Pokuta za neplacené povinné ručení končí, hříšníci trnou do 15. ledna

aktualizováno 
Novinkou roku 2015 je zrušení takzvaného „příspěvku nepojištěných“ - tedy platby, kterou Česká kancelář pojistitelů (ČKP) vymáhala za to, když někdo neměl povinné ručení.

Pojišťovny hrozí, že kvůli zrušení příspěvku zdraží pojistné. Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Pokud takový řidič způsobil nehodu, ČKP sice škodu zaplatila, ale vymáhala ji po viníkovi v plné výši – plus právě nezaplacené pojistné za celou dobu neplacení. 

Pokuta se platila za každý den bez povinného ručení, za osobní auto formátu Škody Fabia 50 korun, za měsíc to tedy bylo 1 500.

Příspěvek, který slouží k úhradě škod z provozu aut bez ručení, se platí od roku 2009. Sněmovna příspěvek zrušila s tím, že je jen další sankcí. Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, mají náhradu škody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Vozidlo nepojištěného vlastníka bude vyřazeno z registru vozidel ve správním řízení.

„Tím byli sice takoví řidiči trestáni dvakrát, ale na druhou stranu byl ten příspěvek bičem na lemply, kteří jezdili bez pojištění. Těžko tedy říci, jestli jeho zrušení bylo ideálním řešením,“ zamýšlí se expert na dopravní právo Michal Dlabola. Často se ovšem stávalo, že ČKP kvůli zmatkům v registrech vymáhala povinné ručení zpětně za léta i po lidech, kteří už dávno auto prodali - a povinnost dokázat to byla na nich.

Tyto excesy nyní končí. Novela zákona o pojištění (168/1999 Sb.) vstoupí v platnost během ledna, prezident ji podepsal těsně před Vánocemi 22. prosince. „Bude částečně platit i zpětně. Komu ČKP do začátku účinnosti novely nepošle výzvu k úhradě příspěvku, nemusí nic platit ani za roky minulé. Takže ti, kdo už výzvu dostali, mají smůlu a musí platit, ale ti, kdo ji zatím nedostali a komu ji Česká kancelář pojistitelů nepošle během následujících pár dnů, vyvázli se štěstím,“ dodává Dlabola. Účinnost nastane 15. dnem po vyhlášení novely, tedy poté, kdy vyjde ve Sbírce zákonů. Novela vyšla 31. prosince loňského roku, komu tedy nepřijde obálka do 15. ledna, má vyhráno.

Kvůli zrušení příspěvků nepojištěných motoristů do garančního fondu by mohla cena povinného ručení narůst. Na nepojištěné vlastníky aut by tak doplatili poctiví motoristé, kteří si povinné ručení platí.  

Počet vozidel pojištěných v rámci povinného ručení v prvním pololetí loňského roku stoupl o 104 000 na 7,095 milionu. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel asi 7,8 milionu. Z nákladů na nepojištěné škody podle ČKP splatí viníci zhruba 30 procent.



Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Extraligu nejdražších auta světa ovládá Ferrari

Ferrari 250 GTO

Stará auta nejsou jen pro zlost, protože jejich údržba leze do peněz. Naopak se ukazuje, že auta je umí zhodnotit lépe...

Autofotka týdne: Jedno z nejslavnějších aut všech dob slaví kulatiny

Představení automobilu Citroën 2CV v pavilonu Grand Palais v rámci Pařížského...

Na den přesně před 70 lety, 7. října 1948, představil Citroën na pařížském autosalonu jedno z nejslavnějších aut všech...

První auto sériově vyrobené na Slovensku je sporťák značky Škoda

První Škoda Garde vyrobená v Bratislavských automobilových závodech

Dnes se na Slovensku dělá nejvíc aut na jednoho člověka v celé Evropské unii. Před šestatřiceti roky to byla čistá...



Najdete na iDNES.cz