Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor, na silnici překážka

aktualizováno 
Zpomalovací pruhy zvané retardéry zvyšují podle odborníků bezpečnost v ulicích až o třicet procent. Nelze však spoléhat jen na ně. "Myslet si, že se situace vyřeší jen jimi, je mylné," říká Jindřich Frič z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Zpomalovací pruhy, které se táhnou přes celou vozovku - Většina řidičů je nesnáší. kromě zhoupnutí si stěžují, že jim retardéry ničí auto | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Pomalejší jízda
Retardérů je řada druhů. Od klasických rovných pásů až po typy složené z kulatých "talířů". Rovněž materiál je různý, od kovu přes beton až po plast. Na vozovku se skládají po částech a uchycují se šrouby do asfaltu či dlažby. Umístění retardérů není povoleno na vozovkách první třídy, pouze nižších. Kde budou, rozhodují obce a města ve spolupráci s dopravní policií. Někde místa vybírají speciální dopravní komise měst. Často reagují na žádosti obyvatel. Podle expertů na dopravu zvyšují retardéry bezpečnost provozu až o 30 procent. Dokazují to ukazatelé nehodovosti v daných lokalitách.

Odpovídá Jindřich Frič z brněnského Centra dopravního výzkumu

Některá města retardéry chtějí, jiná ne. Kdo má pravdu?
Mezi klady rozhodně patří, že se sníží rychlost dopravního proudu, mezi nevýhody zase to, že se v místě zvýší hlučnost a možná i trochu prašnost. Jde ale o konkrétní provedení retardérů. Ty, jaké se používaly dříve, byly absolutně nevhodné.

Jak má správný retardér vlastně fungovat?
Používá se hlavně v obytných zónách a na zklidněné komunikace. V podstatě slouží k tomu, aby komunikace nebyla jednotvárná, aby na ní nebyly dlouhé přímé úseky, což vede řidiče ke zvýšení rychlosti. Bohužel se tak děje často na komunikacích, kde se ve velké míře pohybují i děti.

Jaký typ zpomalovačů je tedy nejvhodnější?
K retardérům jsme vytvořili jakési technické návody, jak a kde je vhodné je použít. Je to více jak šedesátistránková publikace. Obecně lze říci, že rozdíly jsou v použitém materiálu a samozřejmě v provedení. Musejí odpovídat komunikaci podle její funkce. Záleží také na rychlostních limitech, jaké v místě platí, i na skladbě dopravy. Těch faktorů je celá řada.

Jak moc vadí třeba při zimní údržbě?
Upozorňuje na ně značka, takže když zapadají vyšší vrstvou sněhu, měl by o nich řidič vědět. Ale může se stát, že na ně najede radlicí. Je ale třeba si uvědomit prvotní důvod, proč se retardéry na vozovku dávají. Takže se údržba musí přizpůsobit účelu komunikace a ne že podle údržby budeme navrhovat vozovky.

Jaké další prvky slouží pro zpomalení vozidel?
Jde o celý komplex opatření, které ovlivňují chování řidičů motorových vozidel. Vše je zacíleno v prvé řadě na bezpečnost. Jsou to vysazené chodníkové plochy, zvýšené plochy křižovatek, parkovací zálivy, prvky zeleně. Vše pak musí být ze stavebního a urbanistického hlediska sladěné. A hlavně tedy, aby se řidič choval takovým způsobem, jakým se v té oblasti chovat má.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.