Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha: v centru lze stát, ale je to drahé

aktualizováno 
-
Pražané mají statisíce automobilů, další záplava se den co den do města hrne z celé republiky. Největší tlak vozidel je na centrum. Kde v Praze parkovat?

Placené zóny

Cestou do pražského centra značky upozorňují, že se řidič dostává do zóny zakázaného stání mimo placená parkoviště. Modře značná místa jsou určena pro Pražany. "Zelené a oranžové zóny s parkovacími hodinami slouží jen ke krátkodobému stání. Parkovné je drahé,aby řidiči byli v centru co nejkratší čas," vysvětluje strategii Libor Šíma z pražské radnice. Zatímco lidé bydlící v centru Prahy dají za parkovací kartu ročně pět set korun, zaplatí jiní v zelené zóně s maximálně šestihodinovou délkou stání třicet korun za hodinu. Ještě o deset korun víc to je v oranžové zóně,kde lze stát jen dvě hodiny. Obě však bývají ve všední dny přeplněné. Josef Janoušek z pražské městské policie doplňuje, že na řidiče, který stojí v modré zóně bez povolení, čeká botička a pětisetkorunová pokuta. "Botička nehrozí při nezaplacení u parkovacího automatu. Po předvolání však pokutě řidič neujde," tvrdí Janoušek. Další alternativou pro mimopražského návštěvníka jsou veřejná placená parkoviště. Ta bývají ohraničena závorou nebo na nich parkovné vybírá obsluha. Ceny se pohybují nejčastěji kolem 20 korun za hodinu.

Garáže

Místa jsou i v podzemních garážích, kde hodina stojí obvykle mezi 20 a 40 korunami. Možnosti jsou pod obchodním domem Kotva, v Konstruktivě na náměstí Jana Palacha, pod Národním divadlem nebo v centru Helios v ulici U Divadla. Přes 500 míst má parkoviště u hlavního nádraží, ale nyní je kvůli opravě omezeno na polovinu. I při stále větší oblibě podzemního stání se podle slov Tomáše Portlíka z garáží pod Kotvou i ve špičce vždy nějaké místo najde. Obvykle je otevřeno nonstop, vůz je pod střechou a hlídaný. Odložit auto na 24 hodin se však prodraží: až na výjimky to přijde nejméně na 600 korun.

Parkoviště P+R

Nejpohodlnější a nejlevnější šancí pro mimopražské řidiče - ať už míří do Prahy ze severu nebo z jihu, východu či západu - jsou záchytná parkoviště s přímou návazností na městskou hromadnou dopravu. Vžil se pro ně anglický termín Park and Ride (P+R), což znamená zaparkuj a jeď - dál pomocí MHD. "Zpočátku o ně řidiči nejevili zájem, dnes jsou na hranici kapacity," chválí projekt Kamil Kotek z pražského magistrátu. Při využití P+R se motorista vyhne dopravním zácpám a k tomu výrazně ušetří. Celodenní stání na hlídaném parkovišti stojí symbolickou desetikorunu, navíc lze na parkovišti koupit jízdenku MHD na celý den za padesát korun. Parkoviště jsou v provozu v návaznosti na metro od čtyř hodin ráno do jedné hodiny v noci. Teprve po překročení této doby připlatí motorista k parkovnému sto korun. "K efektivnějšímu využití P+R by měl přispět informační systém, který řidiči už na dálnici řekne, jaká je aktuální zaplněnost jednotlivých míst," říká Kamil Kotek. Doplňuje,že u stanic metra je nyní devět P+R s 1077 místy.

Parkoviště typu P+R navazující na stanice metra: 1,2 Zličín, 3 Nové Butovice, 4 Radlická, 5 Opatov, 6 Skalka, 7 Černý most, 8 Rajská zahrada, 9 Nádraží Holešovice


Autor:


Témata: Jan Palach


Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.