Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 65 lety vyjela první sériová vejtřaska, u armády slouží dodnes

  15:00aktualizováno  15:00
Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 65 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená „vejtřaska“. Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Praga V3S (vojenský třítunový speciál) patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby, ve výrobě vydržel až do 80. let 20. století. V české armádě slouží vejtřasky dodnes, postupně je nahraují nákladní auta značky Tatra.

Konstrukce „véesky“, jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení.

Fotogalerie

Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. Daní za výborné terénní vlastnosti je pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení. Jak se s „vejtřaskou“  jezdí čtěte zde

Praga V3S

Technicko-taktická data

  • Délka - 6910 mm
  • Šířka - 2320 mm
  • Výška přes kabinu řidiče bez zatížení - 2550 mm
  • Výška přes plachtu bez zatížení - 2970 mm
  • Pohotovostní hmotnost - 5550 kg
  • Užitečná hmotnost na cestě - 5510 kg
  • Užitečná hmotnost v terénu - 3510 kg
  • Maximální hmotnost bržděného přívěsu na cestě - 5500 kg
  • Maximální hmotnost bržděného přívěsu v teréne - 3100 kg
  • Maximální rychlost - 60 km/h
  • Dojezd - 600 km
  • Palivová nádrž: 120 l (NM-35)
  • Spotřeba paliva - 32 l / 100 km
  • Motor Typ T 912 - vznětový, čtyřtaktní, s přímým vstřikováním paliva
  • Počet a uspořádání válců - 6 v řade 
  • Objem motoru - 7412 cm3 
  • Maximální výkon - 70 kW při 2100 ot./min 
  • Další vybavení:Bubnový naviják, síla na laně: 30 kN

Zdroj: 72. mechanizovaný prapor armády ČR

Autoři: ,


Nejčtenější

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Jak se žije řidičům v L.A.: hodinové kolony, tučné pokuty a žádná STK

S Volkswagenem California po Kalifornii

Slunná Kalifornie láká na krásnou přírodu, široké silnice a rychlá auta. Motoristé nemusejí jezdit na STK a výměna...



Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Slavné BMW po závodní legendě jde do aukce

BMW 507

Aukční síň Bonhams bude 13. července na slavném festivalu rychlosti v Goodwoodu dražit unikátní BMW 507 z roku 1957,...

Autofotka týdne: Maserati s nanukem toho moc nevyhrálo, bylo však první

Maserati Eldorado

V čem bylo Maserati Eldorado první? Když se s ním vydal před šedesáti lety věhlasný Stirling Moss na závodní trať v...

Středočeská policie letos odhalila čtyři sta aut se stočenými tachometry

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Policie Středočeského kraje ve spolupráci s firmou Cebia od začátku letošního roku odhalila čtyři sta aut, která mají...

Najdete na iDNES.cz