Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prababička Škody Yeti: novozélandský teréňák Trekka

aktualizováno 
Terénní yeti není první škodovkou s českými kořeny, která se ráda prohání mimo silnici. Škoda Trekka je podle všeho jediný čistokrevný novozélandský automobil. Dokonce se s ní ostrovní země před lety chlubila na benátském bienále výtvarného umění.

Škoda Trekka | foto: Škoda

"Toto je Trekka, první sériový automobil, který byl navržen a je vyráběn na Novém Zélandu pro Novozélanďany." Tak začíná text prospektu na terénní automobil, který se v roce 1966 začal vyrábět. Tento titul zdobí trekku dodnes. Lehké pracovité auto s českými kořeny je podle všeho opravdu jediné, které bylo navrženo a sériově vyráběno přímo na Novém Zélandu.

Škodovky se léta exportovaly do celého světa a zabloudily i na Nový Zéland, kde se těšily velké oblibě. Do země ptáka kiwi se dostaly už před první světovou válkou vozy značky Laurin&Klement. Novodobá historie škodovek se na novozélandském trhu píše od roku 2002, kdy tam dorazila octavia.

Stavěl ji Čechoslovák

V roce 1965 přijel na Nový Zéland konstruktér karoserií Josef Velebný, aby na místě dohlédl na montáž první zásilky nových vozů Škoda 1000 MB.

Všiml si, že novozélandští farmáři postrádají lehký a levný terénní vůz; napadlo ho tedy využít šasi octavie (té úplně první, která letos slaví padesáté narozeniny).

Škoda Trekka

O takovém autě uvažoval také novozélandský dovozce škodovek Phil Andrews, majitel společnosti Motor Lines, který dovážel na zelený ostrov rozložené vozy a prováděl jejich kompletaci. Dovoz celých aut byl totiž na Novém Zélandu zatížen vysokými celními poplatky. Pokud novozélandský podíl na výrobě auta dosáhl 75 procent, poskytla vláda dovozci a výrobci lepší podmínky.

Ještě než se Velebný vrátil zpět domů, dal si schůzku s majitelem společnosti Motor Industries International v Otahuhu. Pod tímto názvem se skrývala vcelku malá dílna aucklandského podnikatele Noela Turnera. Ten záhy požádal automobilku, aby Velebného znovu vyslala na Nový Zéland.

A tak se na Vánoce 1965 vydal Velebný (tehdy už v důchodu) zpět přes celou zeměkouli k protinožcům. A společně s konstruktérem Georgem Taylorem postavili novozélandskou terénní prababičku yetiho. Trekka se jako auto pro živnostníky vyhnulo daním, kterými byl nákup nového auta zatížen, a stalo se jedním z nejlacinějších aut.

Tři verze trekky

"Ryze novozélandský" vůz zkonstruoval přímo na místě Josef Velebný, základem byl pochopitelně podvozek, nápravy a motor z octavie. Lehký terénní automobil s užitečnou hmotností 500 kg připomínal landrover.

Měl jednoduchou karoserii svařenou z plechových dílů. V nabídce byl pick-up, na který bylo možné přikoupit plátěnou nebo pevnou laminátovou střechu nad ložným prostorem. Další v nabídce byl STW (kombík) se třetími dveřmi v zádi a otevřený kabriolet.

Oproti octavii měla trekka zkrácený rozvor o 224 mm na 2 165 mm, na přání se montovala uzávěrka diferenciálu, posilovač brzd a tažné zařízení. Více než padesát místních výrobců dodávalo dílnám J. N. Turnera různé díly a části.
 
Karoserie se v dílnách stavěly na šasi s volantem na pravé straně, protože se na Novém Zélandu dodnes jezdí vlevo. Také přípravky, na nichž trekka vznikala, zkonstruoval Josef Velebný.

Škoda Trekka

Cestovatelka

Levný vůz se na Novém Zélandu stal symbolem dovednosti, samostatnosti a soběstačnosti. A nakonec i legendou, ačkoliv se jich vyrobilo jen 2 300.

Premiéru měla za účasti ministra hospodářství 2. prosince 1966. "Mezi zaměstnanci továrny zavládla lehká panika, když se ukázalo, že jednomu z aut, která při slavnostním zahájení výroby sjížděla z pódia, chybí přední nárazník," popisuje Todd Niall v knížce Trekka Dynasty věnované škodovce z opačného konce zeměkoule.

Zájem byl značný, a to nejen na Novém Zélandu. V roce 1968 se nejprve 46 aut dostalo do Austrálie, další kousky pak cestovaly na Fidži a na ostrov Samoa.

Od roku 1971 se dokonce vyvážely v rozloženém stavu do Indonésie, kde se kompletovaly v nově postavených dílnách v Surabaji.

V roce 1979 pak podle serveru trekka.co.nz odcestovalo pět novozélandských škodovek do Vietnamu, kde sloužily v nemocnici společně s týmem novozélandských zdravotníků.

Osudem trekky se stal dovoz levných japonských vozů a malý zájem československého podniku zahraničního obchodu Motokov, který měl export na starosti. Vývoz šasi údajně nebyl tak zajímavý jako vývoz celých vozidel. V roce 1971 Noel Turner náhle umírá a rok nato také končí výroba novozélandské škodovky.

Symbol Nového Zélandu

V roce 2003 dostala trekka dokonce hlavní roli v novozélandské expozici umělce Michaela Stevensona na benátském bienále výtvarného umění. Do dnešních dnů podle neoficiálních odhadů přežila necelá padesátka novozélandských terénních škodovek. Jeden ze dvou předprodukčních ručně vyrobených exemplářů z roku 1965 stojí v aucklandském dopravním muzeu MOTAT.

Škoda Trekka

DALŠÍ FOTKY TREKKY ZDE

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.