Vrak - ilustrační foto

Vrak - ilustrační foto | foto: Otto Ballon Mierny, MF DNES

Praha prodává odtažená auta. Utržila už přes 3 miliony

  • 1
Když se prošlapou staré boty, člověk je může vyhodit do popelnice. Když doslouží starý nábytek, lidé ho mohou dovléci ke kontejneru. Když přestane fungovat televize nebo pračka, člověk ji odveze do sběrného dvora. Ale co má člověk udělat, když mu doslouží auto?

Své služby v tomto případě nabízejí autovrakoviště, která "staříka" rozeberou na díly, nebo jej sešrotují a vydají majiteli potvrzení o ekologické likvidaci.

Řada motoristů si ale s vysloužilými vozidly neví rady, nebo chce ušetřit, a tak je prostě ponechají svému osudu někde v zastrčené uličce.

V loňském roce se takových aut našlo v ulicích hlavního města přes čtyři tisíce. U necelé čtvrtiny policie nenašla jejich majitele, a tak je odtáhla. "Do května letošního roku jsme objevili téměř patnáct set vozidel a z ulic jich odstranili přes dvě stě osmdesát," uvedl náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS).

Nejvíce vraků bývá v Nuslích
Nepojízdná vozidla se objevují prakticky po celé Praze. "Nejvíce takových vozidel, v průměru čtyři sta padesát, strážníci loni odhalili v Nuslích, na Smíchově a v Praze 12. Letos zaregistrovali ve zmiňovaných lokalitách již sto sedmdesát vraků," dodal Blažek.

Nejméně vraků se naopak objevuje v centru města nebo v okrajových městských částech – Újezdu nad Lesy a Uhříněvsi. Za loňský i letošní rok jich zde dohromady městská policie nalezla padesát sedm.

Jak ale poznat, že staré auto je skutečně vrak? Pojmem autovrak se podle zákona rozumí každé vozidlo, které je zjevně technicky nezpůsobilé k provozu nebo není opatřeno státní poznávací značkou.

Na vraky upozorňují městskou policii její okrskáři, úředníci z radnic i sami obyvatelé, před jejichž domy se neznámý "vysloužilec" objevil.

"Vozidlo způsobilé provozu musí mít například stěrače, všechna čtyři kola nebo zpětná zrcátka. Zkoumá se například i prorezavění karoserie. Pokud stav neodpovídá požadavkům, na okno auta vylepí technik reflexní kartičku s výzvou majiteli, aby do dvou měsíců uvedl vozidlo do řádného technického stavu, nebo je z komunikace odstranil," vysvětlil postup Václav Bystrianský, vedoucí odboru odtahů a dohledu Správy služeb Městské policie Praha.

Pokud se policistům podaří najít majitele, pošlou mu upozornění také poštou.  Vylepená kartička však často bývá signálem pro ostatní motoristy, kteří auto za pár dnů kompletně "očešou".

S "vysloužilcem" do šrotu?
Pokud po uplynutí dvouměsíční lhůty vrak stále stojí na ulici, město ho nechá odtáhnout. Pak ho buď prodá, nebo nechá sešrotovat. Od podzimu roku 2005, kdy zákon odtažená auta svěřil do vlastnictví obcí, město nabídlo k prodeji 1 023 vozidel.

"Celkem kupující zaslali za vozidla prodaná hlavním městem na účet magistrátu částku 3 317 177 korun," píše se v magistrátní zprávě o agendě nalezených vozidel, již má MF DNES k dispozici.

Auta, jež nejdou do prodeje, nechá úřad zlikvidovat. Nestojí ho to ani korunu. "Odborná firma pro město zajistí odtah i rychlou ekologickou likvidaci vraku. Veškeré náklady si hradí sama z prodeje částí takto odstraněných vozidel," doplnil Bystrianský.