Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Pozor na zimní pneumatiky dovezené z Číny. Podle testu je to šmejd

  • 197
Čínské pneumatiky mohou být nebezpečné, zjistil test zimních pneumatik, který uspořádaly německé, švýcarské a rakouské autokluby. Z 28 testovaných obstálo šest pneumatik na výbornou. Všechny pneumatiky v testu seženete i na českém trhu, včetně tři propadáků, které prodejci přivezli z Číny.

Srovnávací test autoklubů zkoušel jako každý rok pneumatiky ve dvou rozměrech. Menších patnáctipalcových rozměru 185/65 R15 T bylo třináct, k nim přidali testovací komisaři ještě dvě sady celoročních plášťů. Pneumatiky tohoto nebo velmi blízkého rozměru shánějí majitelé menších aut, jako je třeba Škoda Fabia. Dalších třináct pneumatik kupují třeba majitelé Volkswagenů Passat nebo superbů, mají rozměr 225/45 R17 H.

Autokluby, které test prováděly, připomínají, že pokud pneumatika v jejich testu obstála, při zkouškách jiných rozměrů by se výsledek neměl výrazně lišit. Tedy pokud na svém autě nemáte přímo testovaný rozměr, určitě neuděláte chybu, pokud si koupíte pláště, které v testu zvítězily. Budou stejně kvalitní.

Čínské gumy jsou nebezpečné na mokru

Friedrich Eppel z rakouského autoklubu ÖAMTC výsledky shrnul: "Celkem šest sad pneumatik je možné velmi doporučit, dalších 16 plášťů dostalo hodnocení ´doporučeníhodné´. Tři pláště si z testu odnesly označení doporučené s výhradami a poslední tři nedoporučujeme."

Propadla trojice pneumatik z Číny. "Označili jsme je jako nebezpečné kvůli jejich vlastnostem na mokré vozovce," vysvětluje Eppel. Pláště, které označují výsledky testu jako doporučeníhodné, nemají vyložené slabiny, ale v žádné z disciplín neexcelují.

Ilustrační snímek

Malá kola

Mezi patnáctipalcovými pneumatikami (185/65 R15 T) je nejlepší vybírat mezi plášti Dunlop SP Winter Sport 3D MO, Goodyear UltraGrip 7+ a Esa-Tecar Super Grip 7. Stupínek pod vrcholem skončily Continentaly ContiWinterContact TS830 za horší chování na suché zimní silnici, skvěle si naopak vedly na sněhu, v této disciplíně byly nejlepší v celém letošním testu.

Pneumatiky v testu často nefungovaly na mokré silnici. "Zimní pneumatika musí držet nejen na sněhu a na ledu. Nedostatky na mokré silnici mají za následek delší brzdou dráhu," varuje Friedrich Eppel.

Šetřit na pneumatikách a kupovat celoroční pláště se podle testu moc nevyplatí. Určitě jsou ale lepší volbou než čínské pláště Star Performer Winter, které mezi patnáctipalcovými gumami propadly na celé čáře. "Celoroční pneumatiky jsou jen kompromisem," říká Eppel. "Jako letní pneumatiky by obstály hůře," dodává.

kompletní výsledky

Test zimních pneumatik - detailní hodnocení ZDE

Poznámka: Čím nižší známka v hodnocení, tím lepší. Nejlepší možná je známka 0,5 (velmi dobrá), nejhorší je 5,5 (nedostatečná).

Velká kola

Mezi většími pneumatikami (225/45 R17 H) se na vrcholu usadila trojice Michelin Alpin A4, Continental ContiWinterContact TS830P a Dunlop SP Winter Sport 3D.

Autokluby naopak radí vyhnout se obloukem pneumatikám Interstate Winter IWT-2 a Westlake SW 601 Snowmaster, obě pneumatiky jsou za cenu od tisícovky k sehnání i v Česku (patnáctipalcový průměr). V tomto případě ale šetření rozhodně není na místě.

Michelin Alpin A4, které jsou mezi nejlepšími, stojí přibližně dvojnásobek. Celé auto s patnáctipalcovými pneumatikami se dá na zimu bezpečně obout do deseti tisíc. Pokud máte větší auto a na něm široké sedmnáctipalcové pneumatiky, připravte si na obutí celého auta kolem 15-16 tisíc.

Před koupí pneumatik zkontrolujte ve velkém technickém průkazu, které rozměry pneumatik jsou pro vaše auto povolené. Pokud máte na výběr z více rozměrů, platí jednoduchá pravidla: širší pneumatiky jsou výhodnější při jízdě na tvrdém sněhu, po suché silnici a často také na mokru. Naopak užší kola přinášejí výhody na čerstvě napadaném sněhu a na silnici pokryté břečkou.