Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozorný kupec se může bránit podvodníkům

aktualizováno 
- Podvody a nepoctivé úpravy poznamenávají podle názoru odborníků v průměru každou druhou ojetinu nabízenou na prodej, ovšem proti nepravostem se může poučený kupec více či méně úspěšně bránit. Na některé z častých problémů upozorňujeme s využitím informací šéfa nákupu autobazaru AAA Auto Praha Tomáše Pánka, Petra Svobody, který v Plzni vede Bosch diesel servis a obchoduje s novými i staršími auty,a Rudolfa Mudry,spolumajitele tradičního bazaru Mudra Hošek v Karlových Varech.
Leasingové podvody: Auta na prodej nabízejí podvodníci, kteří je získají u některé z leasingových společností a zneužívají přitom okolnosti, že policie nezapisuje do technického průkazu majitele, nýbrž jen držitele. Splátky po prodeji auta přestanou platit a kupec - byť podvod netušil - vůz pochopitelně vrací leasingové společnosti. Prevencí proti tomu je důkladné zjištění minulosti a prověrka vlastnických vztahů u kupovaného vozidla. Nezorientovaný motorista je proti šířící se nepravosti obvykle bezbranný, a ojetinu by tedy měl pořídit za pomoci zprostředkovatele, který rizika plynoucí z nákupu vozu bere na sebe. Může to být třeba některý z velkých bazarů nebo značkový prodejce, který obchod nezprostředkovává, nýbrž auta před dalším obchodem vykupuje a poskytuje na ně záruku.

Podvody v dokladech: Jakkoliv nesouhlasící či viditelně upravovaná čísla (nestejné mezery nebo výška, různost vyražení atd.) karoserie či motoru, úpravy v dokladech bez úředního potvrzení, nejasné spoluvlastnické a majetkové vztahy stejně jako nevyřešená zástavní práva, falešné plné moci k prodeji a podobně jsou důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený vůz.

Kradená auta: Odcizená nebo v cizině těžce havarovaná auta, legalizovaná v Česku k provozu s využitím padělaných či nepůvodních dokladů, jsou schopny se značnou úspěšností eliminovat firmy, které se zabývají prověrkami původu vozidel. Jistější je ale koupě ojetiny s naprosto jasnou minulostí, tedy vozu pořízeného, provozovaného a řádně servisovaného v tuzemsku, u oficiálního dealera, který veškeré údaje eviduje ve svých databázích. Varováním je i sebemenší nesrovnalost v upevnění identifikačních tabulek či jiných znaků karoserie - navařovaný kus dílu, popraskaný tmel mezi jednotlivými karosářskými díly a podobně. Podezřelé jsou také neoriginální klíče.

Lustrace automobilu: Konstatuje jen tolik, zda vůz není v tuzemsku či v cizině hledaný jako kradený. Z firem, které se zabývají prověrkami ojetin, je tedy dobré volit takovou, která umí zjistit, zda vůz opravdu byl evidován a provozován v zemi, z níž byl údajně dovezen, a zda tam nebyl trvale vyřazen z provozu po totální havárii.

Rok výroby: Mnoha podvodníkům se podařilo zvlášť při dovozu ojetin z Německa zaměnit v dokladech vystavovaných k autu v tuzemsku rok výroby s rokem uvedení do provozu. Údaje se v nejhorších případech liší až o pět let.

Zatajené opravy po haváriích: A vizují je nestejné spáry (měly by být zhruba čtyřmilimetrové) mezi jednotlivými díly karoserie (kapota - blatníky - dveře), chybějící plastová hmota ve spojích navařovaných dílů, nerovnosti a stopy po opravách v exponovaných místech (přední brýle, úchyty chladiče, zavěšení kol), sváry na podlaze, měněná či vyrovnávaná ramena přední nápravy, nepřesnosti v napojení předních podběhů a podobně. Pro posuzování kvality opravy je opět nejlepší názor odborníka, laický kupec by měl před prohlídkou nabízeného vozu důkladně vidět minimálně dvě až tři stejná auta.

Lak: Stopy laku na těsnění kolem dveří, rozdílný lak v útrobách vozu a nestejné množství metalických přísad v metalickém laku svědčí o tom, že vůz byl buďto celý nově nastříkán nebo na laku opravován.

Kódování dílů a součástí: Okna, plastové díly, gumové hadice a bezpečnostní pásy jsou u většiny moderních aut označeny rokem výroby, který by měl souhlasit či být jen o málo starší, než je rok výroby vozu nabízeného na prodej. Výměny by měl majitel logicky zdůvodnit.

Chybějící airbagy: Správnou funkci airbagů signalizuje kontrolka, která po chvíli zhasne. Kde kontrolka není, vyplatí se konzultace a prohlídka ve značkovém servisu.

Přísada do oleje, které dočasně zvyšují těsnost motoru: Podvodníci je používají ve vyběhaných autech, která kouří a berou olej. Přísada problém řeší na pár tisíc kilometrů, nepravost těžko odhaluje i na slovo vzatý odborník. Ke zjištění může přispět delší - nejméně půlhodinová - jízda vozem na maximální výkon například na dálnici.

Chybějící či nefunkční katalyzátor: Má-li mít nabízený automobil podle dokladů katalyzátor, tak je nezbytné na výfukovém systému zjistit, zda ho skutečně má. Je-li katalyzátor řízený, tak se vyplatí lehce zatáhnout za jeho drátek, který podvodníci někdy ani nepřipojují. Jednoznačnou prověrkou je emisní kontrola za 350 korun.

Upravený tachometr: Podvodníci umějí nastavit jakýkoliv tachometr na hodnotu, která jim vyhovuje. Padělají i plomby. Víc než údaj tachometru je tedy dobré sledovat skutečný technický stav nabízeného automobilu a údaje v servisních knížkách, byť i ty se dají - jak ukazují zkušenosti - padělat. Směrodatná je proto opět databáze dealera, který vůz prodal a servisoval. O kilometrech mohou vypovídat také účty za údržbu v servisech s daty prací a stavem tachometru. Směrodatné jsou jen účty s číslem karoserie a státní poznávací značkou, poslouží i protokoly z prohlídek ve stanicích technické kontroly. Auto s doložitelným počtem kilometrů m ůže být až o dvacet procent dražší než vůz bez důkazů o minulosti.

Prosezená sedadla: Signalizují, že automobil má hodně za sebou. Jsou-li prosezená i vzadu, tak je zřejmé, že vůz jezdil plně vytížený. O způsobu užívání dost napovídá i stav zavazadlového prostoru. Vaklají-li mírně pootevřené dveře u řidiče v pantech, lze rovněž předpokládat, že vozidlo má za sebou dlouhou a pernou službu. Totéž avizují opotřebené a nejostřejších hran zbavené zámky a klíčky k autu či probroušené kotouče brzd.

Vlhké koberce v kabině či kufru: Značí, že do auta zatéká - třeba po nekvalitní karosářské opravě. Obstojí-li vůz v myčce, neměl by mít větší problémy ani v dešti.

Kola a pneumatiky: Mají být rozměrů, uvedených v dokladech vozidla. Sestava kol musí odpovídat předpisům. Nerovnoměrně sjeté pláště naznačují závady v geometrii vozu, někdy dané nekvalitní karosářskou opravou.

Gumy na pedálech: Jsou-li hodně ošlapané či dokonce prodřené, svědčí o spoustě kilometrů na kontě nabízeného vozu. Jsou-li nové či dokonce neoriginální, tak značí, že prodávající zmíněný problém maskuje. Spoustu najetých kilometrů signalizuje také oblýskaný volant a osahaná řadicí páka.

Ačkoli auta v bazarech vypadají dobře, jejich pravý stav odhalí až najeté kilometry.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Focus 1.6TDCi Titanium...
Ford Focus 1.6TDCi Titanium...

r.v. 2012, naj. 141 400 km, diesel
229 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.