Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nepozornost za volantem: místo řízení se přezouváme a fintíme

aktualizováno 
Řízení vyžaduje maximální soustředění. Už tak je v autě rádio, spolujezdci a další rozptylovače. Nepozornost za volantem způsobuje každou desátou nehodu, uvádí Allianz pojišťovna na základě mezinárodního výzkumu. Mezi nejčastějšími činnostmi, které odvádějí pozornost, odhalili třeba i uvazování kravaty nebo přezouvání.

Mezi tradiční odvaděč pozornosti řidiče patří mobilní telefon. | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Nejnovější mezinárodní studie Allianz centra pro technologie odhalila, že mnozí řidiči se za volantem kromě jízdy věnují více činnostem, které do auta nepatří, jako je například převlékání či dokonce holení," uvádí Václav Bálek, tiskový mluvčí české pobočky pojišťovny.

Rozptylovače

Co také odvádí pozornost řidiče

  • nasazování si šperků a hodinek
  • kontrola oblečení
  • vylepšování účesu
  • kontrolování čistoty zubů nebo pleti
  • péče o nehty
  • výměna brýlí
  • užívání léků
  • uvazování kravaty
  • přezouvání bot

Až 27 procent řidičů ve výzkumu věnovaném nepozornosti při řízení přiznalo, že se během řízení věnuje činnostem, které odvádějí jejich pozornost. "Neuvěřitelné je i to, že každý pátý řidič se během jízdy svléká či převléká," zdůrazňuje Bálek.

Nevěnování dostatečné pozornosti řízení se podle výzkumníků mnohem častěji stává příčinou dopravní nehody, než se dříve předpokládalo. "Nepozornost řidičů je významným faktorem při vzniku přibližně každé desáté nehody," říká Christoph Lauterwasser, generální ředitel mnichovského Allianz centra pro technologie.

Mezi nejčastější příklady toho, co řidiči dělají při řízení a neměli by, patří například úprava zevnějšku nebo nasazování si hodinek, šperků či jiných doplňků.

"Úprava make-upu nebo u mužů dokonce holení je dobrým příkladem takové aktivity. Jak ukázala studie, během této činnosti ztrácí šofér minimálně 40 procent pozornosti, kterou by měl věnovat řízení vozidla," uvádí Jörg Kubitzki, specialista na dopravní nehody. Studie také ukázala, že těmto a podobným činnostem spojenými s úpravami zevnějšku se věnuje až sedm procent všech řidičů.

S příchodem léta se zvyšuje i procento řidičů, kteří se během jízdy převlékají nebo svlékají. Ve studii se k takové činnosti přiznal až každý pátý řidič. "Během letních dnů chvíli trvá, než rozpálené auto klimatizace vychladí, a tak se často stává, že řidiči odkládají přebytečné vrstvy oblečení během jízdy," říká Kubitzki. "Během této chvíle nejen že nevěnují pozornost okolí, ale ani nedrží správně volant. A to je snadno může stát i život.“ 

"Mnohé z těchto činností se při řízení motorového vozidla nepovažují za riskantní a řidič často ani nepostřehne, že se jimi zabývá. Dějí se jakoby mimochodem. A to je přesně ten důvod, proč jsou tak nebezpečné," vysvětluje Kubitzki.

Varuje také před podceňováním nebezpečí, které představuje například pozorování ostatních řidičů ve zpětném zrcátku či kontrola vlastního make-upu. Specialisté na výzkum dopravních nehod vypočítali, že takové činnosti mohou trvat i několik sekund, které mohou být a často také jsou osudné.

Dalšími typickými odvaděči pozornosti od řízení jsou už tradičně cigarety a mobily. Podle studie Italské společnosti pro zjišťování negativních vlivů tabáku je k zapálení cigarety třeba v průměru pět vteřin, zatímco k přijetí hovoru na mobilním telefonu stačí vteřiny dvě.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.