Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 65 lety vyjela první sériová vejtřaska, u armády slouží dodnes

  15:00aktualizováno  15:00
Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 65 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená „vejtřaska“. Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Praga V3S (vojenský třítunový speciál) patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby, ve výrobě vydržel až do 80. let 20. století. V české armádě slouží vejtřasky dodnes, postupně je nahraují nákladní auta značky Tatra.

Konstrukce „véesky“, jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení.

Fotogalerie

Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. Daní za výborné terénní vlastnosti je pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení. Jak se s „vejtřaskou“  jezdí čtěte zde

Praga V3S

Technicko-taktická data

  • Délka - 6910 mm
  • Šířka - 2320 mm
  • Výška přes kabinu řidiče bez zatížení - 2550 mm
  • Výška přes plachtu bez zatížení - 2970 mm
  • Pohotovostní hmotnost - 5550 kg
  • Užitečná hmotnost na cestě - 5510 kg
  • Užitečná hmotnost v terénu - 3510 kg
  • Maximální hmotnost bržděného přívěsu na cestě - 5500 kg
  • Maximální hmotnost bržděného přívěsu v teréne - 3100 kg
  • Maximální rychlost - 60 km/h
  • Dojezd - 600 km
  • Palivová nádrž: 120 l (NM-35)
  • Spotřeba paliva - 32 l / 100 km
  • Motor Typ T 912 - vznětový, čtyřtaktní, s přímým vstřikováním paliva
  • Počet a uspořádání válců - 6 v řade 
  • Objem motoru - 7412 cm3 
  • Maximální výkon - 70 kW při 2100 ot./min 
  • Další vybavení:Bubnový naviják, síla na laně: 30 kN

Zdroj: 72. mechanizovaný prapor armády ČR

Autoři: ,


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Nejúspěšnější peugeot slaví dvacetiny. 206 je dodnes krásná

Peugeot 206

O autech se většinou mluví mezi kluky a pány, Peugeot ale dokázal proniknout i do povědomí ženské populace, jeho 206...

Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na...

Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra...

Koupil za sto tisíc, prodá za dva miliony. Kdy se vyplatí investice do aut

Lada Niva z roku 1979, na které její současný majitel vydělá zřejmě dva miliony...

Zájem o historická nebo unikátní vozidla v poslední době roste. Jde o alternativní investici, která většinou doplňuje...

Najdete na iDNES.cz