Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor na malé nehody v Německu

  13:45aktualizováno  13:45
Na parkovišti v Německu nějakému vozu odřela blatník. Přestože za stěračem nechala kontakt a vše s majitelem vyřešila, dohra pro ni byla nepříjemná. "Pojišťovna to majiteli vozu zaplatila, ale já jsem dostala pokutu 300 eur," říká pětačtyřicetiletá Kamila B. ze severních Čech. Doplatila na neznalost německých zákonů.
Německá policie. Ilustrační foto

Německá policie. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Podobných případů přibývá, stále víc řidičů zjišťuje, jak snadné je dostat se v Německu do potíží. Předpisy na obou stranách jsou velmi rozdílné a jejich neznalost může stát dost peněz.

"Zatímco v Česku se policii hlásí jen některé dopravní nehody, kdy škoda přesáhla 50 tisíc korun, došlo k úmrtí či zranění, byla způsobena škoda třetí osobě, v Německu je nutné nahlásit policii úplně každou nehodu. Tedy i když poničíte někomu zrcátko či škrábnete auto na parkovišti,“ varuje řidiče severočeská policejní mluvčí Jarmila Hrubešová.

Řada řidičů tak ani netuší, že v Německu dostali pokutu. Může se totiž stát, že obyčejný dopis s tím, že případ řeší německá justice, se jim do rukou nedostane, někde se třeba cestou ztratí. O to větší pak řidiče v Sasku čeká překvapení.

"Může být zastaven při běžné kontrole a při ní se zjistí, že dostal pokutu. Pak ji tamní policisté budou vymáhat. Může se také stát, pokud od nehody uběhla delší doba, že řidič mohl být mezitím i odsouzen,“ popsala Hrubešová.

Stíhání a pokuta nemine ani ty řidiče, kteří poškozenému za stěračem nechají na sebe kontakt. "I v tomto případě to nic nemění na tom, že podle zákona to je ujetí od nehody, a to i v případě, že škoda byla uhrazena," říká Jana Čudová, vedoucí oddělení zahraničních styků české policie.

Právě na ni a její kolegy se obracejí jak němečtí policisté, kteří viníky nehod v Čechách hledají, tak Češi v potížích. Těch navíc neustále přibývá. Právě zde také pomohli řidičce, která bourala na parkovišti, sepsat odvolání.

"To, že na sebe nechala kontakt, bylo považováno za polehčující okolnost, pokuta mohla být vyšší," popsala Čudová.

Lhůty na odvolání jsou ovšem velice krátké. "Ten termín je zhruba 15 dní, jde to hodně rychle," upozornila Čudová.

Hodně přísný je v Německu i zákon o nedovoleném ozbrojování a podle odborníků by lidé měli dávat dobrý pozor na to, co v autě za hranice vlastně vozí. Ostatně o velmi přísných kontrolách média informují pravidelně.

"Před cestou by si všichni raději měli pozorně auto prohlédnout, protože často ani netuší, co všechno vezou. Kromě zapomenutých nožů třeba rybáři vozí různé obušky na zabíjení ryb a podobně. Ve voze nesmí být nic, co by mohlo připomínat zbraň," radí Paula Tischerová, která pracuje v Evropské poradně pro trestané.

Německý zákon nedovoluje nože se střenkou delší než 8 a půl centimetru. Kromě toho se za zbraň považují i vystřelovací nože, motýlek nebo boxer.

Na kontrolu v Německu nerad vzpomíná i Marek Volný. "Z toho, co jsem zažil naposledy, jsem byl hodně naštvaný. Zpočátku to vypadalo jako normální silniční kontrola. Pak jsem musel dát ruce na střechu auta a dva mladíci mě začali šacovat a třetí stál opodál," popisuje kontrolu v Bautzenu Volný.

Pak začala třičtvrtěhodinová důkladná prohlídka vozu. "Všechno bylo v pořádku, papíry, technický stav, ale oni už od začátku vypadali, že prostě něco najít musí. Nakonec někde v kastlíku našli zapomenutý nůž a konečně se tvářili vítězoslavně. Pak ho přeměřovali ve svém autě a nakonec jsme museli čekat skoro dvě hodiny, než přijedou jiní policisté, protože tihle se mnou nemohli sepsat protokol," líčí teď už s nadhledem.

Nůž byl podle německého zákona o tři centimetry delší, než je povoleno, a Volný za tento přestupek dostal pokutu 150 eur.

Kam volat

Jakmile v Německu způsobíte nehodu (ať jde třeba jen o škrábnutí), raději ihned ve vlastním zájmu volejte policii, telefonní číslo je:  0049 3529 561 734 nebo 0049 1752 100 799.

Autoři:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.