2006, nová povinnost se tak projeví jenom technicky.

V současné době platí povinnost svícení za dne ve 13 členských státech Evropské unie a třeba i v Norsku. "To znamená, že ve 48 % členských států Evropské unie tato povinnost již platí," uvádí Besip.

Celodenní svícení za dne za nesnížené viditelnosti

  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s usmrcením o 15 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s těžkým zraněním o 10 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s lehkým zraněním o 5 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel pouze s hmotnou škodou o 0 %
  • Snížení počtu dopravních nehod osobních automobilů s újmou na životě nebo zdraví o 3 až 12 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel o 10 až 22 %
  • Snížení počtu dopravních nehod motocyklů s újmou na životě nebo zdraví o 5 až 10 %
  • Snížení počtu srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 %

                                                  Zdroj: BESIP podle zahraničních studií

 

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.