Jaguar XF | foto: Jaguar

Pozor, zachránce Jaguaru přijíždí. Nabroušené XF oficiálně

  • 55
Výlety ospalou krajinou s dýmkou mezi zuby a ohařem u levé holínky už nebudou jako dřív. Klasického jaguara v garáži s dřevěným volantem a british green lakováním nahrazuje kousek ze stejného chovu, ale s úplně jiným pojetím - karoserii sluší nejvíc stříbrná, ušlechtilé dřevo nahradila chladná ocel. Dlouho očekávaný nový Jaguar XF už je tady.

XF je model, který nahrazuje klasicky střižený s-type, vedení automobilky a celého Fordu do něj vkládá velké - ale spíše poslední - naděje na oživení prodejů. Paradoxně přichází nový model ve chvíli, kdy se stále hlasitěji mluví o tom, že Ford britskou značku prodá. První ve frontě na Jaguar je prý nyní indická TATA.

Jaguar patří do šatníku každého správného britského sportsmana, nic stylovějšího na cesty do pánského klubu snad ani koupit nelze. Ale bohužel pravých lordů není tolik, aby uživili celou automobilku, a tak musí vyjít vstříc i nearistokratickým zákazníkům.

S malým, lacině působícím x-typem na přání i ve verzi kombi a turbodieselem pod kapotou (v Česku i s mřížkou umožňující odpočet DPH) to ale nevyšlo... XFko bude ale úplně jiná "liga".

Nový jaguar zhmotňuje dynamiku a sílu, i když jen parkuje na fotkách, je rychlý a nesmlouvavě agresivní - stejně jako jeho příbuzný ze zvířecí říše.

Střídmá elegance a rafinovanost je pryč. Proti mnohem úspěšnější německé konkurenci se nejlépe hodí vyrazit s něčím, z čeho adrenalin přímo odkapává, řekli si designéři Jaguaru.

Rychlé linky ale obtékají vcelku velké tělo, o čemž svědčí i rozvor 2909 milimetrů. Kromě pěti cestujících se do kufru 4,96 metru dlouhého auta uloží 540 litrů věcí, sklopená opěradla zadních sedadel znamenají dalších 420 litrů navíc.

Na stěhování věcí na stavbu to ale stále nebude. Zaprvé by vás lordi utloukli svými golfovými holemi a zadruhé - stále je "XFko" klasický sedan.

Do šířky narostl na 188 centimetrů, vysoký je metr čtyřicet šest. Vzduchem sviští s aerodynamickým odporem Cx=0,29, který je lepší, než měl legendární supersportovní Jaguar XJ220.

Na rozdíl od největší kočky z Coventry XJ (test zde) není z hliníku, ale z oceli. Nebude tedy žádné pírko - s šestiválcem pod kapotou bude vážit 1679 kilo, dva válce pod kapotu navíc znamenají hmotnost 1842 kilogramů.

Všechny verze budou k mání se sekvenční převodovkou ovládanou z volantu, kterou známe z kupé XK. Pro XF má ale řadit ještě rychleji a měkčeji. Na výběr bude z různých modů nastavení převodovky, budou se přizpůsobovat jízdnímu stylu řidiče a budou sledovat, co dělá noha řidiče na plynu, stabilizační systém a všechny ostatní systémy zasahující do chování vozu.

Drobností, které dodají pocit výlučnosti jaguaristy 21. století, je uvnitř technicistního interiéru plno. Volič automatu -  klasický J-gate - už se přežil a zmenšil se do otočného ovladače, který se vysune ze skrýše na středovém panelu po nastartování. Stejné číslo předvedou výdechy klimatizace. Zmáčknete startovací knoflík, pulzující společně s lidským srdcem červeným světlem, mnohaválec před vámi se oživí a výdechy ventilace se otočí z klidové do pohotovostní polohy.

Vše, co bylo možné, je ovládáno dotykem, navigace, audiosoustava. Některá tlačítka reagují ještě dřív, než se jich dotknete. Chybět nebude parkovací kamera, adaptivní tempomat a hlavně speciální konstrukce kapoty, která se při střetu s chodcem lehce zvedne a změkčí tak jeho dopad na vozidlo.

Jaguar slibuje maximální tuhost karoserie a skvělé jízdní vlastnosti. Stačí se jen rozhodnout, jak silné budou zadní běhy jaguara - jiný než pohon zadních kol velkým kočkám nesvědčí, x-type by mohl vyprávět...

Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XF



Skotští lordi zvolí šestiválcový turbodiesel 2,7 litru s výkonem 210 koní a maximálkou 230 km/h (0-100 km/h za 8,2 sekundy).

Starší a vyzávodění třílitrový benzinový šestiválec 241 koní, s maximem na 238 kilometrech v hodině a zrychlením z nuly na stovku za 8,3 sekund.

Ti opravdu rychlí sáhnou po třísetkoňovém osmiválci 4,2 litru. Z nuly na stovce je za 6,5 sekundy, maximálně jede 250 (elektronicky omezených).

Závodníci tělem i duší ale sáhnou po verzi, které Jaguárovi inženýři na zmíněný 4,2litr namontovali kompresor. Maximální rychlost je pak opět elektronicky omezena na 250 kilometrů v hodině, ale jaguar s přeplňovaným srdcem se pak rozběhne na stovku za 5,1 sekundy.

K vidění bude v polovině září ve Frankfurtu nad Mohanem na autosalonu IAA. První kousky dostanou zákazníci v březnu 2008. Ceny by měly startovat něco málo nad 50 tisíci eur (V6), kolem 70 tisíc bude stát obyčejný osmiválec, o deset víc přeplňovaný.