Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozvání do kabrioletu

  17:16aktualizováno  17:16
- Kulisou tragédie se v září roku 1927 stalo rozzářené podvečerní nábřeží ve francouzské Nizze a v hlavní roli vystupovaly slavná tanečnice Isadora Duncanová a elegantní bugatka. Umělkyně odmítla nabízený kožený plášť, kolem krku si nonšalantně obtočila dlouhý červený šál, který ji doprovázel při řadě vystoupení, a nasedla do vozu. Po pár metrech jízdy se šál, vlající z otevřeného vozu, namotal do paprsků zadního kola a své majitelce zlomil vaz - z divadelní rekvizity se tak stal smrtící nástroj.

Od zářivých disků dnešních kol už útlým krkům pánů i dam žádná podobná nehoda nehrozí, ale na toho, kdo podlehne vábení kabrioletů, přesto číhají jistá úskalí. Jen málokdo o nich však ví, a pokud alespoň tuší, ignoruje je - než poprvé usedne za volant problémům tváří v tvář. Své dávné touze nedávno podlehl i třiadvacetiletý Martin Kuchař z Holýšova. Po několika týdnech však jeho nadšení citelně ochladlo.
"Je to skvělá věc - pokud ovšem žijete v Kalifornii nebo na Floridě, a ne v Čechách, kde věčně cedí," skřípe zuby bývalý nadšenec. "Vypěstoval jsem si fantastickou rýmu, takže i v létě nakonec jezdím s kulichem a šálou jako idiot."

Dopředu, nebo dozadu?
Kromě toho Martin všem milovníkům aut bez střechy doporučuje zatraceně si rozmyslet pozvání na vyjížďku, zvlášť pokud jsou třetí či čtvrtí v pořadí.
"Dvojice na předních sedadlech je na tom bezpochyby lépe, protože ji chrání čelní sklo," uvádí Miloš Štefl z ORL kliniky fakultní nemocnice v Brně - Bohunicích. "Odnesou to spíš ti vzadu. Víc tam fouká, dostane se k nim i víc nečistot a prachu."
"V kabrioletu pravidelně jezdím při svých pobytech v Americe," říká například soukromý pražský gynekolog Pavel V. "Chce to ale krátké vlasy a na tachometru maximálně padesát kilometrů v hodině."
Při větší rychlosti se totiž mírný vánek změní v bouřlivý severák a na své si přijdou oči, uši, nos, ústa i krk, tedy ty nejchoulostivější a zároveň nejhůř ochranitelné části těla. Jistě, dají se použít helmy a motocyklistické brýle, ale v takovém případě ztrácí vyjížďka kabrioletem veškerý svůj půvab a glanc. Když už, patří k eleganci otevřených vozů spíš kožené bundy, šálky a šátky - a ten, kdo si je pro strýčka příhodu vezme s sebou, rozhodně neprohloupí. Ostatně prochladnutí nedělá dobře ani svalům v oblasti krku a zad.

Uši, zuby a krk
"Lidem, kteří si potrpí na častější rýmy, bolesti v krku a chronické záněty dutin kabriolet rozhodně nepomůže," varuje doktor Štefl. "Pozor by si měli dávat také ti, kteří trpí migrénami, případně lidé, kteří za sebou mají operaci uší a vůbec by neměli přijít do průvanu."
Uši však mají zcela specifické postavení. Pravda, většinou nevyžadují zvláštní ochranu a vydrží ledacos, ale zato nervy, vedoucí do zvukovodu, reagují na kdeco - bolesti zubů a čelistního kloubu, angíny či prochlazení páteře.
"Podráždění zubů zimou a průvanem se často promítne právě do oblasti ucha, a v takovém případě pomůže spíš návštěva stomatologického oddělení," radí doktor Štefl. "Každopádně pokud někdo jezdí v kabrioletu a bolí ho zub, může téměř najisto počítat s tím, že ho bude bolet dvakrát déle a dvakrát víc."

Stříbrná metalýza s otevřenou střechou.

Červený kabriolet se ztahovací střechou.

Žlutý kabriolet značky Opl se ztaženou střechou.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Škoda Octavia 1.8 TSI 2009...
Škoda Octavia 1.8 TSI 2009...

r.v. 2009, naj. 105 044 km, benzín
203 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.