Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pracovitá dodávka slaví třicetiny, šaty jí šije Giugiaro

aktualizováno 
Dodávka, běžný automobilový druh na silnicích. I tyto - nejčastěji asi bílé - krabice slaví narozeniny. Jedna z nejoblíbenějších dodávek slaví narozeniny. Iveco Daily už se vyrábí třicet let. Tu nejposlednější verzi maloval sám velký Giugiaro.

Iveco Daily Furgon (2006) | foto: Iveco

Po celém světě už jezdily už víc než 2 miliony "dailin". V České republice se jich za 15 let působení na trhu prodalo přes 8200 kusů.

Poprvé se Iveco Daily objevilo v roce 1978. "Od počátku své existence se odlišuje od konkurence konstrukcí posazenou na žebřinovém rámu, díky kterému mají vozy vyšší životnost,“ říká Martin Čech, obchodní manažer Iveca.

Posledními designovými úpravami prošla řada Iveco Daily v září roku 2006, na faceliftu se podílel i světoznámý automobilový designér Giorgetto Guigiaro.

Přestože vůz je nabízen v několika váhových kategoriích, mezi českými uživateli jednoznačně vede model v segmentu 3,5t. Za loňský rok tato kategorie zaznamenala nárůst poptávky o 45 %.

Svoji roli samozřejmě hraje i fakt, že pro vozidla do 3,5 tuny stačí vlastnit řidičský průkaz skupiny B. Dalším trendem v České republice je potom zájem o stále objemnější nákladový prostor vozidel a silnější motory.
 
"Nejprodávanějším vozem v Česku je model 3,5 tuny furgon (skříň) v rozměrech nákladového prostoru 14-15 m3 se silnějšími motory 140-160 koní," vysvětluje Martin Čech.

Jak šel čas

1978: první model Daily - Model 35.8
Iveco Daily 30 OM8 (1978)

Tento model 30 OM8 s nízkou střechou sloužil k přepravě lyžařů v Pila (Aosta) na jaře 1978.

Iveco Daily 70. léta
V překlenovací fázi bylo na prvních modelech uváděno logo Iveco (vpravo dole) spolu s ostatními logy skupiny Fiat (čelní umístění).

Iveco Daily 70. léta
Light  30.S byl verzí prodávanou v Holandsku s nástavbou z překližky k redukci váhy nákladu na možné minimum.

1984: Na trhu se objevil vůz Daily s prvním motorem přeplňovaným turbodmychadlem s přímým vstřikováním pro lehké užitkové vozy na světě (92 koní). Verze s turbodmychadlem byla označována „TurboDaily“ a „TurboGrinta“. Model TurboGrinta 35.10 v roce 1986.
Iveco Daily (1986)

Tento vůz byl používán jako servisní vozidlo během prezentace MK II verze v roce 1989 ve španělském Jerezu de la Frontera.
Iveco Daily 4x4 (1989)

1989: kompletní změna designu. Model 59.12 byl prvním vozem o objemu nákladového prostoru přes 17m3 (byl překonán až o 16 let později Mercedesem Sprinter).

1993: představení modelů s motory Euro 1

Iveco Daily 90. léta
49.10 byl nejtěžší model (5t). Byl odpovědí na potřebu vozidla pro městkou rozvážku.

Model s hliníkovou nástavbou s velkou kabinou pro 9 lidí. Populární ve stavebním sektoru.
Iveco Daily 90. léta

Inspirována stylem dodávek běžně používaných k lokální distribuci ve Spojených Státech, „Daily Grande“ nabízí vysokou kabinu s přímým přístupem do nákladového prostoru a posunovací dveře.
Iveco Daily Grande 90. léta

2000: Od svého uvedení vyroben milion dodávek Iveco Daily

2006: prozatím poslední generace. Design dostal na starosti Giorgietto Giugiaro a jeho studio Italdesign
Iveco Daily

Autor:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

VIDEO: Geniální reklama na ojetinu - luxus je stav mysli

Reklama na Hondu Accord z roku 1996

Prodat auto, které už má nejlepší léta za sebou, je občas oříšek. Přítel majitelky Hondy Accord 1996 nechtěl jít cestou...

Obojživelný Amphicar. Americký prezident v něm děsil spolujezdce

Obojživelný Amphicar

Německý Amphicar je zatím jediný civilní obojživelný sériově vyráběný vůz, který lze s výhradami klasifikovat jako...

Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.