Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokuta za neplacené povinné ručení končí, hříšníci trnou do 15. ledna

aktualizováno 
Novinkou roku 2015 je zrušení takzvaného „příspěvku nepojištěných“ - tedy platby, kterou Česká kancelář pojistitelů (ČKP) vymáhala za to, když někdo neměl povinné ručení.

Pojišťovny hrozí, že kvůli zrušení příspěvku zdraží pojistné. Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Pokud takový řidič způsobil nehodu, ČKP sice škodu zaplatila, ale vymáhala ji po viníkovi v plné výši – plus právě nezaplacené pojistné za celou dobu neplacení. 

Pokuta se platila za každý den bez povinného ručení, za osobní auto formátu Škody Fabia 50 korun, za měsíc to tedy bylo 1 500.

Příspěvek, který slouží k úhradě škod z provozu aut bez ručení, se platí od roku 2009. Sněmovna příspěvek zrušila s tím, že je jen další sankcí. Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, mají náhradu škody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Vozidlo nepojištěného vlastníka bude vyřazeno z registru vozidel ve správním řízení.

„Tím byli sice takoví řidiči trestáni dvakrát, ale na druhou stranu byl ten příspěvek bičem na lemply, kteří jezdili bez pojištění. Těžko tedy říci, jestli jeho zrušení bylo ideálním řešením,“ zamýšlí se expert na dopravní právo Michal Dlabola. Často se ovšem stávalo, že ČKP kvůli zmatkům v registrech vymáhala povinné ručení zpětně za léta i po lidech, kteří už dávno auto prodali - a povinnost dokázat to byla na nich.

Tyto excesy nyní končí. Novela zákona o pojištění (168/1999 Sb.) vstoupí v platnost během ledna, prezident ji podepsal těsně před Vánocemi 22. prosince. „Bude částečně platit i zpětně. Komu ČKP do začátku účinnosti novely nepošle výzvu k úhradě příspěvku, nemusí nic platit ani za roky minulé. Takže ti, kdo už výzvu dostali, mají smůlu a musí platit, ale ti, kdo ji zatím nedostali a komu ji Česká kancelář pojistitelů nepošle během následujících pár dnů, vyvázli se štěstím,“ dodává Dlabola. Účinnost nastane 15. dnem po vyhlášení novely, tedy poté, kdy vyjde ve Sbírce zákonů. Novela vyšla 31. prosince loňského roku, komu tedy nepřijde obálka do 15. ledna, má vyhráno.

Kvůli zrušení příspěvků nepojištěných motoristů do garančního fondu by mohla cena povinného ručení narůst. Na nepojištěné vlastníky aut by tak doplatili poctiví motoristé, kteří si povinné ručení platí.  

Počet vozidel pojištěných v rámci povinného ručení v prvním pololetí loňského roku stoupl o 104 000 na 7,095 milionu. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel asi 7,8 milionu. Z nákladů na nepojištěné škody podle ČKP splatí viníci zhruba 30 procent.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

Tatra 600 Tatraplan

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do...

Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil...

Obojživelný Amphicar. Americký prezident v něm děsil spolujezdce

Obojživelný Amphicar

Německý Amphicar je zatím jediný civilní obojživelný sériově vyráběný vůz, který lze s výhradami klasifikovat jako...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.