Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor na kamiony se sněhovou čepicí

aktualizováno 
Kupa sněhu z nebe vás může překvapit na silnici znenadání, stačí potkat kamion se sněhovou či ledovou peřinou na střeše. "Týká se to především zimního období, ale nebezpečí hrozí i v obyčejném deštivém počasí," varuje bloger iDNES.cz Milan Soušek na základě vlastní zkušenosti. Masa sněhu umí auto zničit.

Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Často se stává, že voda nashromážděná na střeše zaplachtovaného kamionu se odstředivou silou vylije do strany. Nebo stačí, když se míjejí dva kamiony. Tlak nadzvedne plachtu a led letí za auto.

Voda v různých skupenstvích se také ráda uvolňuje třeba i při průjezdu kruhovými objezdy. Nahromaděná voda nebo menší kousky ledu či sněhu autu ublížit nemusí, ale minimálně to vyleká řidiče, což může mít tragické následky.

"Oplachtovaný kamion jel přede mnou nějakých 250 až 300 metrů, odhadem tak 70 km/h. Mírná pravotočivá zatáčka a v protisměru modrá Škoda Octavia. Těsně předtím, než se kamion s oktávkou minul, vidím podivný pohyb na střeše a jakási hmota padá dolů před a částečně přímo na tu modrou oktávku. Kamion frčí dál, oktávka podivně brzdí a nedrží stopu, ale na silnici se udržela," líčí Milan Soušek.

"Kolem oktávky, na přední kapotě, na střeše a dlouhý pruh za ní bylo odhadem nějakých 100 až 150 kilo ledové tříště, která se na střeše kamionu uvolnila a sjela ze střechy a z té výšky nějakých 4 metrů ´žuchla´ přesně do protipruhu. Střecha auta zdemolovaná, přední kapota zmuchlaná snad 10 centimetrů do motoru, přední sklo sice nevypadlo, ale bylo totálně zničené," popisuje na svém blogu. Čtete Pozor na kamiony v levotočivé zatáčce

Řidič musí kontrolovat náklad, i když není jeho

Řidič by měl kontrolovat svůj návěs, zvláště plachtový, zda na střeše není led či předměty, které by mohly ohrozit další účastníky silničního provozu. "Vyhne se tak možným problémům a ´průšvihům´ na silnici," říká řidička kamionu Marie Horneková.

"Jeden můj bývalý kolega řidič si jednou návěs nezkontroloval a vyrazil na cestu. V Německu v noci způsobil "úlomkem" ledu z plachty nehodu, kdy úplně zdemoloval osobní auto jedoucí za ním, aniž by o tom věděl. Po pár dnech mu přišlo na firmu vyrozumění od německé policie s tím, co se vlastně stalo a že mu dávají pokutu něco málo přes 100 eur, strhli mu asi body a škoda byla placena přes pojišťovnu té firmy a z pojištění odpovědnosti toho řidiče. Odsoudili ho samosoudem a ani neměl možnost se odvolat. Myslím, že takovýto postup je správný a když už ne jinak, tak by se řidiči takto měli alespoň poučit a být zodpovědní sami k sobě i okolí," doplňuje Horneková.

Souhlasí s ní i dopravní expert Stanislav Huml, podle kterého je odstraňování ledu, sněhu a vody ze střechy plně v odpovědnosti řidiče. "Řidič si musí zajistit náklad předtím než vyjede. A toto je taky náklad. Sice není jeho, nenaložil ho, ale veze ho."

"Obecná povinnost kontrolovat, zda na střeše kamionu nejsou nějaké předměty by se dala ze zákona vyvodit, ale explicitně to v něm řečeno není," říká Tomáš Beran, odborník na dopravní právo. Podle Leoše Tržila, ředitele dopravní policie se na kamiony se sněhovou čepicí policisté zaměřují a řeší to jako přestupek.

Bránit se nenadálým útokům masy sněhu či ledu dost dobře nejde. Jedinou možností je dodržování velkého odstupu od předjedoucího kamionu a při jejich míjení očekávat nejhorší. Když vidíte kamion se sněhovou čepicí před zatáčkou, raději počkejte, až jí projede.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.