Pozemská raketa Gumpert Apollo: maximálka 360 km/h

  • 70
Supersportovní auta schválená pro jízdu po silnicích mají nového konkurenta. Je jím německý Gumpert Apollo, který si před pár lety vysnil nyní už bývalý šéf sportovního oddělení Audi Roland Gumpert.

Dnes šedesátiletý automobilový manažer stál v 70. letech u zrodu prvních aut s pohonem všech kol Audi Quattro. Poté šéfoval oddělení Audi Sport, které pod jeho vedením získalo v soutěžích mistrovství světa 25 prvenství v jednotlivých dílech seriálu a čtyři tituly mistra světa.

Další životní etapu si Roland Gumpert naplánoval bez Audi. I když to nakonec neplatí úplně. Jeho apollo je sportovním autem stejně jako jsou vozy Audi, jen o něco extrémnějším.

Apollo používá techniku Audi a pracuje na něm i skupina lidí a firem spřízněných se značkou mající v logu čtyři kruhy.

O začátku sériové výroby Gumpert informoval loňského 4. listopadu. "První auto jsme prodali 21. prosince 2005, k 12. lednu jsme dodali pět vozů," říká Jan Fleckenstein z marketingového oddělení nové německé automobilky.

I když tímto slovem Gumpert být označován nechce. Pro svou malosériovou výrobu s velkým podílem ruční práce upřednostňuje výraz manufaktura.

Letos chce Gumpert s apollem oslovit 30 zákazníků, příští rok má za cíl prodej 60 vozů. Základní cena nového supersportu je stanovena v Německu na 198 000 eur. Sumu odpovídající šesti milionům korun může o dalších 137 tisíc eur (4 miliony Kč) vyzvednout příplatek za závodní provedení, kterému nechybí homologace pro běžný provoz.

Kromě technických vylepšení v čele se zvýšením výkonu motoru na 800 koní je v závodní ceně i helma s kombinézou.

Civilní verze má výkon 650 koní. Motor biturbo V8 pochází od Audi. Apollo je ryzím sportovním vozem se dvěma místy a motorem umístěným uprostřed. Do délky zabírá ke 4,2 metrům, do výšky má jen málo přes metr, hmotnost je 1100 kg.

Jako maximální rychlost německá manufaktura udává až 360 km/h. Z 0 na 100 km/h umí zrychlit během tří sekund, na 200 km/h mu stačí 8,9 s.

Při zemi drží zájemce o německou novinku ceník a hlavně pohled do příplatkových výbav. Zvýšení výkonu na 700 koní přijde v přepočtu na milion korun. Elektricky ovládaná okna stojí ke 150 tisícům, klimatizace dvojnásobek.

Apollo se však přes svou cenu určitě objeví nejen na silnicích, ale i na závodní dráze. „Zrovna zařizujeme, aby získalo závodní homologaci GT1,“ uvádí Jan Fleckenstein z firmy Gumpert. „Jeden švýcarský tým chce apollo ještě letos nasadit do série vytrvalostních závodů v Le Mans. A tým z Belgie jej hodlá využít v sérii Belcar. Tovární tým Apollo se v tomto roce asi ještě neobjeví,“ dodává Fleckenstein.

Britský Autocar Apollo označil za nejvíce vzrušující vůz, na něhož je možné připevnit registrační značky. Podle Autocaru jde v současnosti i o nejrychlejší automobil, který umí zvládat každodenní ježdění a pokud majitel chce, na závodní dráze ho vystřelí vpřed jako raketa.

Jiný magazín, německý Auto Bild, připomněl osud amerických vesmírných projektů, s nímž Gumpertův vůz sdílí jméno. Prvních deset raket Apollo trápily větší či menší nešvary. Apollo 11 ale nakonec vyneslo člověka na Měsíc.


Gumpert Apollo

Gumpert Apollo

Gumpert Apollo

Gumpert Apollo

Gumpert Apollo

Gumpert Apollo

Gumpert Apollo

Gumpert Apollo

Gumpert Apollo