Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor, zachránce Jaguaru přijíždí. Nabroušené XF oficiálně

aktualizováno 
Výlety ospalou krajinou s dýmkou mezi zuby a ohařem u levé holínky už nebudou jako dřív. Klasického jaguara v garáži s dřevěným volantem a british green lakováním nahrazuje kousek ze stejného chovu, ale s úplně jiným pojetím - karoserii sluší nejvíc stříbrná, ušlechtilé dřevo nahradila chladná ocel. Dlouho očekávaný nový Jaguar XF už je tady.

Jaguar XF | foto: Jaguar

XF je model, který nahrazuje klasicky střižený s-type, vedení automobilky a celého Fordu do něj vkládá velké - ale spíše poslední - naděje na oživení prodejů. Paradoxně přichází nový model ve chvíli, kdy se stále hlasitěji mluví o tom, že Ford britskou značku prodá. První ve frontě na Jaguar je prý nyní indická TATA.

Jaguar patří do šatníku každého správného britského sportsmana, nic stylovějšího na cesty do pánského klubu snad ani koupit nelze. Ale bohužel pravých lordů není tolik, aby uživili celou automobilku, a tak musí vyjít vstříc i nearistokratickým zákazníkům.

S malým, lacině působícím x-typem na přání i ve verzi kombi a turbodieselem pod kapotou (v Česku i s mřížkou umožňující odpočet DPH) to ale nevyšlo... XFko bude ale úplně jiná "liga".

Nový jaguar zhmotňuje dynamiku a sílu, i když jen parkuje na fotkách, je rychlý a nesmlouvavě agresivní - stejně jako jeho příbuzný ze zvířecí říše.

Střídmá elegance a rafinovanost je pryč. Proti mnohem úspěšnější německé konkurenci se nejlépe hodí vyrazit s něčím, z čeho adrenalin přímo odkapává, řekli si designéři Jaguaru.

Rychlé linky ale obtékají vcelku velké tělo, o čemž svědčí i rozvor 2909 milimetrů. Kromě pěti cestujících se do kufru 4,96 metru dlouhého auta uloží 540 litrů věcí, sklopená opěradla zadních sedadel znamenají dalších 420 litrů navíc.

Na stěhování věcí na stavbu to ale stále nebude. Zaprvé by vás lordi utloukli svými golfovými holemi a zadruhé - stále je "XFko" klasický sedan.

Do šířky narostl na 188 centimetrů, vysoký je metr čtyřicet šest. Vzduchem sviští s aerodynamickým odporem Cx=0,29, který je lepší, než měl legendární supersportovní Jaguar XJ220.

Na rozdíl od největší kočky z Coventry XJ (test zde) není z hliníku, ale z oceli. Nebude tedy žádné pírko - s šestiválcem pod kapotou bude vážit 1679 kilo, dva válce pod kapotu navíc znamenají hmotnost 1842 kilogramů.

Všechny verze budou k mání se sekvenční převodovkou ovládanou z volantu, kterou známe z kupé XK. Pro XF má ale řadit ještě rychleji a měkčeji. Na výběr bude z různých modů nastavení převodovky, budou se přizpůsobovat jízdnímu stylu řidiče a budou sledovat, co dělá noha řidiče na plynu, stabilizační systém a všechny ostatní systémy zasahující do chování vozu.

Drobností, které dodají pocit výlučnosti jaguaristy 21. století, je uvnitř technicistního interiéru plno. Volič automatu -  klasický J-gate - už se přežil a zmenšil se do otočného ovladače, který se vysune ze skrýše na středovém panelu po nastartování. Stejné číslo předvedou výdechy klimatizace. Zmáčknete startovací knoflík, pulzující společně s lidským srdcem červeným světlem, mnohaválec před vámi se oživí a výdechy ventilace se otočí z klidové do pohotovostní polohy.

Vše, co bylo možné, je ovládáno dotykem, navigace, audiosoustava. Některá tlačítka reagují ještě dřív, než se jich dotknete. Chybět nebude parkovací kamera, adaptivní tempomat a hlavně speciální konstrukce kapoty, která se při střetu s chodcem lehce zvedne a změkčí tak jeho dopad na vozidlo.

Jaguar slibuje maximální tuhost karoserie a skvělé jízdní vlastnosti. Stačí se jen rozhodnout, jak silné budou zadní běhy jaguara - jiný než pohon zadních kol velkým kočkám nesvědčí, x-type by mohl vyprávět...

Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XF



Skotští lordi zvolí šestiválcový turbodiesel 2,7 litru s výkonem 210 koní a maximálkou 230 km/h (0-100 km/h za 8,2 sekundy).

Starší a vyzávodění třílitrový benzinový šestiválec 241 koní, s maximem na 238 kilometrech v hodině a zrychlením z nuly na stovku za 8,3 sekund.

Ti opravdu rychlí sáhnou po třísetkoňovém osmiválci 4,2 litru. Z nuly na stovce je za 6,5 sekundy, maximálně jede 250 (elektronicky omezených).

Závodníci tělem i duší ale sáhnou po verzi, které Jaguárovi inženýři na zmíněný 4,2litr namontovali kompresor. Maximální rychlost je pak opět elektronicky omezena na 250 kilometrů v hodině, ale jaguar s přeplňovaným srdcem se pak rozběhne na stovku za 5,1 sekundy.

K vidění bude v polovině září ve Frankfurtu nad Mohanem na autosalonu IAA. První kousky dostanou zákazníci v březnu 2008. Ceny by měly startovat něco málo nad 50 tisíci eur (V6), kolem 70 tisíc bude stát obyčejný osmiválec, o deset víc přeplňovaný.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.