Audi A6

Audi A6 | foto: Audi

Světla pro denní svícení musí mít všechna nově prodávaná auta

  • 353
Všechny modely aut, které nově vstoupí do prodeje v Evropské unii po 7. únoru 2011, musí být vybaveny systémem denního svícení. Ten automaticky zapne přední světla ve chvíli, kdy nastartujete. Světla pro denní svícení výrazným způsobem zlepšují viditelnost automobilů.

Starší auta ani nové vozy, které se začaly vyrábět před rokem 2011, nový systém mít nemusí. Není tedy nutné, aby jej majitelé starších aut dodatečně domontovávali.

Bezpečí a ekologie

Povinné svícení v Evropě

Stále: ČR, Dánsko, Estonsko, Finsko, 
Lotyšsko, Slovinsko, Slovensko, Švédsko, Norsko

V zimě: Litva, Polsko

Celoročně mimo obec: Maďarsko, Itálie

Celoročně pouze na označených komunikacích: Portugalsko

Nový předpis Evropské komise má za úkol zvýšit bezpečnost na silnicích a zároveň snížit emise CO2. Speciální světla pro denní svícení spotřebují o 25 až 30 procent energie míň než tradiční světla. Když se pro denní svícení použijí LED diody, klesne spotřeba energie na desetinu.

Nový předpis platí pro homologaci aut a dodávek, pro autobusy, nákladní automobily a dodávky bude směrnice platit od srpna 2012.

Cílem je být viděn

Světla pro denní svícení napomáhají ostatním účastníkům silničního provozu zahlédnout vozidlo včas. Osvětlené auto je i za dne vidět dříve než to se zhasnutými světly.

Podle studie, kterou si nechala Evropská komise vypracovat, dokáží řidiči, cyklisté i chodci zaregistrovat denní světla rychleji a jasněji než klasická tlumená světla.

Denní svícení

"Komise očekává, že počet obětí dopravních nehod klesne o 3–5 % ročně," uvedl po schválení směrnice o povinných denních světlech v roce 2008 Wolfgang Schneider, který se dopravou v Komisi zabývá.

"Komise od zavedení denních světel také očekává pokles čelních srážek aut, a to až o 15 procent ročně," uvádí český informační portál o dění v Evropské unii Euractiv. Náklady na zavedení světel Schneider vyčíslil v roce 2008 nejvýše na 150 eur na auto s tím, že cena pravděpodobně s jejich masovým rozšířením klesne.

V České republice platí povinnost celodenního svícení bez ohledu na roční dobu od 1. července 2006, nová povinnost se tak projeví jenom technicky.

V současné době platí povinnost svícení za dne ve 13 členských státech Evropské unie a třeba i v Norsku. "To znamená, že ve 48 % členských států Evropské unie tato povinnost již platí," uvádí Besip.

Celodenní svícení za dne za nesnížené viditelnosti

  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s usmrcením o 15 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s těžkým zraněním o 10 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s lehkým zraněním o 5 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel pouze s hmotnou škodou o 0 %
  • Snížení počtu dopravních nehod osobních automobilů s újmou na životě nebo zdraví o 3 až 12 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel o 10 až 22 %
  • Snížení počtu dopravních nehod motocyklů s újmou na životě nebo zdraví o 5 až 10 %
  • Snížení počtu srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 %

                                                  Zdroj: BESIP podle zahraničních studií