Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pragovky: Auta, která vozila herečky i odpadky

  12:12aktualizováno  12:12
Na cesty po Československu v něm vyrážel prezident Masaryk a na filmové premiéry se jím mohla vozit i herečka Lída Baarová. Stejně tak je používali hasiči, popeláři a na začátku 90. let minulého století ve vozech téhle značky vyháněli čeští vojáci z Kuvajtu irácké okupanty. Přede dvěma lety jejich výroba skončila. Automobily značky Praga.

Spanilá jízda automobilů Praga | foto: Robert RambousekMF DNES

Téměř stovku historických vozidel, převážně právě pragovek, mohli včera v centru Prahy obdivovat všichni, kdo se ocitli v Opletalově ulici. Příznivci a majitelé vozidel značky Praga tady slavili sté výročí založení automobilky.

"Všechny vystavené automobily Praga vznikly před rokem 1939. Zajímavý je například nejstarší vůz Praga Alfa z roku 1913 nebo vyhlídkový autobus Praga z roku 1921,“ popisuje jeden z organizátorů a majitel pěti veteránů Petr Štohl.

V pragovce jezdilo osmdesát procent taxikářů
Pražská továrna na automobily se zrodila v roce 1907, kdy se na jejím založení domluvily dvě firmy – strojírny Františka Ringhoffera a První českomoravské továrny na stroje v Praze-Libni.

Než se však dokázala Pragovka vypracovat na nejvýkonnějšího výrobce aut v celém Československu, uběhly ještě desítky let. "Největší rozmach zaznamenala Pragovka ve třicátých letech,“ upozorňuje Petr Štohl z Veteran Car Clubu Praga.

Hlavní výhodou automobilky byl obrovský rozsah výroby. "Uměla vyrobit nejen automobily, ale i zemědělské stroje, vodní čluny, helikoptéry, letadla, traktory či vojenskou techniku,“ mapuje rozmanitost strojů, které sjížděly z výrobních pásů, Štohl.

Díky všestrannosti a především díky spolehlivosti se stala Pragovka jednou z nejoblíbenějších značek. Důkaz? "Ve 30. letech 20. století představovala Pragovka zhruba šedesát procent veškeré automobilové výroby u nás. Z deseti taxikářů jich v Praze mělo osm pragovku,“ dokládá na příkladu Štohl.

Pragovky tehdy mohl člověk potkat doslova na každém kroku. Firma totiž vyráběla sanitní, hasičské nebo četnické vozy, ale také kropicí, zametací nebo popelářské vozy.

Velkou část její výroby však tvořily zakázky pro armádu. Kromě pásových vozidel začala firma v roce 1953 vyrábět i legendární "vejtřasky“ neboli terénní nákladní vozy Praga V3S, které česká armáda používá dodnes.

Poslední vůz vyjel v roce 2005
Sláva automobilové značky, která v názvu nesla jméno hlavního města, se nesla i za hranice Československa. Pragovky jezdily v Rusku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku. Taxíky se značkou Praga si mohli lidé objednat dokonce i v Americe.

Začátek konce slavné éry znamenala pro automobilku druhá světová válka. V roce 1945 zničily bomby devadesát procent továrny v Libni.

Mnohem větší ránu však firmě zasadila změna režimu. "Komunisté určili, že se tu budou vyrábět osobní auta. Chtěli, aby vyráběla převodovky, kabiny a takové věci, čímž ji v podstatě zničili,“ míní Štohl.

Poslední ránu uštědřila automobilce porevoluční privatizace. Z ní už se fabrika nevzpamatovala. Poslední vyrobený automobil se značkou Praga vyjel ze závodu v Čáslavi v roce 2005.

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.