Praha: v centru lze stát, ale je to drahé

-
Pražané mají statisíce automobilů, další záplava se den co den do města hrne z celé republiky. Největší tlak vozidel je na centrum. Kde v Praze parkovat?

Placené zóny

Cestou do pražského centra značky upozorňují, že se řidič dostává do zóny zakázaného stání mimo placená parkoviště. Modře značná místa jsou určena pro Pražany. "Zelené a oranžové zóny s parkovacími hodinami slouží jen ke krátkodobému stání. Parkovné je drahé,aby řidiči byli v centru co nejkratší čas," vysvětluje strategii Libor Šíma z pražské radnice. Zatímco lidé bydlící v centru Prahy dají za parkovací kartu ročně pět set korun, zaplatí jiní v zelené zóně s maximálně šestihodinovou délkou stání třicet korun za hodinu. Ještě o deset korun víc to je v oranžové zóně,kde lze stát jen dvě hodiny. Obě však bývají ve všední dny přeplněné. Josef Janoušek z pražské městské policie doplňuje, že na řidiče, který stojí v modré zóně bez povolení, čeká botička a pětisetkorunová pokuta. "Botička nehrozí při nezaplacení u parkovacího automatu. Po předvolání však pokutě řidič neujde," tvrdí Janoušek. Další alternativou pro mimopražského návštěvníka jsou veřejná placená parkoviště. Ta bývají ohraničena závorou nebo na nich parkovné vybírá obsluha. Ceny se pohybují nejčastěji kolem 20 korun za hodinu.

Garáže

Místa jsou i v podzemních garážích, kde hodina stojí obvykle mezi 20 a 40 korunami. Možnosti jsou pod obchodním domem Kotva, v Konstruktivě na náměstí Jana Palacha, pod Národním divadlem nebo v centru Helios v ulici U Divadla. Přes 500 míst má parkoviště u hlavního nádraží, ale nyní je kvůli opravě omezeno na polovinu. I při stále větší oblibě podzemního stání se podle slov Tomáše Portlíka z garáží pod Kotvou i ve špičce vždy nějaké místo najde. Obvykle je otevřeno nonstop, vůz je pod střechou a hlídaný. Odložit auto na 24 hodin se však prodraží: až na výjimky to přijde nejméně na 600 korun.

Parkoviště P+R

Nejpohodlnější a nejlevnější šancí pro mimopražské řidiče - ať už míří do Prahy ze severu nebo z jihu, východu či západu - jsou záchytná parkoviště s přímou návazností na městskou hromadnou dopravu. Vžil se pro ně anglický termín Park and Ride (P+R), což znamená zaparkuj a jeď - dál pomocí MHD. "Zpočátku o ně řidiči nejevili zájem, dnes jsou na hranici kapacity," chválí projekt Kamil Kotek z pražského magistrátu. Při využití P+R se motorista vyhne dopravním zácpám a k tomu výrazně ušetří. Celodenní stání na hlídaném parkovišti stojí symbolickou desetikorunu, navíc lze na parkovišti koupit jízdenku MHD na celý den za padesát korun. Parkoviště jsou v provozu v návaznosti na metro od čtyř hodin ráno do jedné hodiny v noci. Teprve po překročení této doby připlatí motorista k parkovnému sto korun. "K efektivnějšímu využití P+R by měl přispět informační systém, který řidiči už na dálnici řekne, jaká je aktuální zaplněnost jednotlivých míst," říká Kamil Kotek. Doplňuje,že u stanic metra je nyní devět P+R s 1077 místy.

Parkoviště typu P+R navazující na stanice metra: 1,2 Zličín, 3 Nové Butovice, 4 Radlická, 5 Opatov, 6 Skalka, 7 Černý most, 8 Rajská zahrada, 9 Nádraží Holešovice



Témata: Jan Palach