Podle údajů německého autoklubu ADAC nemělo každé páté auto z 500 otestovaných ochranu proti přiskřípnutí na všech svých oknech.
Absence této bezpečnostní pojistky znamená nebezpečí hlavně pro děti. Rády se chytají otevřených oken nebo vystrkují hlavu z posuvné střechy.
Když v tomto okamžiku dojde k nešťastnému zmáčknutí ovladače, problém je na spadnutí. ADAC uvádí, že sklo šinoucí se s pomocí elektromotorku představuje sílu okolo 30 kilogramů.
Vedle přesného měření provedli technici i test s okurkou a rajčetem. Oba kusy zeleniny okno bez pojistky lehce rozřízlo.
Autoklub zjistil, že systém, který při doteku s předmětem automaticky posun zbrzdí, chybí nejčastěji u zadních oken. V blízkosti dětí.
Mezi auty, kterým ochrana přiskřípnutí prstů chybí u předních i zadních oken, jmenuje ADAC vozy Daihatsu Terios, Ford Ranger nebo Hyundai Tucson.
O něco lepší situace panuje u posuvných střešních oken. Většina z nich je zabezpečena inteligentním mechanismem. Ale stále existují výjimky jako Honda Jazz, Chrysler PT Cruiser nebo Kia Magentis. Jejich posádce hrozí nepříjemné přiskřípnutí prstů a v nejhorším případě hlavy.
Autoklub radí, jakým způsobem zjistit, zda je auto bezpečnostní pojistkou vybaveno, nebo ne. Ke kontrole poslouží třeba tenisový míček. Pokud okno ochranu proti přiskřípnutí má, jakmile narazí do vloženého míčku, sjede o něco dolů. V autech bez tohoto "inteligentního" posuvu nedoporučuje autoklub nechávat děti bez dozoru.