Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová povinná výbava: Evropská komise nařídí systémy krizového brzdění

  14:38aktualizováno  14:38
V Evropské unii už se na trh nedostane žádný vůz, který by nebyl vybaven stabilizačním systémem ESP. Evropská komise chce k této povinnosti přidat další systém, který má zabraňovat nehodám. Auta by brzy měla být povinně vybavena systémy krizového brzdění.

Systémy varování a předcházení kolizí budou brzy povinné. | foto: Fiat

Autonomními systémy nouzového brzdění mají být od listopadu 2013 vybaveny všechny nové užitkové vozy, jinak nebudou moci získat homologaci pro prodej v EU.

Komise také uvažuje o tom, že by podobnou povinnost zavedla i pro všechny osobní automobily, zřejmě s trochu pozdější platností. Ostatně, k tomuto kroku ji může nabádat i fakt, že od roku 2014 nebudou moci auta bez takového systému získat v crashtestech organizace Euro NCAP pětihvězdičkové hodnocení.

Právě od roku 2014 totiž Euro NCAP zavede jednotnou metodiku testování systémů krizového brzdění a varování před kolizí a podobně jako přítomnosti ESP bude i přítomnost takového systému v autě podmínkou pro zisk pěti hvězd.

Podle pravidel Euro NCAP i Evropské komise přitom může jít o prakticky libovolný radarový, laserový nebo kamerový systém, který bude schopen řidiče varovat před kolizí a připravit brzdy na krizové brzdění. Nemusí tedy jít o takový systém, který automaticky kolizi zabrání, a tedy bude vůz automaticky brzdit. Taková výbava bude ovšem sbírat plusové body.

A jak dokazují ceníky automobilek, zřejmě by mohla být i velmi běžná. Systémy autonomního brzdění, které nejen před kolizí varují, ale aktivně samy brzděním kolizím předcházejí nebo snižují jejich následky, totiž najdeme třeba i v příplatkovém ceníku malých vozů jako je Škoda Citigo.

Škoda za něj u citiga žádá v paketu s ESP 10 000 korun, samotné ESP si ale cení na 6 000 korun, City Safe Drive tedy v podstatě stojí rozumné 4 tisíce korun. Fiat Panda by obdobný systém měl nabídnout příští rok. Podle statistik Euro NCAP nabízí takovou výbavu zatím jenom 21 procent prodávaných vozů.

Dá se předpokládat, že s tím, jak se podobná výbava stane běžnější, díky opravdu velkosériové výrobě ještě výrazněji zlevní a v podstatě by nemusela příliš promlouvat do konečné ceny automobilu.

Evropská komise ale věří, že povinnou instalací systémů varování a předcházení kolizí by se počet dopravních nehod mohl snížit až o 27 procent, a v důsledku toho by ročně mohlo být zachráněno 8 000 životů a ušetřeno přes 120 miliard korun. A ekonomické výhody plynoucí z menšího množství dopravních zácp by prý jenom v Německu mohly dosáhnout více než 2,5 miliardy korun ročně.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz