Pozor na pokuty, další německá města zavádějí ekologické zóny

aktualizováno 
Už čtyři desítky německým měst rozestavěly před vjezdem do svých centrálních částí novou značku "Umwelt ZONE", pod ní je dodatková tabulka s barevnými kroužky. Pro řidiče to znamená, že za ni nemohou vjet bez speciální nálepky se zobrazenou barvou. Jinak jim hrozí pokuta od 40 eur.

Emisní zóny v německých městech | foto: Climate Company

Například v Mnichově lze bez nálepky na čelním skle jezdit jen po vnitřním městském okruhu označeném jako "Mittlerer Ring". Kdo chce z tohoto vnitřního obchvatu sjet blíže středu města, musí mít na skle příslušnou plaketu. Ani cizinci výjimku nemají.

"Kdo tam vjede bez zelené plakety, dostane pokutu 60 EUR. Stalo se mi to v pondělí," varuje čtenář MF DNES. "Stáhli do Mnichova policisty z celého Bavorska a pořádají hon na auta bez Umwelt-plakety," dodává.

Emisní zóny v německých městech

Regulace jemného polétavého prachu rozdělují auta do čtyř skupin. Čím méně emisí a tím méně prachu, tím lepší plaketa.

Nejstarší vozy s benzinovým motorem bez řízeného katalyzátoru a auta na naftu plnící jen normu Euro 1 nemají nárok na žádnou nálepku. Čtyřicet německých měst už je vůbec do svých center nepouští.

Majitelé novějších vozů dostávají na požádání nálepku červené, žluté nebo zelené barvy. Vydávají se na základě údajů o emisích v technickém průkazu.

Známky pro vjezd do emisních zón v německých městech

Všechna benzinová auta plnící alespoň normu Euro 2 dostávají nejlepší zelenou známku, u dieselů rozhoduje množství vypouštěných škodlivin. Na zelenou plaketu dosáhnou zpravidla auta nanejvýš čtyři roky stará.

V první etapě zavádění zón zatím většina měst toleruje vjezd autům se všemi třemi barvami nálepek. Postupně však budou radnice přísnější a začnou zakazovat vjezd autům s červenou vinětou, později žlutou a nakonec zůstane průjezd středem města jen pro vozy plnící nároky na zelenou.

Berlín nebo Hannover mají v plánu pouštět do center jen zeleně označená auta už od příštího roku.

Nálepku přiděluji v Německu na počkání a po zaplacení pěti eur (asi 140 korun) například stanice technické kontroly Dekra nebo TÜV. V Česku začínají plakety vydávat také pracoviště STK za 300 korun, na základě velkého technického průkazu. Seznam českých STK, které prodávají Ekologické plakety ZDE

Ekologické zóny v Německu

Město platí od chystá se
Berlin 1.1.2008 pro sk. 1 1.1.2010 pro sk. 3
Dortmund 1.10.2008 pro sk. 2
Hannover 1.1.2008 pro sk. 1 a 1.1.2009 pro sk. 2 1.1.2010 pro sk. 3
Köln 1.1.2008 pro sk. 1 1.1.2010 pro sk. 3
Ilsfeld 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Leonberg 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Ludwigsburg 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Mannheim 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Reutlingen 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Schwäbisch G. 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Stuttgart 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Tübingen 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Pleidelsheim 1.7.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Bochum 1.10.2008 pro sk. 1
Bottrop 1.10.2008 pro sk. 1
Duisburg 1.10.2008 pro sk. 1
Essen 1.10.2008 pro sk. 1
Frankfurt a.M. 1.10.2008 pro sk. 1 1.1.2010 pro sk. 2 a 1.1.2012 pro sk. 3
Gelsenkirchen 1.10.2008 pro sk. 1
Herne 1.10.2008 pro sk. 1
Mühlheim a.d.R. 1.10.2008 pro sk. 1
München 1.10.2008 pro sk. 1 a 1.1.2009 pro sk. 2
Oberhausen, 1.10.2008 pro sk. 1 1.1.2010 pro sk. 2
Recklinghausen 1.10.2008 pro sk. 1 1.1.2010 pro sk. 2
Augsburg 1.1.2009 pro sk. 1 01.01.2011/12 pro sk. 2/3
Bremen 1.1.2009 pro sk. 1 01.01.2011/12 pro sk. 2/3
Heilbronn 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Herrenberg 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Karlsruhe 1.1.2009 pro sk. 1
Mühlacker 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Neu-Ulm 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Pforzheim 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Ulm 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Düsseldorf 15.2.2009 pro sk. 1 a 1.1.2012 pro sk. 2
Wuppertal 15.2.2009 pro sk. 1 a 1.1.2012 pro sk. 2
Freiburg i.Br. 1.1.2010 pro sk. 1 a 1.1.2012 pro sk. 2
Heidelberg 1.1.2010 pro sk. 1 a 1.1.2012 pro sk. 2
Regensburg 1.9.2008 pro sk. 1

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Najdete na iDNES.cz