Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová povinná výbava: Evropská komise nařídí systémy krizového brzdění

  14:38aktualizováno  14:38
V Evropské unii už se na trh nedostane žádný vůz, který by nebyl vybaven stabilizačním systémem ESP. Evropská komise chce k této povinnosti přidat další systém, který má zabraňovat nehodám. Auta by brzy měla být povinně vybavena systémy krizového brzdění.

Systémy varování a předcházení kolizí budou brzy povinné. | foto: Fiat

Autonomními systémy nouzového brzdění mají být od listopadu 2013 vybaveny všechny nové užitkové vozy, jinak nebudou moci získat homologaci pro prodej v EU.

Komise také uvažuje o tom, že by podobnou povinnost zavedla i pro všechny osobní automobily, zřejmě s trochu pozdější platností. Ostatně, k tomuto kroku ji může nabádat i fakt, že od roku 2014 nebudou moci auta bez takového systému získat v crashtestech organizace Euro NCAP pětihvězdičkové hodnocení.

Právě od roku 2014 totiž Euro NCAP zavede jednotnou metodiku testování systémů krizového brzdění a varování před kolizí a podobně jako přítomnosti ESP bude i přítomnost takového systému v autě podmínkou pro zisk pěti hvězd.

Podle pravidel Euro NCAP i Evropské komise přitom může jít o prakticky libovolný radarový, laserový nebo kamerový systém, který bude schopen řidiče varovat před kolizí a připravit brzdy na krizové brzdění. Nemusí tedy jít o takový systém, který automaticky kolizi zabrání, a tedy bude vůz automaticky brzdit. Taková výbava bude ovšem sbírat plusové body.

A jak dokazují ceníky automobilek, zřejmě by mohla být i velmi běžná. Systémy autonomního brzdění, které nejen před kolizí varují, ale aktivně samy brzděním kolizím předcházejí nebo snižují jejich následky, totiž najdeme třeba i v příplatkovém ceníku malých vozů jako je Škoda Citigo.

Škoda za něj u citiga žádá v paketu s ESP 10 000 korun, samotné ESP si ale cení na 6 000 korun, City Safe Drive tedy v podstatě stojí rozumné 4 tisíce korun. Fiat Panda by obdobný systém měl nabídnout příští rok. Podle statistik Euro NCAP nabízí takovou výbavu zatím jenom 21 procent prodávaných vozů.

Dá se předpokládat, že s tím, jak se podobná výbava stane běžnější, díky opravdu velkosériové výrobě ještě výrazněji zlevní a v podstatě by nemusela příliš promlouvat do konečné ceny automobilu.

Evropská komise ale věří, že povinnou instalací systémů varování a předcházení kolizí by se počet dopravních nehod mohl snížit až o 27 procent, a v důsledku toho by ročně mohlo být zachráněno 8 000 životů a ušetřeno přes 120 miliard korun. A ekonomické výhody plynoucí z menšího množství dopravních zácp by prý jenom v Německu mohly dosáhnout více než 2,5 miliardy korun ročně.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.