Spanilá jízda automobilů Praga | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Pragovky: Auta, která vozila herečky i odpadky

  • 5
Na cesty po Československu v něm vyrážel prezident Masaryk a na filmové premiéry se jím mohla vozit i herečka Lída Baarová. Stejně tak je používali hasiči, popeláři a na začátku 90. let minulého století ve vozech téhle značky vyháněli čeští vojáci z Kuvajtu irácké okupanty. Přede dvěma lety jejich výroba skončila. Automobily značky Praga.

Téměř stovku historických vozidel, převážně právě pragovek, mohli včera v centru Prahy obdivovat všichni, kdo se ocitli v Opletalově ulici. Příznivci a majitelé vozidel značky Praga tady slavili sté výročí založení automobilky.

"Všechny vystavené automobily Praga vznikly před rokem 1939. Zajímavý je například nejstarší vůz Praga Alfa z roku 1913 nebo vyhlídkový autobus Praga z roku 1921,“ popisuje jeden z organizátorů a majitel pěti veteránů Petr Štohl.

V pragovce jezdilo osmdesát procent taxikářů
Pražská továrna na automobily se zrodila v roce 1907, kdy se na jejím založení domluvily dvě firmy – strojírny Františka Ringhoffera a První českomoravské továrny na stroje v Praze-Libni.

Než se však dokázala Pragovka vypracovat na nejvýkonnějšího výrobce aut v celém Československu, uběhly ještě desítky let. "Největší rozmach zaznamenala Pragovka ve třicátých letech,“ upozorňuje Petr Štohl z Veteran Car Clubu Praga.

Hlavní výhodou automobilky byl obrovský rozsah výroby. "Uměla vyrobit nejen automobily, ale i zemědělské stroje, vodní čluny, helikoptéry, letadla, traktory či vojenskou techniku,“ mapuje rozmanitost strojů, které sjížděly z výrobních pásů, Štohl.

Díky všestrannosti a především díky spolehlivosti se stala Pragovka jednou z nejoblíbenějších značek. Důkaz? "Ve 30. letech 20. století představovala Pragovka zhruba šedesát procent veškeré automobilové výroby u nás. Z deseti taxikářů jich v Praze mělo osm pragovku,“ dokládá na příkladu Štohl.

Pragovky tehdy mohl člověk potkat doslova na každém kroku. Firma totiž vyráběla sanitní, hasičské nebo četnické vozy, ale také kropicí, zametací nebo popelářské vozy.

Velkou část její výroby však tvořily zakázky pro armádu. Kromě pásových vozidel začala firma v roce 1953 vyrábět i legendární "vejtřasky“ neboli terénní nákladní vozy Praga V3S, které česká armáda používá dodnes.

Poslední vůz vyjel v roce 2005
Sláva automobilové značky, která v názvu nesla jméno hlavního města, se nesla i za hranice Československa. Pragovky jezdily v Rusku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku. Taxíky se značkou Praga si mohli lidé objednat dokonce i v Americe.

Začátek konce slavné éry znamenala pro automobilku druhá světová válka. V roce 1945 zničily bomby devadesát procent továrny v Libni.

Mnohem větší ránu však firmě zasadila změna režimu. "Komunisté určili, že se tu budou vyrábět osobní auta. Chtěli, aby vyráběla převodovky, kabiny a takové věci, čímž ji v podstatě zničili,“ míní Štohl.

Poslední ránu uštědřila automobilce porevoluční privatizace. Z ní už se fabrika nevzpamatovala. Poslední vyrobený automobil se značkou Praga vyjel ze závodu v Čáslavi v roce 2005.

,