Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor na prsty, okna auta je skřípnou

aktualizováno 
Stále je ještě hodně aut, jejichž elektrický pohon oken může být pro prsty, ruce, krk nebo hlavu především malých pasažérů nebezpečím.

Test elektrického stahování oken | foto: ADAC

Podle údajů německého autoklubu ADAC nemělo každé páté auto z 500 otestovaných ochranu proti přiskřípnutí na všech svých oknech.

Absence této bezpečnostní pojistky znamená nebezpečí hlavně pro děti. Rády se chytají otevřených oken nebo vystrkují hlavu z posuvné střechy.

Test elektrického stahování oken

Když v tomto okamžiku dojde k nešťastnému zmáčknutí ovladače, problém je na spadnutí. ADAC uvádí, že sklo šinoucí se s pomocí elektromotorku představuje sílu okolo 30 kilogramů.

Vedle přesného měření provedli technici i test s okurkou a rajčetem. Oba kusy zeleniny okno bez pojistky lehce rozřízlo.

Autoklub zjistil, že systém, který při doteku s předmětem automaticky posun zbrzdí, chybí nejčastěji u zadních oken. V blízkosti dětí.

Test elektrického stahování oken

Mezi auty, kterým ochrana přiskřípnutí prstů chybí u předních i zadních oken, jmenuje ADAC vozy Daihatsu Terios, Ford Ranger nebo Hyundai Tucson.

O něco lepší situace panuje u posuvných střešních oken. Většina z nich je zabezpečena inteligentním mechanismem. Ale stále existují výjimky jako Honda Jazz, Chrysler PT Cruiser nebo Kia Magentis. Jejich posádce hrozí nepříjemné přiskřípnutí prstů a v nejhorším případě hlavy.

Autoklub radí, jakým způsobem zjistit, zda je auto bezpečnostní pojistkou vybaveno, nebo ne. Ke kontrole poslouží třeba tenisový míček. Pokud okno ochranu proti přiskřípnutí má, jakmile narazí do vloženého míčku, sjede o něco dolů. V autech bez tohoto "inteligentního" posuvu nedoporučuje autoklub nechávat děti bez dozoru.  

Test elektrického stahování oken

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.